Varför inte ta bort grässvålen och sen hyra en jordborr och borra ner för att gjuta plintar med stolpsko.

Sen på med en duk och bara kasta fast den med lite grus.

Så hade jag gjort, blir lite dyrare men stabilare och liten risk för att det rör sig
 
H Hasse C skrev:
Känns som att du läst på hur man ska göra men du erkänner också att du är för lat och tycker det är trist att göra lite hederligt kroppsarbete.

Du kan nog bygga din uteplats så som du tänkt men då får du också vara beredd på att marken kan röra lite på sig med årstider eller om det kommer mycket regn. Det kan också bli bra.

Jag tycker att du ska tänka om och göra jobbet på riktigt. Köp färdiga plintar på Byggmax, skaffa en bra spade och kör hem en kärra grus så du kan dränera runt plintarna. Sedan sätter du upp en plan där du gräver en timme efter jobbet varannan dag. Uteplatsen kommer kännas mycket bättre om du slitit lite för den.
Absolut korrekt analys att jag försöker hitta lite "genväg". Skälet är dock inte lathet. Har problem i ett knä som gör att just grävning är riktigt dåligt för mig. Samtidigt så har jag blivit student igen, vilket innebär att budgeten är begränsad till att ta in hjälp, men jag kommer ha ett "sommarlov" med barnen. Tänkte att det är ett trevligt projekt på sommarlovet att skrota med. Det är bakgrunden. Men klart man vill att det ska bli bra också. :cool: Det är det jag försöker utröna hur man kan göra helt enkelt. Förstår att det finns ju inga garantier liksom.
 
L Lutte skrev:
Varför inte ta bort grässvålen och sen hyra en jordborr och borra ner för att gjuta plintar med stolpsko.

Sen på med en duk och bara kasta fast den med lite grus.

Så hade jag gjort, blir lite dyrare men stabilare och liten risk för att det rör sig
Det där låter faktiskt som ett rätt schyst lösning.

Jag har ju varit inne på att bygga stomme med t.ex. 45x95, alternativt 45x120. Hur gör man egentligen om man typ gjuter plintar för en sådan stomme? Blir ju en jäkla massa plintar om man t.ex. ska stötta upp 45x95 varje 1,5 meter och dom ligger på CC 60. Är det då man har rejäla bärlinor under stommen eller? Kräver ju då plötsligt att ta bort betydligt mer massor. Jag vill ju ha det färdiga resultatet i samma nivå som nuvarande marken.

Eller hur gör man i praktiken?
 
Vill du ha i nivå med nuvarande marken så kan du lägga trallen direkt på marken. Gräv ut, jämna till, packa, lägg ut reglar eller läkt och justera tills allt är i våg med lite fall från huset. Ta bort reglar/läkt och lägg duk. Lägg tillbaka regel/läkt och kontrollera och jämna till. Skruva dit trallbrädor.

Ännu enklare är med färdiga trallsektioner då du kan ta en sektion i taget och efterjustera om någon rör sig. Finns 80x80 och 100x100 som jag känner till.

Där du antagligen bör förstärka mer är i ytterkanten och där du idag har land men det är bara att gräva en grop och fylla med packat grus och sen på med marksten/ar i rätt höjd. Skiljer det sig mycket i nivå så lägg fler marksten och de går att stapla med stenlim mellan sig.

Hat du lerjord bör du också dränera från huset men det är bara ett grunt dike fyllt med duk, grovt grus, och duk vikt över. Fall från huset.
 
  • Gilla
Putteman
  • Laddar…
Nu börjar det snart bli dags att beställa virke, känns kul. :)

Jag kommer alltså lägga stommen på plattor, och 1500mm mellan stödpunkterna. Stommen kommer bestå utav tryckt 45x95. CC 650, och sen 34x145 trall på det.

Hur tätt bör man sätta regelbitar "på andra hållet" alltså för att stötta upp så det inte vrider sig? Jag har nån grundtanke att det inte är så noga, då den kraftiga trallen också kommer motverka det, men jag är verkligen ingen snickare. ;-)

Och brukar man placera dessa regelbitar på i princip samma ställe i varje fack, eller finns det en poäng i att förskjuta dom i varannat fack så att säga? Jag tänker att förskjutning vore fördelaktig.

Facken kommer vara knappt 8 meter långa förresten.

Vad rekommenderar ni?

Tack
 
P Putteman skrev:
Nu börjar det snart bli dags att beställa virke, känns kul. :)

Jag kommer alltså lägga stommen på plattor, och 1500mm mellan stödpunkterna. Stommen kommer bestå utav tryckt 45x95. CC 650, och sen 34x145 trall på det.

Hur tätt bör man sätta regelbitar "på andra hållet" alltså för att stötta upp så det inte vrider sig? Jag har nån grundtanke att det inte är så noga, då den kraftiga trallen också kommer motverka det, men jag är verkligen ingen snickare. ;-)

Och brukar man placera dessa regelbitar på i princip samma ställe i varje fack, eller finns det en poäng i att förskjuta dom i varannat fack så att säga? Jag tänker att förskjutning vore fördelaktig.

Facken kommer vara knappt 8 meter långa förresten.

Vad rekommenderar ni?

