19 327 läst · 88 svar
19k läst
88 svar
Använder ni egentligen era borrhammare till trä och metall...?
Jag har köpt en 850W borrhammare, samt en 400W borrmaskin med slagfunktion (och två växlar) för 548:- totalt på Jula.
https://www.jula.se/borrhammare-850w-001087
https://www.jula.se/borrhammare-400w-1-5j-001018
Hur jag använde borrhammaren? Hårt! Jag la 100m^2 Nivellgolv vars skruvar förankrades med betongspikar i bottenplattan. Det blev lite mer än 500 betonghål. Tre SDS borrar gick åt. Maskinen i sig funkar fortfarande prima och lånas ut till vänner och släktingar.
Borrmaskinen fick agera blandare för fix och fog (på lågväxel) samt borra reglar. Funkade också prima och överhettade aldrig.
I samma veva hjälpte jag en polare som har köpt en dyr AEG Makitachi batterislagborr för flera tusen kronor. Han var väldigt stolt över den och blandade fix (och nästan stukade handen) och borrade betong (sakta) i några veckor. Sen var batterier slut. Nytt batteri kostade över tusen kronor.
Jag log lite och frågade om han vill låna min 249-kronors betonghammare Det ville han inte...jag tror att han gick och köpte nytt batteri och fortfarande försöker borra i betong / göra allt annat med sin batteridrivna vidunder som knappast levererar mer än 200-300W, tills batteriet laddas ur.
Vad försöker jag säga:
Batteridrivna kraftverktyg är dyr kompromiss som för det mesta bara är användbara ifall man jobbar på höjd eller någonstans där el inte finns. För allt annat, nätanslutet regerar.
https://www.jula.se/borrhammare-400w-1-5j-001018
Hur jag använde borrhammaren? Hårt! Jag la 100m^2 Nivellgolv vars skruvar förankrades med betongspikar i bottenplattan. Det blev lite mer än 500 betonghål. Tre SDS borrar gick åt. Maskinen i sig funkar fortfarande prima och lånas ut till vänner och släktingar.
Borrmaskinen fick agera blandare för fix och fog (på lågväxel) samt borra reglar. Funkade också prima och överhettade aldrig.
I samma veva hjälpte jag en polare som har köpt en dyr AEG Makitachi batterislagborr för flera tusen kronor. Han var väldigt stolt över den och blandade fix (och nästan stukade handen) och borrade betong (sakta) i några veckor. Sen var batterier slut. Nytt batteri kostade över tusen kronor.
Jag log lite och frågade om han vill låna min 249-kronors betonghammare Det ville han inte...jag tror att han gick och köpte nytt batteri och fortfarande försöker borra i betong / göra allt annat med sin batteridrivna vidunder som knappast levererar mer än 200-300W, tills batteriet laddas ur.
Vad försöker jag säga:
Batteridrivna kraftverktyg är dyr kompromiss som för det mesta bara är användbara ifall man jobbar på höjd eller någonstans där el inte finns. För allt annat, nätanslutet regerar.
Redigerat:
Zakalwe skrev:Jag har köpt en 850W borrhammare, samt en 400W borrmaskin med slagfunktion (och två växlar) för 548:- totalt på Jula.
[länk]
[länk]
Vad försöker jag säga:
Produkterna du länkar från jula är båda borrhammare.
Ja ja jo jag har en sånhär också...
...som har fått bila ner en liten lecamur å lite i nån murstock. Grejjade en snabbt innan jag bestämt mig för vad jag ville ha för riktiga grejer. Visst, den funkar fortfarande och slår hyffsat hårt, men jag misstänker att herr hysteres är ute efter ett kvalitetsverktyg som * inte bara har två lägen (on/off) på avtryckaren, * är åtminstone något vibrationsdämpat, och * som man kan lita på inte går sönder när som helst.
Just de tre punkterna gör att den ligger i en hink bland lite slevar och skit = används inte längre.
...som har fått bila ner en liten lecamur å lite i nån murstock. Grejjade en snabbt innan jag bestämt mig för vad jag ville ha för riktiga grejer. Visst, den funkar fortfarande och slår hyffsat hårt, men jag misstänker att herr hysteres är ute efter ett kvalitetsverktyg som * inte bara har två lägen (on/off) på avtryckaren, * är åtminstone något vibrationsdämpat, och * som man kan lita på inte går sönder när som helst.
