Snailman
Alfredo Alfredo skrev:
Varför är det tragiskt att "installera el och gå mot röd gubbe och uppmanar gärna alla till att göra det samma" under förutsättning att det sker riskfritt?

Personligen tycker jag det är mer tragiskt att "trycka på knappen" och stoppa trafiken om jag istället kan vänta några sekunder, och därefter utan risk för någon gå över gatan utan att störa någon eller orsaka helt onödiga samhällsekonomiska kostnader, bland annat miljömässiga sådana.
Jag var vid ett övergångsställe med blinkande gula ljus en gång på natten, det var ingen korsning, var i princip inga bilar men ganska lång väg till andra sidan, tryckte på knappen utan att tänka så mycket. Väntade på att de skulle slå om, blinkande gult, till fast gult och sedan rött och grönt för mig. Jag skulle precis börja gå över när en bil körde mot rött precis framför mig.

Då tappade jag all respekt för trafikljus som gående och ser till att ha koll på trafiken själv utan att lita på några signaler.

Kan även nämna en gång när jag tänkte gå över en enkelriktad flerfilig gata, tänkte snedda över den utan att titta bakåt eftersom bilarna bara fick köra mot mig, innan jag hann kliva ut så kom en bil bakifrån, körande mot enkelriktningen.
 
A andersda skrev:
Så grundproblemet med Roundup är att det är för enkelt?
:) Nja, det var ju att göra det hela lite FÖR enkelt.

Jag personligen tror ju att det är giftigt, ohälsosamt och kan i slutänden leda till både cancer och natur/djurproblem..

MEN som med mycket annat så beror troligen de allvarligare konsekvenser främst av felhantering av produkten/erna. Folk som använder det fel, fel ställen, för mycket.. i onödan osv (givetvis finns felhantering även på andra håll också, inte bara hos privatpersoner).

MEN samtidigt.. för att svara delvis på din fråga, det är lättare att spraya på round-up ett par gånger under året - än att dra upp allt ogräs man har för hand dagligen/veckovis under hela växtsäsongen (gör man det slaviskt i några år, blir det enklare sedan även där).
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tack för infon. Det ger förståelse vad gäller avstånd till vatten och specifikt vad gäller villaägare, till dricksvattenbrunn.
Men det saknas uppgifter om själva skadeverkan.
Väldigt många vet inte var vattenskyddsområdena är i området, var deras lokala vatten tas.. vad som kan hända osv. Dessutom finns många vattengångar grunt i marken.. små bäckar.. åar.. vattendrag.

Ska alla privatpersoner börja tänka på 30 meter runt allt sådant (för att minska påverkan), blir det lite komplicerat (ännu värre om de eg inte förstår att det är potentiellt dåligt/farligt för naturen och dem själva).

Nu ska det också tilläggas att den round-up som säljs till privatpersoner inte är lika ”stark” som den bönderna får lov att köpa.. (men aktivt ämne finns fortfarande).

En länk med lite om glyfosat:

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/stoppa-glyfosat-ett-grasligt-ograsmedel/
 
Snailman Snailman skrev:
Jag var vid ett övergångsställe med blinkande gula ljus en gång på natten, det var ingen korsning, var i princip inga bilar men ganska lång väg till andra sidan, tryckte på knappen utan att tänka så mycket. Väntade på att de skulle slå om, blinkande gult, till fast gult och sedan rött och grönt för mig. Jag skulle precis börja gå över när en bil körde mot rött precis framför mig.

Då tappade jag all respekt för trafikljus som gående och ser till att ha koll på trafiken själv utan att lita på några signaler.

Kan även nämna en gång när jag tänkte gå över en enkelriktad flerfilig gata, tänkte snedda över den utan att titta bakåt eftersom bilarna bara fick köra mot mig, innan jag hann kliva ut så kom en bil bakifrån, körande mot enkelriktningen.
Man ska alltid ha koll på trafiken (y) oavsett trafikljus, övergångsställen.. gångvägar, motorvägar - för att inte tala om att hålla koll på cyklisternas ! De tror de är odödliga.. (kör rakt ut, utan tanke på några trafikregler ibland).

Bristen på trafikvett generellt hos vissa gör att alla borde vara inlindade i bubbelplast ..med hjälm..minst!
 
Claes Sörmland
Snigla Snigla skrev:
Jag personligen tror ju att det är giftigt, ohälsosamt och kan i slutänden leda till både cancer och natur/djurproblem.. :)
Eftersom det är ett publikt forum känner jag mig tvingad att påminna om att det är inte en vetenskapligt baserad sakuppgift. Det är lätt att falla offer för den missledande politiska propaganda kring glyfosat som den gröna rörelsen har pumpat ut i alla år.
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom det är ett publikt forum känner jag mig tvingad att påminna om att det är inte en vetenskapligt baserad sakuppgift. Det är lätt att falla offer för den missledande politiska propaganda kring glyfosat som den gröna rörelsen har pumpat ut i alla år.
Därför jag var noga med att säga att ”jag personligen” tyckte något. Internet är ett virrvarr av informationskällor.. mer el mindre pålitliga!

Man ska aldrig lite på något någon säger/skriver rakt av. Man ska ta allt med en nypa salt.

