Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
A Anders_Nilsson skrev:
Vad tror ni om 5G? Kommer det att bli lätt och billigt att placera en 5G slav i ett radiohål och ansluta till närmaste 4G-station med rikta tenner eller ger 5G ingen förbättring för konsument? Jag tänker med solcellsdrivna nätverk som operatörerna sätter upp för att belysa svarta hål.
5G är ingen "standard" liknande de tidigare mobilteknikerna, utan ett ramverk utifrån vad man vilka nyttja det för.
Finns som del motsvarande dagens 4G men där finns redan en tillräckligt bra teknik i 4G. Sedan finns det en del för IoT där man kopplar upp en stor mängd utrustningar/sensorer och sedan varianten där den är anpassad för utrustning som kräver ytterst lite fördröjning t.ex. styrning av känsliga uppgifter (robotteknik) från distans där allt måste kunna hanteras i realtid.
Så där man kan se nya funktioner och nya affärer/intäkter hos operatörer är de två senaste alternativen.
Med den penetration som fibermarknaden nu börjar få så är kanske inte 5G som en ersättare till 4G i landsbygd som fokus kommer att finnas på. Täckningsgrad där man inte kan få fiber förändras lite utifrån att det är radiotekniken som styr, så går man upp i frekvensband för högre kapacitet så minskar räckvidden.
Så där man först kommer att kunna nyttja den snabbare 5G tekniken blir nog i tätorter där redan fiber finns utbyggd.
Men det finns även företag som vill få tillgång till radiofrekvenser via PTS för att kunna bygga egna 5G-lösningar.
 
A AndersS skrev:
5G är ingen "standard" liknande de tidigare mobilteknikerna, utan ett ramverk utifrån vad man vilka nyttja det för.
Finns som del motsvarande dagens 4G men där finns redan en tillräckligt bra teknik i 4G. Sedan finns det en del för IoT där man kopplar upp en stor mängd utrustningar/sensorer och sedan varianten där den är anpassad för utrustning som kräver ytterst lite fördröjning t.ex. styrning av känsliga uppgifter (robotteknik) från distans där allt måste kunna hanteras i realtid.
Så där man kan se nya funktioner och nya affärer/intäkter hos operatörer är de två senaste alternativen.
Med den penetration som fibermarknaden nu börjar få så är kanske inte 5G som en ersättare till 4G i landsbygd som fokus kommer att finnas på. Täckningsgrad där man inte kan få fiber förändras lite utifrån att det är radiotekniken som styr, så går man upp i frekvensband för högre kapacitet så minskar räckvidden.
Så där man först kommer att kunna nyttja den snabbare 5G tekniken blir nog i tätorter där redan fiber finns utbyggd.
Men det finns även företag som vill få tillgång till radiofrekvenser via PTS för att kunna bygga egna 5G-lösningar.
Ok, folk går inte längre i kyrkan. Jag tycker att i små byar kan kyrkan återigen få bli centralpunkt för livet i byn så kyrkan får väl ansöka om frekvens (bör inte vara svårt med tanke på den korta räckvidden) och så monterar man en riktantenn i korset till närmsta basstation och en rindstrålande antenn som täcker hela byn.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Svenska kyrkan som mobiloperatör. ”Vi TROR vi har slagit på utrustningen nu, så det borde fungera”.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, folk går inte längre i kyrkan. Jag tycker att i små byar kan kyrkan återigen få bli centralpunkt för livet i byn så kyrkan får väl ansöka om frekvens (bör inte vara svårt med tanke på den korta räckvidden) och så monterar man en riktantenn i korset till närmsta basstation och en rindstrålande antenn som täcker hela byn.
Skulle kunnat göras redan från mobilnätens begynnelse, inget specifikt för 5G.;)
Sedan går väl många kyrkor under någon form av byggnadsskydd, så det blir betydligt billigare att bygga en mast på den plats det är mest lämpad ur ett radioperspektiv.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Svenska kyrkan som mobiloperatör. ”Vi TROR vi har slagit på utrustningen nu, så det borde fungera”.
Med tanke på derivatan av deras medlemsantal och var de har medlemmar borde gratis bibelcitat på skärmen mot billigare abonnemang samt konsumbutik i kyrkan och utdelning av gratis hagelammunition vara med på priolistan. Och kanske kan prästen välsigna den kvartalsvisa vildsvinsjakten.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag kör 4G på landsbygden. Det funkar tillräckligt bra. Jag känner inget egentligt behov av fiber. Ändå har jag anmält intresse till två olika projekt som inte verkar gå framåt. Det är inget snack om att fiber är det som kommer att gälla på sikt. En efteranslutning pålandsbygdrn lär inte bli billig. Det gäller att hoppa på den första subventionerade när den kommer. Sedan är man visserligen låst vid ett privat monopol, men det är ju tyvärr så marknaden ser ut. Staten och kunden betalar och bolagen äger näten.
 
Kanske borde vägverket få ansvar för att det löper fiber längs alla nationella vägar med router vid varje avtagsväg till byn så kan byborna själva ordna med resten.
 
kisumisu
D Daniel 109 skrev:
Staten och kunden betalar och bolagen äger näten.
Det är största nackdelen med fiber.
Alla har olika priser och sedan måste man nästan hoppa på första tåget.