Just de tre punkterna gör att den ligger i en hink bland lite slevar och skit = används inte längre.
Redigerat av moderator:
Jag har en Metabo Multi UHE28 vill jag minnas den heter, den är rena drömmen att köra med oavsett material. 120mm hålsåg i hårt kärnvirke, 12mm i syrafast stål på låga varv eller 20mm i bohusgranit går som en dans alltihop. Eftersom man har bra kontroll även vid låga varv har jag även använt den för att gänga med funkar super det med.
Så svar: JA, det gör jag, när det behövs kraft. Vridmomentet har aldrig fallerat för mig, känns mer tvärtom, som att den drar av mina handleder om jag inte är försiktig.
Det enda jag (nog) inte gjort med den är att använda den som skruvdragare, men jag tvivlar inte en sekund på att den fixar det med. Men för att det ska vara värt tyngden i maskinen får det nog vara ganska rejäla skruvar
Så svar: JA, det gör jag, när det behövs kraft. Vridmomentet har aldrig fallerat för mig, känns mer tvärtom, som att den drar av mina handleder om jag inte är försiktig.
Det enda jag (nog) inte gjort med den är att använda den som skruvdragare, men jag tvivlar inte en sekund på att den fixar det med. Men för att det ska vara värt tyngden i maskinen får det nog vara ganska rejäla skruvar
Medlem
· Stockholms län
· 412 inlägg
Tack Andy. Funderade lite på den dubbla negationen här. Jag antar att det egentligen är så att du inte använder borrhammaren för trä och metall...?Andy78 skrev:
Det stämmer. Du känner dina PappenheimareMaxPax skrev:
Oj. Det var inte illa. Kul att få höra från nån som kör Metabon. Den modell du kör är väl föregångaren till den jag tittat på så det verkar synnerligen lovande.thomasx skrev:Jag har en Metabo Multi UHE28 vill jag minnas den heter, den är rena drömmen att köra med oavsett material. 120mm hålsåg i hårt kärnvirke, 12mm i syrafast stål på låga varv eller 20mm i bohusgranit går som en dans alltihop. Eftersom man har bra kontroll även vid låga varv har jag även använt den för att gänga med funkar super det med.
Noterade för övrigt en sak, vilket är att Metabo verkar vara en av de få tillverkarna som uttryckligen anger slageffekt enligt EPTA. Bosch till exempel anger "slageffekt max". Kom då att tänka på följande utmärkta inlägg av MaxPax i en annan tråd:
MaxPax skrev:Att jämföra effektivitet med hjälp av Joule är vanskligt pga två saker.
1: Antal slag per tidsenhet är också mycket betydande. Lösningen på detta är att räkna ut "Joules per sekund" och jämföra med.
2: Joules mäts på olika sätt. Det finns en standard (EPTA-definierad) som vissa använder men jag tror många inte använder den för då säljer de färre maskiner.
Ett praktexempel (om jag får babbla på om detta) är FLEX DH5. Det finns två instruktionsböcker till den som jag läst. I den ena står det 12,5 joules som slagkraft, i den andra står det 6,7 joules som slagkraft (EPTA). Jag pratade med småmaskinservice i GBG om detta och de sa "nej nej, den slår garanterat över tio joule". Då mailade jag till FLEX Scandinavia för att få klarhet och de bekräftade efter kontakt med tyskland att den slår 6,7 joule (EPTA). Har inte köpt den så jag kan inte jämföra upplevelsemässigt.
Det låter (och ser ut på film) som att Metabon är kraftigare än andra maskiner i samma prisklass. Undrar om en av anledningarna kan vara skillnaden mellan EPTA och max slageffekt...?
Stämmer bra, var lite trött när jag skrev inlägget. Jag använder inte borrhammaren till trä och metall. Då borrstålen inte har sdsfäste så sitter de bättre i den vanliga maskinen oavsett batteri eller nätdriven. Sedan så kan jag sätta den i ett stativ, http://www.clasohlson.com/se/Borrstativ/40-7141 tror min borrhammare är för tjock för det. Stativet är rätt bra om jag vill borra så rakt som möjligt.
