94 448 läst · 58 svar
94k läst
58 svar
Använda pinnsvets
? För mig så är rutil en typ av elektrod (till skillnad från tex basisk) och inte ett märke.cheetah1 skrev:
Bara för att vara petig med lingvistiken så använder man inte MIG utan MAG till all vanlig svetsning i stål (stooor skillnad men syns inte)cheetah1 skrev:Btw, svets i galvat -> friskluftsaggregat. Galvfrossa är inte så roligt, enligt säkra källor. MIG med gas är inte så dåligt heller, det är just själva flusstråden som är lite tråkig.
Btw, ni som pratar om OK-pinnar vs rutil och andra fabrikat, visste ni att dom allra flesta pinnarna tillverkas i sverige av esab? Dom kommer ur samma maskiner, det är bara andra stämplar och andra förpackningar. Och förstås en annan blandning på massan då, men ändå.
högutbytes. nu börjar det pratas svetsning. pulsningen från en maxeta är mäktigt.
annars så är filarc 35 den optimala allround pinnen mjuk och lugn ljusbåge, om man fastnar i starten och måste bryta loss pinnen så ramlar inte skyddshöljet av lika lätt som ok 48 an. och ja det är esab som gör den också
annars så är filarc 35 den optimala allround pinnen mjuk och lugn ljusbåge, om man fastnar i starten och måste bryta loss pinnen så ramlar inte skyddshöljet av lika lätt som ok 48 an. och ja det är esab som gör den också
Filarc, så hette det, märket som ESAB producerar. My bad, jag blandade ihop det när jag hörde det.
MIG = Metal Inert Gas
MAG = Metal Activa Gas
Båda kan användas för att svetsa i vanligt stål, vid MIG skyddar gasen svetsningen mot syre (typ iaf), medan vid MAG så har gasen en aktiv roll i själva svetsprocessen.
MIG = Metal Inert Gas
MAG = Metal Activa Gas
Båda kan användas för att svetsa i vanligt stål, vid MIG skyddar gasen svetsningen mot syre (typ iaf), medan vid MAG så har gasen en aktiv roll i själva svetsprocessen.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Det finns faktiskt dom som MIG svetsar.Tossegubbe skrev:
Jag använder ren co2 när jag svetar vanligt svart stål så jag MIG svetsar.
varför säger man igentligen MIG svets när 95% i verkligheten MAG svetsar.
Det finns inte en affär som säljer MAG svetsar utan dom har bara MIG svetsarq(;^p
Medlem
· Västerbottens län
· 17 888 inlägg
Må så vara, men 48.00 är en bättre elektrod, ska du dessutom göra ett bra jobb så ska du slipa om det är flersträngat.End skrev:
Det finns en tråd från Oerlikon som heter special, med en liggande vertikal så ligger slaggen nedanför strängen och lossnar MYCKET lätt, lägger man en bottensträng så måste man slipa bort slaggen.
Så det beror på läge och fogberedning hur det lossnar.
Fortsätt med 48.00
Har du uppmärksammat att 48.00 ska svetsas med + pol medan 46.XX ska svetsas med - pol på handtaget.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 888 inlägg
Göran.W skrev:
Men det man vanligtvis använder är blandgas, så då är det väl MI-AG svets man kör med.
En ren MIG svets med argon går bra till t.ex aluminium men försök inte svetsa i svart (stål) material, noll inträngning, strängen ligger liksom utanpå, som en korv.
TIG är annorlunda, där ska det vara argon även till svart.
Protte
Ja, använder + pol och slipar bort slaggen med vinkelslip.prototypen skrev:Må så vara, men 48.00 är en bättre elektrod, ska du dessutom göra ett bra jobb så ska du slipa om det är flersträngat.
Det finns en tråd från Oerlikon som heter special, med en liggande vertikal så ligger slaggen nedanför strängen och lossnar MYCKET lätt, lägger man en bottensträng så måste man slipa bort slaggen.
Så det beror på läge och fogberedning hur det lossnar.
Fortsätt med 48.00
Har du uppmärksammat att 48.00 ska svetsas med + pol medan 46.XX ska svetsas med - pol på handtaget.
Protte
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 400 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 400 inlägg
Om man gar rätt svetsström och svetsar korrekt ska man inte behöva hacka bort slaggen, den ska i princip resa sig av sig själv så man bara skrapar bort den.
SÅ måste du hacka ska du testa med att öka/sänka strömmen och se till att hålla pinnen i en bra vinkel.
SÅ måste du hacka ska du testa med att öka/sänka strömmen och se till att hålla pinnen i en bra vinkel.
Det kan vara lite för hög ström då 48rna är lite svårare att tända, så jag svetsar snabbare. Ibland lossnar de av sig själv hur lätt som helst och ibland måste man hacka ordentligt. Jag har inte kommit på orsaken, kanske vinkeln?