7 041 läst · 68 svar
7k läst
68 svar
Används Torix fortfarande?
Många gånger när jag separerar en Torix, och det är flertrådig kabel (FK/RK) som använts trillar kardelerna (koppartrådarna) isär. Det slutar med att man får skala om och ersätta med wago.
Utan en skada på kardelen så håller tråden, men har man varit lite vårdslös i skalningen eller använt fel verktyg så är det lätt att kardelen kan gå av. Och RK används inte i vanliga elinstallationer utom i mycket speciella fall och då oftast inte där det kopplas med Torix eller typ Wago 733/HellermanTyton
Produkter som diskuteras: "HellermanTyton"

HellermanTyton
Hellerman är en framstående tillverkare av högkvalitativa verktyg som används inom kabelbuntning och kabeldragning. Kända för sin pålitlighet och kvalitet, erbjuder Hellerman ett brett utbud av verktyg anpassade för alla dina behov.
Läs mer
Jag vill väl påstå att RK inte kopplas med Torix, den är för EK-FK endast?!
Enligt tillverkarens anvisningar så ska den vara godkänd även för RQ. Sen om det faktiskt är en bra idé i verkligheten är ju en annan fråga.
Men en sak som är säker är att man ska aldrig försöka blanda RQ tillsammans med FQ/EQ i en Torix
Men en sak som är säker är att man ska aldrig försöka blanda RQ tillsammans med FQ/EQ i en Torix
Den är faktiskt godkänd för alla sorters ledningar upp till sin maximala anslutningskapacitet. För den röda torix t6 är det 10st 0,5 mm2 till 2st 6mm2 och allt där emellan enligt tabellen i produktbladet.
Det enda undantaget man nämner i instruktionerna är: *Ej för RK 2x0.5 mm2. Kanske för att anslutningen inte blir tillförlitlig?
Det enda undantaget man nämner i instruktionerna är: *Ej för RK 2x0.5 mm2. Kanske för att anslutningen inte blir tillförlitlig?
Får man alltså koppla ihop två EK6 med en röd torix? Jag hade gissat att det var svårt.A avh67f skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur används slipram till Bosch bandslip
Möbelsnickeri -
Hur stora säkringar används normalt i lägenheter?
El -
Ärva gården utan mark och fortfarande ha verksamhet?
Juridik -
Xxx fortfarande aktiv SBT Bygg, vindsvåningar
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Byta 25 A propp. Propp sänder fortfarande el trots all el avstängd
El