19 325 läst · 88 svar
19k läst
88 svar
Använder ni egentligen era borrhammare till trä och metall...?
Medlem
· Stockholms län
· 412 inlägg
Tack anden2000 för info. Känns som att du och Andy78 sammanfattar essensen av hela tråden på ett bra sätt - det är svårt att hitta ett verktyg som gör allting bra. För min del tror jag Metabos UHE-serie kommer närmast så när dagen kommer klipper jag till på en sån. I den omedelbara framtiden skall jag prova att klara mig utan borrhammare.
Medlem
· Stockholms län
· 412 inlägg
Provade just Makitan på grundmuren i källaren och där kom jag (till skillnad mot den godtyckliga gråstenen på tomten) ingen vart alls. Med anledning därav har det därför just beställts en Metabo UHE 2850 från Tyskland. Hoppas nu att det kommer gå att borra "finhål" (som thomasx uttryckte sig) i stenen...MaxPax skrev:
Det gör detHerr Hysteres skrev:Provade just Makitan på grundmuren i källaren och där kom jag (till skillnad mot den godtyckliga gråstenen på tomten) ingen vart alls. Med anledning därav har det därför just beställts en Metabo UHE 2850 från Tyskland. Hoppas nu att det kommer gå att borra "finhål" (som thomasx uttryckte sig) i stenen...
Se bara till att ha borr som matchar kvaliteten på maskinen
Medlem
· Stockholms län
· 412 inlägg
Har du några bra tips? Köpte ett litet set med Bosch SDS-borrar och mejslar för att kunna komma igång men kommer säkert behöva mer över tiden. Vad är det som gäller? Bosch, Makita Nemesis, Metabo/Hitachi/Luna 4-skär, Bordo deltagonal...?
Hiltiborr har jag bäst erfarenhet av, men jag har inte testat tillräckligt många olika fabrikat och modeller för att det ska svara på din fråga bra...Herr Hysteres skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 412 inlägg
Hilti är väl ett säkert kort gissar jag. Tack och bock.
Dewalt är också bra och prisvärda borr, brukar finnas i fler bygghandlar.
Vill man spara på borret så vattenkyler man regelbundet, det bör inte vara varmare än att du kan ta i det med händerna.
Vid småhål så upplever jag att största värmealstraren är borrkaxet som roterar runt borret och inte evakueras, så jag brukar dammsuga och axiellt röra maskinen mycket, så slipper man att hela håldjupet samlas och begar igen borret.
Vill man spara på borret så vattenkyler man regelbundet, det bör inte vara varmare än att du kan ta i det med händerna.
Vid småhål så upplever jag att största värmealstraren är borrkaxet som roterar runt borret och inte evakueras, så jag brukar dammsuga och axiellt röra maskinen mycket, så slipper man att hela håldjupet samlas och begar igen borret.
Medlem
· Stockholms län
· 412 inlägg
Bra tips, tackar.
Medlem
· Stockholms län
· 412 inlägg
Finns här någon (MaxPax?) som kan tala om ungefär vad Hiltiborrstål för SDS plus kostar här i Sverige? Det verkar mycket svårt att hitta några prisuppgifter via nätet. Sitter och lurar på att köpa en sats fyrskärsborrar (TE-C3X M1, dim. 5/12 samt 6-8-10-12/17) från Tyskland för 30 Euro. Borde väl vara ett bra pris även om man får lägga på 10-15 Euro för frakt?
Medlem
· Stockholms län
· 412 inlägg
Skall köpa lite mer grejor oxå, men är 30 Euro ett bra pris för en uppsättning Hilit-borrar?
Medlem
· Stockholms län
· 412 inlägg
Förresten, om man skall köpa en lång borr med "universaldiameter" för att kunna borra för el- och vattengenomföringar, vad är ett bra val? Såna där flexibla elrör är väl 16mm och vattenrör är väl 13mm tror jag. Väljer man en 18mm eller en 16mm borr?
Kollade på skruvdragare för 2-3 år sedan. Fick samma svar: Europa-garanti.Herr Hysteres skrev:
Köpte en sån här http://metabo.se/Produktkatalogen-handhaallna-elverktyg.23942+M59141007c67.0.html ifrån Tyskland för halva priset, hade inga som problem att registrera den online (inom 4 veckor från inköp) för att få 3 års "XXL-garanti". (Har dock inte behövt använda mig av garantin.)
Medlem
· Stockholms län
· 412 inlägg
Utmärkt, tack för informationen. Skall genast göra samma sak med den UHE 2850 som DHL levererade för 4 timmar sedan .
Första intryck: Utan att ha hunnit provköra måste jag säga att den känns formidabelt gedigen när den ligger i handen. Alla Bosch och Makitor jag stått och klämt på känns lite plastiga i jämförelse. Det är gott om metall, alla reglage känns betryggande mekaniska och hela verktyget formligen utstrålar heavy duty-kvalitet av den typ man behöver för att riva ubåtsbunkrar. Det skall bli verkligen roligt att provköra det här monstret.
Första intryck: Utan att ha hunnit provköra måste jag säga att den känns formidabelt gedigen när den ligger i handen. Alla Bosch och Makitor jag stått och klämt på känns lite plastiga i jämförelse. Det är gott om metall, alla reglage känns betryggande mekaniska och hela verktyget formligen utstrålar heavy duty-kvalitet av den typ man behöver för att riva ubåtsbunkrar. Det skall bli verkligen roligt att provköra det här monstret.