Nissens
H Harald Blåtumme skrev:
Problematik kring omkopplingar är jag med på, viktigt att det finns litet slack att ta av. Men rent tekniskt/elektriskt, det lär vara svårslaget i faktisk kontaktyta mellan ledarna i kopplingen med stenhårt ihoptvinnade kopparledare via korrekt applicerad Torix.
Så Wago uppfyller inte kraven?
Det var nytt, har inte hört talas om det tidigare.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Begreppet du använder för ammunitionen kan behöva förklaras kanske @Bo.Siltberg? Bara ett förslag i all ödmjukhet och välvilja.
Årtalet var 1983.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Årtalet var 1983.
Och nu är det 2024 och de flesta människor undviker att använda ord som sårar/kränker andra människor.

Att det slank ur dig för att du inte riktigt tänkte på det accepterar jag, men om du försöker försvara din rätt att använda n-ordet sjunker du några pinnhål i respekt för min del. Precis som alla som stod (står?) på barrikaderna för att kalla chokladboll för något annat.
 
  • Gilla
Ddd999
  • Laddar…
Och visst är det lite lustigt, i min ungdom var ordet neger på intet vis nedsättande utan benämningen på mörkhyade personer. Nedsättande var däremot det amerikanska ordet nigger och eftersom all visdom kommer väster ifrån var det lika bra att likställa det svenska ordet med det amerikanska trots att det egentligen var två olika ord med olika innebörd.
 
  • Gilla
  • Älska
mnils och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nu när vi ändå hamnat här så: [länk]
Tyvärr låst till prenumeranter.
 
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Tyvärr låst till prenumeranter.
Ok då får ni läsa vänsterns syn på det via Regimmedia eller Aftonbladet.
 
Man kan även släppa detta sidospår och återgå till trådens ämne om det fortfarande behöver utredas vidare.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Naturligtvis används Torix fortfarande, även om de börjar bli svåra att få tag i. Men skall du bara lägga till en tråd, t ex för ett extra uttag, och du redan har Torix så varför inte?

Men vi Torix-entusiaster blir alltmer sällsynta för varje år som går, jag undrar varför? Medelåldern torde väl ligga över 60 på de som fortfarande gillar detta eminenta kopplingsstycke.

I nyproduktion håller jag med Tommty, garanterat används de inte. Och ärligt talat finns det väl få skäl att använda Torix när Wago är rätt ok i pris. Men det är riktigt skoj att reta folk med Torixpropaganda.
Har man Torix och ska lägga till en kabel byter man till en Wago
 
P Putte 9497 skrev:
Har man Torix och ska lägga till en kabel byter man till en Wago
Ofta är det korta slackar i äldre installationer vilket kan göra det vanskligt att kapa, och om trådarna är kraftigt vridna är det svårt att få in dem i en Wago. Lättare att bara lossa Torixen, vrida dit en extra tråd och om det behövs sätta dit en ny Torix.

Sedan skall du debitera kunden för en extra körning till butiken för att köpa en enda Wago eftersom du givetvis har Torix överallt men som sann traditionalist inte har en enda Wago.

Men visst, jag får väl erkänna att Wago är väl framtiden.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Torix finns fortfarande att köpa på Jula tror jag så nog finns det för dom som föredrar det.
Farsan har lämnat efter sig nån låda med torix så när man ska koppla nått i hans gamla kåk så blir det fortfarande att använda torix.
 
Det finns transparenta torix fortfarande. Wago säljer/tillverkar dom.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett par varv eltejp runt missilen löser säker kompabilitetsproblemet. 😎
Ibland måste man älska reklamen! :D

Bild av ett inlägg på ett diskussionsforum där en användare rekommenderar ett varv eltejp runt missilen för att lösa kompatibilitetsproblem, med en produktbeskrivning av eltejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.