201 296 läst · 670 svar
201k läst
670 svar
Anlitat stensättare för att göra framsidan, förvandlats till en mardröm!
Jag hade tolkat situationen som att marksten ingår i offerten. Vad jag förstår har hantverkaren aldrig nämnt att inköp av marksten tillkommer eller att du ska köpa in sten själv.
Dessutom frågar du efter totalsumma varpå svaret blir 87500kr. Gör man en offert/prisförslag på stenläggning av uppfart utan att diskutera någon extern lösning av inköp av marksten så får man utgå från att den ingår i offerten. Marksten är hela poängen med resultatet. Utan den går det inte att göra klart jobbet.
Hantverkaren har inte varit tydlig nog, vilket faktiskt är ett krav utifrån ett juridiskt perspektiv. Mest troligt får han ta smällen för sin otydliga offert.
Väldigt vagt att uttrycka att merkostnaden för att ytan var större med "några tusen". Räkna exakt och lägg på lite för ev problem.
Sen kan du vara tillmötesgående att kanske mötas på mitten eftersom du är nöjd med jobbet och vill slippa sätta honom i knipa eller att det ska dra ut på tid och bli rättssak.
Men du bör inte betala hela summan för han borde få ta en smäll själv så han lär sig att vara tydlig och kommunicera ordentligt.
Dessutom frågar du efter totalsumma varpå svaret blir 87500kr. Gör man en offert/prisförslag på stenläggning av uppfart utan att diskutera någon extern lösning av inköp av marksten så får man utgå från att den ingår i offerten. Marksten är hela poängen med resultatet. Utan den går det inte att göra klart jobbet.
Hantverkaren har inte varit tydlig nog, vilket faktiskt är ett krav utifrån ett juridiskt perspektiv. Mest troligt får han ta smällen för sin otydliga offert.
Väldigt vagt att uttrycka att merkostnaden för att ytan var större med "några tusen". Räkna exakt och lägg på lite för ev problem.
Sen kan du vara tillmötesgående att kanske mötas på mitten eftersom du är nöjd med jobbet och vill slippa sätta honom i knipa eller att det ska dra ut på tid och bli rättssak.
Men du bör inte betala hela summan för han borde få ta en smäll själv så han lär sig att vara tydlig och kommunicera ordentligt.
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Sten är material enligt hur branschen definierar och skiljer material och varor.
Entreprenören upplever jag som oseriös och jag rekommenderar dig att inte betala en spänn mer än avtalat.
Det Rampage2216 skriver är är god bedömning av förfarandet men jag tycker du skall bortse från hans sista stycke
Entreprenören upplever jag som oseriös och jag rekommenderar dig att inte betala en spänn mer än avtalat.
Det Rampage2216 skriver är är god bedömning av förfarandet men jag tycker du skall bortse från hans sista stycke
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Dessutom otrevlig också
Hade jag skickat offerten så hade jag varit övertydlig med att stenen inte ingick i priset (om det var så jag menade)
70' + moms inklusive arbete och maskiner, marksten tillkommer Typ så, men jag hade skrivit beloppet inkl moms då det alltid är det till privatpersoner
70' + moms inklusive arbete och maskiner, marksten tillkommer Typ så, men jag hade skrivit beloppet inkl moms då det alltid är det till privatpersoner
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
kan du lägga upp offerten?
Det är ju just så att som konsument är man ovetande ingen kunskap det är ju därför man anlitar sk proffs och det är ju just det som vissa företag UTNYTTJAR.B Konsumenten84 skrev:Man måste veta vad man begära pris på.
Man måste själv se sin del i det hela och förstå.
Har du begärt pris på 70 kvadrat så är det de.
Är ytan större så kostar de extra
Annars skulle man som företagare stanna vid 70 kvadrat så får du göra resten själv.
Man kan inte alltid bara spela ovetandes, "jag är konsument" du har väl ett ansvar.
Tycker företagaren har rätt. Förutom hattandet fram och tillbaka. De verkar för mig oseriöst.
Jag förstår hur du tänker men du behöver perspektiv här. Faktiskt är det väldigt tydligt att han offererat 70 kvm, huruvida marksten ingår kan dock diskuteras, vi har som sagts inte sett offerten. Just att han faktiskt skrivit ytans storlek ligger dig i fatet här.V Niclas Binnquist skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Varför kan markstenen diskuteras?J Johan456 skrev:
Vi har bara sett sms:et och där står inget om 70 kvm. Finns det inget skrivet om att priset avser 70 kvm då gäller priset för redovisad yta och 70 kvm var något som uppskattades. Otrolig idiot till entreprenör som inte mäter och kontrollerar ytan som han offererar.