Tack
Är det någon vänlig själ med erfarenhet som har möjlighet att kommentera frågan ovan? Jag har ingen koll nämligen. :D

Tack
 
Redigerat:
Är det 8 meter långa fack hade jag nog satt 3 i första facket, sedan 2 i nästa förskjutet, 3 i nästa osv.
Typ,
Schematisk illustration av träreglar placerade i ett väggfack med förskjutet mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Putteman
  • Laddar…
K Kane skrev:
Är det 8 meter långa fack hade jag nog satt 3 i första facket, sedan 2 i nästa förskjutet, 3 i nästa osv.
Typ,
[bild]
Tack!

Väldigt värdefull info för mig.

Ha en bra dag!
 
Har förresten inte för avsikt att använda balkskor, känns mest meningslöst. Tänkte skruva ihop ytterramen först, väga in den korrekt, och sen skruva vidare resten utav golvbjälkarna.

Det kommer ju vara 95x45. Jag gissar att det räcker att köra typ 2 st 6x80mm skruvar på snedden in där man fäster in bjälkarna i ramen eller? Och är det någon speciell skruvtyp man bör använda? Ska ju ändå handla för att få rostfritt, så kan lika gärna köpa "rätt" typ tänker jag.
 
P Putteman skrev:
Har förresten inte för avsikt att använda balkskor, känns mest meningslöst. Tänkte skruva ihop ytterramen först, väga in den korrekt, och sen skruva vidare resten utav golvbjälkarna.

Det kommer ju vara 95x45. Jag gissar att det räcker att köra typ 2 st 6x80mm skruvar på snedden in där man fäster in bjälkarna i ramen eller? Och är det någon speciell skruvtyp man bör använda? Ska ju ändå handla för att få rostfritt, så kan lika gärna köpa "rätt" typ tänker jag.
2 st 90 mm på varje sida hade jag kört från "utsidan" av facket. Därför är det praktiskt med förskjutningen av kortlingarna så man kommer åt att skruva.
 
  • Gilla
Putteman
  • Laddar…
K Kane skrev:
2 st 90 mm på varje sida hade jag kört från "utsidan" av facket. Därför är det praktiskt med förskjutningen av kortlingarna så man kommer åt att skruva.
Tack, såklart smart tänkt vad gäller kortlingarna. (y)

Hur hade du fäst in det när det gäller dom långa golvbjälkarna till ramen? På någon sida så kommer jag åt att skruva dom från utsidan, men inte överallt.
 
P Putteman skrev:
Hur hade du fäst in det när det gäller dom långa golvbjälkarna till ramen? På någon sida så kommer jag åt att skruva dom från utsidan, men inte överallt.
Svårt att bedöma när man inte vet hur det ser ut.
 
  • Gilla
Putteman
  • Laddar…
K Kane skrev:
1,5 m mellan stödpunkterna för 45x95 och 1,9 m för 45x120.
Nu är virket hemma, kommer förhoppningsvis kunna börja med stommen i nästa vecka.

Jag har ju valt trall som är 34x145, kommer bli rejält och bra.

Jag bara kom på en sak när jag nu ser hur kraftig den ser ut. Är det fortfarande 1,5 mellan stödpunkterna som gäller på min 45x95 stomme trots den kraftiga trallen? Jag tänker om det pga vikten behöver vara lite tätare? Iofs så bidrar ju den kraftiga trallen såklart också till att fördela vikten så det kanske jämnar ut sig.

Vad säger expertisen? :D
 
P Putteman skrev:
Är det fortfarande 1,5 mellan stödpunkterna som gäller på min 45x95 stomme trots den kraftiga trallen? Jag tänker om det pga vikten behöver vara lite tätare? Iofs så bidrar ju den kraftiga trallen såklart också till att fördela vikten så det kanske jämnar ut sig.
Det funkar nog bra med 1,5 m. Du kör c/c 650 så det är lite tätare än vad som kanske krävs för 34 mm trall.
 
  • Tyvärr finns det ingen bild att beskriva. Om du tillhandahåller en bild kan jag hjälpa dig att skapa en alt-text.
  • Gilla
Putteman
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det funkar nog bra med 1,5 m. Du kör c/c 650 så det är lite tätare än vad som kanske krävs för 34 mm trall.
Nu har jag flyttat på allt virke till lämplig plats för att kunna börja pilla med stommen. Gjort klart med planteringar, elkabel osv.

Jag noterade en sak när jag flyttade på virket. Rätt mycket virke är ju ganska rejält bågnat. Trallen är ju "lätt" att lösa när man skruvar fast den, men hur brukar man göra med stommen? Dvs. mina 45x95.

Det går ju liksom inte att "tvinga ner" stommen på nåt vis då den kommer ligga på trädgårdsplattor.

Om regeln är bågnad så innebär ju det att man antingen kan vända den så att ändarna ligger högre än mitten, eller så att mitten bågnar upp högre än ändarna. Kan man tänka sig att om man lägger ändarna på rätt höjd så sjunker mitten ner sen när man får på trallen? Känns ju lurigt att liksom chansa på det, eller brukar det bete sig så?

Hur brukar man lösa detta?

Hoppas på nåt snabbt svar från nån som vet.

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.