Produkter som diskuteras: "Borrstativ"
Borrstativ Wolfcraft
För exakt borrning
1 399 kr inkl moms
Läs mer
Lite källhänvisning angående EPTA och Joules kan kanske vara på sin plats:
http://www.produktinfo.conrad.com/d...1-ml-STEMMHAMMER_DH_5_SDS_MAX_de_en_fr_nl.pdf
http://www.flex-tools.com/Technische_Dokumentation/Bedienungsanleitungen/FLEX_DH5.pdf
Angående metabo har jag (visserligen få, men) bara bra erfarenheter av det märket. Ska bli intressant vad du köper till slut efter all research...
http://www.produktinfo.conrad.com/d...1-ml-STEMMHAMMER_DH_5_SDS_MAX_de_en_fr_nl.pdf
http://www.flex-tools.com/Technische_Dokumentation/Bedienungsanleitungen/FLEX_DH5.pdf
Angående metabo har jag (visserligen få, men) bara bra erfarenheter av det märket. Ska bli intressant vad du köper till slut efter all research...
Slagkraft och slag per sekund är två olika saker.
Vill man snabbt bila bort eller borra något som inte är så hårt så är det bra med många slag per minut, vill man bila bort eller borra i något som är riktigt hårt är det bättre med mer slagkraft, annars händer inget alls, och då går det fortare med mer slagkraft och få slag/minut än med något som mest bara låter som en kulspruta
Det bästa är så klart en kombination av bägge
Och ja, det där med angiven slagkraft är en djungel. Kan dock via min svåger konstatera att julas röda meec+ borrhammare borrade med ungefär dubbla hastigheten mot en Hitli i samma storlek, till hiltimaskinägarens stora förtret då han kommit med sin hilti enbart för att visa var skåpet skulle stå.
Har själv även en sådan jula maskin för diverse slit-jobb, och även om den borrar bra och kvickt känns det som den börjar bli utsliten och även om jag borrat några hundra hål i granit med den gissar jag att en hilti är lite mer uthållig.
Metabon går bara till "fin"-hål i granit och betong
Vill man snabbt bila bort eller borra något som inte är så hårt så är det bra med många slag per minut, vill man bila bort eller borra i något som är riktigt hårt är det bättre med mer slagkraft, annars händer inget alls, och då går det fortare med mer slagkraft och få slag/minut än med något som mest bara låter som en kulspruta
Det bästa är så klart en kombination av bägge
Och ja, det där med angiven slagkraft är en djungel. Kan dock via min svåger konstatera att julas röda meec+ borrhammare borrade med ungefär dubbla hastigheten mot en Hitli i samma storlek, till hiltimaskinägarens stora förtret då han kommit med sin hilti enbart för att visa var skåpet skulle stå.
Har själv även en sådan jula maskin för diverse slit-jobb, och även om den borrar bra och kvickt känns det som den börjar bli utsliten och även om jag borrat några hundra hål i granit med den gissar jag att en hilti är lite mer uthållig.
Metabon går bara till "fin"-hål i granit och betong
Redigerat:
Men vänta nu.
Den tillförda energin i borrhammarens motor omvandlas till en viss verkningsgrad till rörelseenergi för spettet.
Den energin överförs väl sedan till rörelseenergi i "berget", värme samt en rekylrörelseenergi.
Vad som överförs som rörelseenergi i "berget" måste väl vara det avgörande för hur effektiv bilningen är...?
Den tillförda energin i borrhammarens motor omvandlas till en viss verkningsgrad till rörelseenergi för spettet.
Den energin överförs väl sedan till rörelseenergi i "berget", värme samt en rekylrörelseenergi.
Vad som överförs som rörelseenergi i "berget" måste väl vara det avgörande för hur effektiv bilningen är...?
Medlem
· Stockholms län
· 412 inlägg
Jag tror Metabos lilla multihammare UHE 2250 har pole position just nu. Delvis baserat på thomasx inlägg känns det nog trots allt bra att ha både SDS och cylinderchuck om man dessutom har två växlar på maskinen. Såg att den kostar 1899 på Bauhaus just nu, vilket känns rätt OK för att vara Sverige. I Tyskland köper man den för ca 160 Euro. Den borde ha kapacitet så det räcker och blir över för mig.MaxPax skrev:
Jag talade dessutom med Metabo i Jönköping idag om garantier. De hävdar att de har EU-garanti av samma typ som Bosch, dvs man i garantiärenden lämna in maskinen här i Sverige även om den är köpt i Tyskland. Låter bra. Har någon erfarenhet av detta i praktiken?
