Hej,
För fem år sedan snabbflyttade vi under värsta Corona-pandemin till Gotland.
Mycket är jag stolt över men den behandling min Arboga EM 825 utsattes för var verkligen inte bra.
Den har stått demonterad i ett uthus och fick bara för en månad sedan komma in i verkstadsvärmen.
Som ni ser så är koordinatbord och andra obehandlade ytor rostiga och maskinen i övrigt kraftigt nedsmutsad.
1) Hur går jag bäst till väga för att "avrosta" den? Detta måste ske på plats då den är för tung att flytta (igen).
2) Har inte hittat någon beteckning på det motordrivna (X-axeln) koordinatbordet, vem är tillverkare ?
Är i full färd med att koppla ihop delarna och fått mycket bra tips via en annan tråd här.
Där hitter den intresserade en 9-sidig PDF med den dokumentation som följde med maskinen (beg inköp ca 1990).
Ser fram mot era tips!
För fem år sedan snabbflyttade vi under värsta Corona-pandemin till Gotland.
Mycket är jag stolt över men den behandling min Arboga EM 825 utsattes för var verkligen inte bra.
Den har stått demonterad i ett uthus och fick bara för en månad sedan komma in i verkstadsvärmen.
Som ni ser så är koordinatbord och andra obehandlade ytor rostiga och maskinen i övrigt kraftigt nedsmutsad.
1) Hur går jag bäst till väga för att "avrosta" den? Detta måste ske på plats då den är för tung att flytta (igen).
2) Har inte hittat någon beteckning på det motordrivna (X-axeln) koordinatbordet, vem är tillverkare ?
Är i full färd med att koppla ihop delarna och fått mycket bra tips via en annan tråd här.
Där hitter den intresserade en 9-sidig PDF med den dokumentation som följde med maskinen (beg inköp ca 1990).
Ser fram mot era tips!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fin Scotch-brite, wd40 och mycket handgnuggning är ett relativt säkert sätt att bearbeta rost från ytor man är rädd om, nu är det ingen precisionsmaskin ditekt men det är ändå rimligt att ta det försiktigt och inte slipa diken. Efter så sköljer du rikligt med tvättsprit eller avfettning (nått som lyfter slipresterna) och oljar in bordet.
Innan nästa långförvaring så behandlar du såklart alla ytor med en långtidsskyddande rostskyddsspray!! 😉
Elektriska matningen är ny för mig för denna maskin men det är väl rimligt att gissa att Demanders eller Arboga själva gjorde den.
Innan nästa långförvaring så behandlar du såklart alla ytor med en långtidsskyddande rostskyddsspray!! 😉
Elektriska matningen är ny för mig för denna maskin men det är väl rimligt att gissa att Demanders eller Arboga själva gjorde den.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dahlander motor koppla in Arboga Pelarborr
El -
Demontering av borrspindel Arboga E100
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Köpråd, Äldre Solberga pelarborrmaskin (remdriven)
Arboga Pelarborr problem.
Slirbromsproblem höjdjusteringhandtag Arboga pelarborr B2512
Verktyg, Maskiner & Fordon
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Sågklinga för laminat
Vad kan en sänksåg ge mig vs cirkelsåg?
Verktyg, Maskiner & Fordon