Sedan har storbolagen bla Telenor och Telia sedan ensamrätt oavsett hur öppet det ska vara. Låter bra men är i princip lika låst som gamla telenätet.

Man kan byta bolag och får kanske 1kr billigare eller mycket sämre hastigheter osv i gengäld, vissa fall tom dyrare än hos själva nätägaren.

Var väl det som var största besvikelsen och det att det finns många skumma hastigheter dvs osymmetriska hastigheter trots att fiber inte har några begränsningar. Man får bra pris men sen ligger hastigheten på 10Mbit.

Sedan har bla Telenor skum prissättning.
Villakunden ska betala nästan de dubbla än en lägenhetskund osv....jag har ju för fan betalat dem närmare 20k för att få fibern men ändå kan man inte få 1gbit för 249kr/mån eller 100mbit för en hundring...

Det går dock pruta ner priset när man börjar hota om att säga upp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Kanske borde vägverket få ansvar för att det löper fiber längs alla nationella vägar med router vid varje avtagsväg till byn så kan byborna själva ordna med resten.
Kunde varit en lösning, men Riksdag/Regering vilken instans det nu var beslutade att marknaden skulle hantera infrastruktur för bredbandsutbyggnad och med uppdrag till PTS som tillsynsmyndighet.
Men liknande initiativ inom kommunal verksamhet har inte fungerat med samförläggning på många platser.
Så det har funnits många idéer genom åren. Var väl för 20-30 år sedan som staten hade en ide om ett parallellt fiberstomnät via Vattenfall om jag minns rätt, något byggdes och hängdes upp i kraftledningarna men blev inget alternativ.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Var väl det som var största besvikelsen och det att det finns många skumma hastigheter dvs osymmetriska hastigheter trots att fiber inte har några begränsningar. Man får bra pris men sen ligger hastigheten på 10Mbit.
.
Du blandar nog två delar nu, Fiberanslutningen är symmetrisk och installeras med minst 1Gbit/s eller högre fiberhastighet (finns lite gammalt kvar). Så mellan fastighet och station med fiberswitch rullar det på med "fiberhastighet". Men sedan ska en anslutning göras mot IP-nät/ISP och det är här man har olika utrustningar/implementeringar/kapacitet/etc som reglerar hastighet, sedan finns det också affärsmodeller som gör att man vill prissätta olika och styr då med olika hastigheter.
Men mycket av detta håller på att försvinna då de stora aktörerna håller på att bygga bort asymmetrin. Tycker det är mest små ISPar som håller på med det.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kunde varit en lösning, men Riksdag/Regering vilken instans det nu var beslutade att marknaden skulle hantera infrastruktur för bredbandsutbyggnad och med uppdrag till PTS som tillsynsmyndighet.
Men liknande initiativ inom kommunal verksamhet har inte fungerat med samförläggning på många platser.
Så det har funnits många idéer genom åren. Var väl för 20-30 år sedan som staten hade en ide om ett parallellt fiberstomnät via Vattenfall om jag minns rätt, något byggdes och hängdes upp i kraftledningarna men blev inget alternativ.
Ok, nästa chans blir ju när hela vägnätet elektrifieras. Vi får kanske acceptera luftledning på sina håll.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, nästa chans blir ju när hela vägnätet elektrifieras. Vi får kanske acceptera luftledning på sina håll.
Vad som "vägnätet elektrifieras" innebär har jag ingen kunskap om och vad det är som ska grävas ned av Trafikverket längs vägarna.
Det som dock görs idag på landsbygden är istället samförläggning när elnätet grävs ned och då hängs faktiskt en mycket liten del i stolpar. Så det arbetet pågår utifrån att det finns föreningar och/eller i samarbete med operatörer. Samt även IP-Only som fortfarande arbetar med sina projekt.
Så mycket görs och det har gått ofattbart snabbt med fiberutbyggnad utifrån ett historiskt perspektiv av utbyggnad el och koppartele.
Det som har gått ännu fortare är hur samhället anpassat och flyttat mycket verksamhet till internet, så efterfrågan kommit så otroligt snabbt och nästan 100% av samhället behöver tjänsterna.
 
Här är ett utdrag ur en större rapport med lite fakta från 2018. Inte tungläst utan enkelt beskrivande och på slutet en fundering om mobila utvecklingen i en mening.
http://www.konkurrensverket.se/glob...er/rapport_2018-1_kap5-bredbandsmarknaden.pdf

Tänk på att det finns lite äldre statistik i rapporten och att utvecklingen gått vidare i oförändrad takt, men det ser ni i statistiken som jag länkade till tidigare hos PTS.
 
Skulle aldrig vilja vara utan fiber igen. Körde 1000/1000 ett tag, men gick ner till 500/500 när de höjde priset, fungerar OK det med. Perfekt när man laddar upp och ner data, streamar och spelar. Behövs när jag remotar till maskiner och jobbet.

Skönt att nedladdningar tuffar på i 50MB/s
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.