Hej! Vi har tagit ner innerväggar i vårt timmerhus (sekelskifte 18-1900) och hittade ett insektsangrepp på en stock. En relativt stor yta är drabbad. Jag ser inga insekter eller liknande men hittade denna väldigt tunna, vita ”mask”. Har bara hittat den enda (som jag sett iaf)
Vad kan det vara? Hur kan jag bedöma om det är ett pågående angrepp eller gammalt?
Vad kan det vara? Hur kan jag bedöma om det är ett pågående angrepp eller gammalt?
Vi tog ned spånskivor. Som satt på timmerväggar. För att byta isolering från gullfiber till hunton.H heimlaga skrev:
Så vi har inte ”ställt till” med något alls. Mer än ge huset möjlighet att må lite bättre på sikt.
Frågan gällde alltså ett eventuellt pågående insektsangrepp och en konstig liten mask. Någon annan som har någon aning vad det kan vara?
Vad bra! Jag har blivit så van med att folk i Sverige talar om att "ta ned timmerväggar" när de sågar bort dem med motorsåg.
Nu har ni altså ett pågående insektsangrepp i timmer som kommer att torka upp när gullfibern är borta.
Både angreppet och maken påminner om en art som trivs i ruttnande timmer som gärna får vara litet fuktigt. Till exempel i samband med gullfiber och kondens. Den går inte i friskt torrt virke. Fast jag hoppas någon som är bättre på identifiering av insekter kan bekräfta det här.
Nu har ni altså ett pågående insektsangrepp i timmer som kommer att torka upp när gullfibern är borta.
Både angreppet och maken påminner om en art som trivs i ruttnande timmer som gärna får vara litet fuktigt. Till exempel i samband med gullfiber och kondens. Den går inte i friskt torrt virke. Fast jag hoppas någon som är bättre på identifiering av insekter kan bekräfta det här.
Jo, såna finns det gott om, jag är dock ingen sån 😌H heimlaga skrev:Vad bra! Jag har blivit så van med att folk i Sverige talar om att "ta ned timmerväggar" när de sågar bort dem med motorsåg.
Ja, hoppas du har rätt! Torrt och fint ska det bli. Bättre än nu iaf!😛
Strimmig trägnagare ger flyghål om ca 2 mm.
Husbocken ger större flyghål ca 5-6 mm.
Sedan finns det ett gäng trägnagare ytterligare. Just den strimmiga känner jag till för den har vi lite överallt i våra byggnader på gården.
De trivs i ouppvärmda byggnader/trä då trä som är uppvärmt blir för torrt. Angrepp brukar börja i fuktskadat virke, men sedan har de inga problem med att fortsätta käka även i friskt virke.
Strimmig trägnagare
Larven är knubbig och upp till 7
mm lång.
Den är c-formad och har tre
par ben framtill.
Larven är vit med brunt huvud.
Jag har fått intrycket att de flesta trägnagarlarver är relativt knubbiga, men jag kan ha fel. Tror dock att denna vita larv är ngt annat, just för att den är så långsmal.
Sedan finns det ett gäng trägnagare ytterligare. Just den strimmiga känner jag till för den har vi lite överallt i våra byggnader på gården.
De trivs i ouppvärmda byggnader/trä då trä som är uppvärmt blir för torrt. Angrepp brukar börja i fuktskadat virke, men sedan har de inga problem med att fortsätta käka även i friskt virke.
Strimmig trägnagare
mm lång.
par ben framtill.
Jag har fått intrycket att de flesta trägnagarlarver är relativt knubbiga, men jag kan ha fel. Tror dock att denna vita larv är ngt annat, just för att den är så långsmal.
Ja, alltså denna var ju som en tunn smal mask.Oldboy skrev:
Strimmig trägnagare ger flyghål om ca 2 mm.
Strimmig trägnagare
mm lång.
par ben framtill.
Klicka här för att svara