19 325 läst · 88 svar
19k läst
88 svar
Använder ni egentligen era borrhammare till trä och metall...?
Jag borrade en hel del hål i ett 5 mm järnrör förra sommaren tror det var 10 mm borr. Då var jag glad att jag hade stora borrhammaren (röd Meec). Den matade på i lugnt tempo, men med bra vrid. Har även använt den till att borra 35 mm hål i sten för spräckning. Och lite annat, men de två ovan nämnda tillfällena som jag uppskattat dess vrid och tyngd.
Kan inte vara helt enkelt att borra 10mm hål i 5mm järnrör, det får du lära mig någon gång hur man gördsub skrev:Jag borrade en hel del hål i ett 5 mm järnrör förra sommaren tror det var 10 mm borr. Då var jag glad att jag hade stora borrhammaren (röd Meec). Den matade på i lugnt tempo, men med bra vrid. Har även använt den till att borra 35 mm hål i sten för spräckning. Och lite annat, men de två ovan nämnda tillfällena som jag uppskattat dess vrid och tyngd.
Min röda meec+ är enbart en borrhammare, den har ingen vanlig borrfunktion, och det är nog den största röda meec'en tror jag.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Något OT, men jag är ganska övertygad att man kan stänga av slagen på röda meec+:en, jag har blandat bruk med min och det gör jag helst utan slag...thomasx skrev:
Det är en sån här jag har: http://www.jula.se/borrhammare-1500w-4j-001062
Om jag minns rätt är det lilla spaken i handtagsbygeln som slår av och på hammarfunktionen.
Men oavsett möjligheten med meec+:en så undrar jag om jag skulle valt den för stålrörsapplikationen, den väger ju en del och är lite otymplig. Jag tog två 13 mm hål i ett ganska tjockt stålrör (mätte inte men 5mm skulle det mycket väl kunna vara) förra hösten, och då körde jag framgångsrikt med min 18v Makita skruvdragare. Jag gav det dock några små avsvalkningspauser, främst för batteriets skull, men även borren mådde nog bra av det...
Till TS: tack för intressant tråd, men jag blir lite trött på att du skulle visa mig UHE-serien. Jag hade nästan bestämt mig för en KHE (enväxlad och ?utan? konstantelektronik), då en av dessa kommer i systainer (metaloc), men nu gjorde du valet mycket svårare, typiskt...
/U
Medlem
· Stockholms län
· 412 inlägg
Tackar ödmjukast och ledsen för det åsamkade besväret. Kan du inte låta mig veta vilken du i slutändan köper och vad omdömet blev? Det kan hjälpa mig om och när dagen kommer.ullberg skrev:
Skönt att höra att Makitorna kan jobba tungt. Då skall nog min klara jobbet också. (För tydlighets skull, jag antar att "skruvdragare" här betyder borrskruvdragare snarare än slagskruvdragare?)ullberg skrev:Jag tog två 13 mm hål i ett ganska tjockt stålrör (mätte inte men 5mm skulle det mycket väl kunna vara) förra hösten, och då körde jag framgångsrikt med min 18v Makita skruvdragare. Jag gav det dock några små avsvalkningspauser, främst för batteriets skull, men även borren mådde nog bra av det...
/U
Medlem
· Stockholms län
· 412 inlägg
Jag tycker det känns riskabelt att använda en dyr borrhammare till att blanda bruk med. Det långa verktyget (omröraren) tillsammas med ofta ganska kraftiga slag gör att lagrena i maskinen utsätts för en betydande radiell belastning som det är tveksamt om de designats för att tåla. En billig brukmixer från biltema/jula/clas ohlson gör jobbet bättre och sparar borrhammaren.Nimajneb skrev:
Sådär har jag också resonerat, men vid närmare eftertanke: borrhammaren är ju designad för att klara bilning som ju innebär krafter som är både stora och sneda, så jag tänker numera att den definitivt borde klara omrörning.possum77 skrev:Jag tycker det känns riskabelt att använda en dyr borrhammare till att blanda bruk med. Det långa verktyget (omröraren) tillsammas med ofta ganska kraftiga slag gör att lagrena i maskinen utsätts för en betydande radiell belastning som det är tveksamt om de designats för att tåla. En billig brukmixer från biltema/jula/clas ohlson gör jobbet bättre och sparar borrhammaren.
Som svar på den ursprungliga frågan: Nej. Jag har en borrhammare GBH 2-28 DFV och har aldrig använt borrchucken utom för att testa den. Valde den framför den utan borrchuck bara för priserna då var i princip samma.
Jag använder en nätdriven slagborrmaskin för alla borrjobb som batteriborrskruvdragaren känns för klen för. Nätborrmaskinen är med sitt högre varvtal, 2800 vs 900 rpm, en klart bättre borrare än borrhammaren.
Sedan är det omrörning. Jag har hittills rört om, oftast flytspackel, med borrmaskinen och det är den egentligen för högvarvig för att göra bra. Nu har jag börjat tänka om med borrhammaren, se mitt svar ovan, och tänkte använda den vid nästa omrörning och då är ju borrchucken bra.
Jag använder en nätdriven slagborrmaskin för alla borrjobb som batteriborrskruvdragaren känns för klen för. Nätborrmaskinen är med sitt högre varvtal, 2800 vs 900 rpm, en klart bättre borrare än borrhammaren.
Sedan är det omrörning. Jag har hittills rört om, oftast flytspackel, med borrmaskinen och det är den egentligen för högvarvig för att göra bra. Nu har jag börjat tänka om med borrhammaren, se mitt svar ovan, och tänkte använda den vid nästa omrörning och då är ju borrchucken bra.
Medlem
· Stockholms län
· 412 inlägg
Hej anden2000
Tack för info. Vad tycker du om 2-28ans kapacitet för sten/betongborrning och bilning? Är den så kraftig som man förleds att tro av specen?
Tack för info. Vad tycker du om 2-28ans kapacitet för sten/betongborrning och bilning? Är den så kraftig som man förleds att tro av specen?
Ja det är möjligt, jag har inte räknat på krafterna. Momentarmen på en omrörare är dock rejält lång. Dessutom slipper jag fula bruk-fläckar på min fina borrhammareanden2000 skrev:
Jag har nog inte har närmat mig gränserna för den än utan kan mest jämföra med min slagborrmaskin.Herr Hysteres skrev:
Slagborrmaskinen jobbar okej, även om det behövs en del muskelkraft, i enklare betong upp till typ 10 mm borrdiameter. Den har större problem i svårare betong, som i mitt hus, över sådär 5 mm. I natursten klarar den bara att åstadkomma ungefär ett grunt litet minihål.
Borrhammaren jobbar avslappnat i alla dessa material med 12 mm borr. Grövre har jag ännu inte testat. Natursten går bara långsammare ...och kräver stenkoll (!) på hur skyddsglasögonen sitter.
Bilning har jag bara testat helt kort i kanten av ett betongblock och den rev i alla fall snabbare och enklare än vad jag skulle göra med hammare och mejsel. Ska bli kul att göra mera
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögonen"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer