Det blir spännande. Jag har köpt Thomas Janssons bok "Elsvetsning" och det verkar rätt komplicerat, speciellt med tändningen. Hur ofta gör man inte en kort sträng, ska man tända efter varje kort uppehåll?
Funkar det inte tar jag fram migen, Kempomat 180 trefas med kolsyretub. Men, som sagt jag är lite sugen att pröva.

Så fort du har lyft elektroden från materialet så avbryts båden mellan elektrod och material. Ska du fortsätta svetsa så måste du kortsluta igen. Dock är en varm och nyligen körd elektrod avsevärt lättare att tända (hur mycket skiljer mellan olika elektroder). Det är bara att träna på skrot;)

Ja och som jag skrev tidigare så är en RF elektrod suverän att häfta med eller för den delen en högutbytes som tänder om man bara håller den emot ngn sekund..

Nu har testat! Jag fick med OK48 2,5 mm men de var väldigt bökiga att tända. Fastnade hela tiden i tändningsprocessen. Jag prövade därför rutil 2,0 och det var en stor skillnad och betydligt enklare att få fart på.
Slagghackandet förstår jag mig inte på. Det verkar inte lossna särskilt mkt slagg trots att jag har en slagghacka och knackar rätt bra. Nu ska det sägas att det var inga vackra smältor, väldigt ojämna. Ska jag pröva med stålborste?

Det blir nog migen ifortsättningen.

Hur lätt slaggen går bort beror dels på elektroden, dels på hur bra svetsen blev (kanske beror det också på andra faktorer, tex strömmen och materialet man svetsar i? Det vet jag dock inte). En bra svets slår du bara lite lätt på slaggen så lossnar alltihop på en gång.

_ap_
sitter slaggen på så tunt material har man oftast kört för fort och kanske fått en lite urgröpt svets form, rätt ström (65A?) och lite saktare så kommer det lossna.

Ett tips bara, då jag inte vet förutsättningarna är det svårt att vara säker.

Milkshaken
Lånar tråden lite för en fråga....
Ni skriver TIG-tillsats... Kopplas den på en inverter eller likriktare eller hur funkar det?
Kan man inte köpa en ren TIG-Svets? Alltså utan en massa extragrejs.?

Jag har själv en mindre pinnsvets, max 100Amp... svår som fan att få att tända, får oftast gå upp till hundra amp, med risk för att jag bränner hål i järnen då jag svetsar sakta.

Jag kör mest med 2,0 pinnar då järnen oftast är mellan 2,0-3,0 mm... Har tillverkat en serveringsvagn och lagat en gammal släpkärra...
Nu måste jag ge mej på den nya kärran jag har, efter en olycka med den så behöver det bytas lite balkar, tunnplåt och annat.. Det är galvat...
Är det lättast med Mig eller Tig för en helt novis på dessa 2 sorter?

_ap_
MIG, utan tvekan.

Milkshaken
Ok MIG... har hört att man ska ha en minst 130 amp... och hög intermittens...
Men är det ok att köpa en som går utan skyddsgas och istället använda flusstråd?

Jag röstar på den med gas, flusstråden är så dyr.

Milkshaken
Är det enda anledningen? Eller är det svårare att få det bra med flusstråd?

Jag kör själv med gas, men har en bakant som har testat flusstråden. Enl. honom är det skit! :eek: :D

Flusstråd är inget vidare jämfört med en riktigt MAG, visst den har säkert sina fördelar om man vill svetsa halvtunt gods där man kanske inte har ström ordentligt och måste kånka med sig ett elverk. Då kan jag tänka mig att det är smidigare att ha med sig en liten flusstrådssvets.

En annan negativ sak är att de billiga flusstrådssvetsarna har ström liggandes på hela tiden (de ska även ha minus i tråden, lätt att glömma om man kör flusstråd i en ordentlig svets) så om man inte har en självavbländande hjälm så är det lätt att få svetsblänk när man riktar in sig där man ska svetsa och kommer för nära.

Om man köper en ordentlig mig/mag (behöver inte vara så dyrt, kolla på t ex Telwin) så kan man ju köra flusstråd i den om man vill (det vill man inte).

nej hobbyflusståden är bara jobbig att använda och en massa mer efterarbete på svetsen... riktig MAG med riktig gas ;)

C
Btw, svets i galvat -> friskluftsaggregat. Galvfrossa är inte så roligt, enligt säkra källor. :) MIG med gas är inte så dåligt heller, det är just själva flusstråden som är lite tråkig.

Btw, ni som pratar om OK-pinnar vs rutil och andra fabrikat, visste ni att dom allra flesta pinnarna tillverkas i sverige av esab? Dom kommer ur samma maskiner, det är bara andra stämplar och andra förpackningar. Och förstås en annan blandning på massan då, men ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.