Är det något viktigt - tänk ”Minst två oberoende källor till (varav iaf en av dem bör vara utanför internet) ”
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så en lagtext publicerad på Riksdagens webbplats är mindre trovärdig än den som tryckts i Norstedts tjocka bok?
Varför välja om du nu inte vill? jag sa ju att man skulle ha källor på "båda sidor" :)

Det är inte upp till mig att välja vilka sidor/böcker som är mer eller mindre trovärdig.. det är upp till var och en att bedöma själv.

Men tror man blint på allt som skrivs på internet är farligt.
 
Snigla Snigla skrev:
Varför välja om du nu inte vill? jag sa ju att man skulle ha källor på "båda sidor" :)
Det klart att man kan kolla att texten i boken är identiskt med den på Riksdagens webbplats men i normalfallet är jag nog inte så paranoid att jag anser det motiverat...
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Mats-S
Snigla Snigla skrev:
Nu ska det också tilläggas att den round-up som säljs till privatpersoner inte är lika ”stark” som den bönderna får lov att köpa.. (men aktivt ämne finns fortfarande).
"Inte lika starkt"
Det är totalt värdelöst. Du kan lika gärna hälla rent vatten på ogräset och spara ett antal hundringar ;)

"men aktivt ämne finns fortfarande"
Finns ingen glyfosat i det längre, se granngårdens beskrivning:
https://www.google.com/shopping/product/17229720475017608063
"Glyfosatfri, baserad på mättade fettsyror som snabbt bryts ner i naturen."

Totalt värdelöst, 600kr bortkastade, precis som en köp-kommentar skriver:
4 gånger dyrare än med glysofat. Fungerar dåligt i söderläge. Ogräset kommer igen efter en vecka. I skuggiga lägen funkar det inte alls.
- Köp inte den här produkten!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
"Inte lika starkt"
Det är totalt värdelöst. Du kan lika gärna hälla rent vatten på ogräset och spara ett antal hundringar ;)

"men aktivt ämne finns fortfarande"
Finns ingen glyfosat i det längre, se granngårdens beskrivning:
[länk]
"Glyfosatfri, baserad på mättade fettsyror som snabbt bryts ner i naturen."

Totalt värdelöst, 600kr bortkastade, precis som en köp-kommentar skriver:
Kostar det så mycket nu? :oops:
(Frågan kanske borde vara, hur mycket av det fick man för 600 spänn?)
 
T TypRätt skrev:
...så länge vi inte behöver äta maskrosor är deras vara/icke vara inte livsavgörande...
Maskrosor är en utomordentligt bra och viktig växt för pollinatörer. Och deras väl och ve är avgörande för mycket matproduktion och kvävefixering i marken.
Så vifta inte bort en massa "ogräs" bara för att du inte tror att dom inte har någon funktion i ekosystemet.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
M MagHam skrev:
Maskrosor är en utomordentligt bra och viktig växt för pollinatörer. Och deras väl och ve är avgörande för mycket matproduktion och kvävefixering i marken.
Så vifta inte bort en massa "ogräs" bara för att du inte tror att dom inte har någon funktion i ekosystemet.
Skulle maskrosor vara kvävefixerande? Det var en nyhet för mig.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Skulle maskrosor vara kvävefixerande? Det var en nyhet för mig.
Nej, baljväxter är kvävefixerare = naturligt gödslande.
Undantaget vissa solitärbin och fjärilar som bara går på en blomma, så behöver pollinerare blommor hela växtsäsongen och maskrosor är tillskott innan klöver och kovall kommer (som är exempel på baljväxter).
Mångfald och systemtänk. Tyvärr har skogs- och jordbruk under ett sekel fokuserat på vinst och produktivitet och glömt bort dessa faktorer.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
E erimos skrev:
Njae jag sågar ju slutsatserna vissa drar av att det finns konsensus om något på ett internetforum.


Vidare var det fakta som är komplext. I varje fall om man gör anspråk på att ta hänsyn till alla fakta.

Att inte lyda lagen pga politisk övertygelse är väl snarast civil olydnad och nån form av aktivism. Ändå envisas du med att använda aktivism som något slags skällsord?

Jag håller med om att det är dålig argumentation att bara hävda att man ska följa lagen därför att den finns. Men trådens ämne är ju bekämpningsmedelsaktivisterna som försöker övertyga andra att ignorera lagen. Du måste ju klara av att se skillnaden även om du nu råkar vara just en sådan aktivist?

Vem avgör förresten vilka lagar man får bryta mot? Internetforumkonsensus?
Om man förkastar slutsatserna på forum bör man nog inte delta. Jag personligen tror att om man fokuserar på dom lite mer vältaliga debattörerna får nog så intressanta som giltiga slutsatser. Även forumister har dagjobb.

I det här fallet är inte fakta komplext, det är ett rent tekniskt problem/frågeställning.

För mig är en aktivistisk lag definitivt ett skällsord. En lag skall vara driven ur fakta och inte samhällets kortsiktiga aktivistiska nycker.

Jag tror vi får nöja oss med internerforumskosensus med tanke på plattformen. Och konsensus är tydlig:

Bryt mot lagen. Bryt mot lagen. Bryt mot lagen!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.