Sedan talade jag med Bosch i Stockholm också för att få fram EPTA-siffror på de mindre GBH-maskinerna. Killen jag talade med förstod absolut ingenting men lovade att han skulle kolla med den produktansvarige för de blå maskinerna. Denne sitter tydligen i Danmark. Skall bli intressant att se ifall jag över huvud taget får något svar.
Den sista frågan är dock ifall jag verkligen behöver en borrhammare just nu. Då behovet av att borra hål för kabelrör försvann är min mest omedelbara tillämpning att i källaren borra diverse plugghål i sten och betong för att fästa reglar och liknande. Jag antar att man hamnar på en borrdiameter på ca 8mm, möjligen 10mm? Gick därför och köpte en 8mm installationsborr med volframkarbidspets, satte den i 458:an med halvfullt batteri och gick ut på tomten. (Makita specar 458:an för 16mm i betong). 50mm håldjup i godtycklig gråsten var inget problem, tog ca en minut, och motsvarande i betong gick i mitt tycke bra kvickt. Jag gjorde 2 hål i sten och 7 i betong på min halvfulla ack och den var inte ens ljummen efteråt.
Visst, jag inser att allt det här går snabbare med en borrhammare, att det blir skonsammare mot verktyget och att man idealt sett skall ha nätdrift. Men det kan väl omöjligen vara så att jag (om jag inte är helt inkompetent) kör slut på en av marknadens tyngsta och mest beprövade 18V-borrar genom att köra upp 30-50 hål för plugg i stenmur?? Ni som är proffs måste ju köra de här maskinerna betydligt hårdare?
Jag är sugen på att se hur långt jag kommer med Makitan i kombinaton med en uppsättning Bosch blå granit-borrar innan jag trycker på borrhammarknappen. DÅ kan jag fylla den tidigare omtalade fonden för inköp av en TS 55a. (Fonden blir då i praktiken full). Känns som att jag i nuläget kommer ha mycket mer omedelbar nytta av en sån när jag skall platsbygga garderober i källaren.
Kommentarer? (Ytterligare tips på bra borrstål för sten emottages också med tacksamhet).
Hade du bott lite närmre bästkusten kunde du fått titta förbi och provköra metabon och sen fått låna meecen till de där 30-50 hålen, så du kunde sparat pengarna till festoolen
Men som sagt batterimaskinen ska väl klara det. Se upp bara så du inte överhettar den eller batterierna.
Men som sagt batterimaskinen ska väl klara det. Se upp bara så du inte överhettar den eller batterierna.
Medlem
· Stockholms län
· 412 inlägg
Tack för vänligheten! Jag kanske kan få ha erbjudandet om provkörning innestående tills jag hälsar på min svåger i Götet nästa gång? Källarens väl redan gjord vid det tillfället men om ingen borrhammare ännu köpts provkör jag gärna.thomasx skrev:
har någon påstått något annat?thomasx skrev:
Ska försöka förklara varför jag drog in bpm i diskussionen:
Exempel: Jämför man två borrhammare med 2.0 joules och inte beaktar slag per minut så tror man de är lika effektiva, men vet man att borrhammare A slår med 4700 bpm och borrhammare B slår med 3200 bpm så kan man göra en mer kvalificerad bedömning av just effektivitet.
Absolut!Herr Hysteres skrev:
Det kanske blir med min kompis som testade den när den var sprillans ny. Han satte den mot väggen, körde i tio sekunder, tog ned den och sa
- Det är nåt fel på den här, det händer ju inget!
- Kolla om det blev nåt hål i väggen, sa jag.
- ooohh shit, sa han, när han noterade det 5cm djupa hålet.
Han var van vid gamla hederliga slagborrmaskiner. Så stor är skillnaden
Medlem
· Stockholms län
· 412 inlägg
Jag förstår vad du menar och blir bokstavligt talat tårögd. Fasen också att det skall vara så kul med högkapacitetsmaskiner. Jag kommer stå och tänka på det här citatet vid varje hål som borras med Makitan .thomasx skrev:Absolut!
Det kanske blir med min kompis som testade den när den var sprillans ny. Han satte den mot väggen, körde i tio sekunder, tog ned den och sa
- Det är nåt fel på den här, det händer ju inget!
- Kolla om det blev nåt hål i väggen, sa jag.
- ooohh shit, sa han, när han noterade det 5cm djupa hålet.
Han var van vid gamla hederliga slagborrmaskiner. Så stor är skillnaden