Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Fanns ett område där en buss körde ner en FOS (fiberskåp) vintertid och det tog månader att reparera, det blev problem i området när fastigheterna fick mobilt som alternativ lösning.
 
A AndersS skrev:
Att t.ex. 4G fungerar så bra som det gör är för att så många har fiberanslutning, det trodde jag var ett självklart konstaterande:D
Men beroende av var man befinner sig geografiskt och belastning så kan det variera i prestanda/kapacitet.
Märker det i fritidshuset där att det varierar speciellt på Play/Streaming via 4G.
A AndersS skrev:
Visst är det så, men börjar man titta på det ur ett hushållsperspektiv med flera användare så ändras krav och behovsbilden.
Båda de sakerna har du såklart helt rätt i. Men att påstå att 4G inte är ett tänkbart alternativ för ett hushåll om man vill ha bra bildkvalitet på streaming är helt enkelt inte sant. (vet att det inte var du som påstod det).
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R
T TobiasStockholm skrev:
Jag har använt 4G under längre tid i större delarna av södra- och mellan-Sverige (pratar man om Norrland är man verkligen diskvalificerad från diskussionen om mobiltäckning).

Kolla själv snitthastigheterna på t.ex Bredbandskollen som ligger på över 15Mbit/s för större delarna av Sverige vilket räcket mer än väl för 4K streaming. Kan du inte bara erkänna att du har fel?
[länk]
Netflix själva rekommenderar minst 25mbit/s för 4K.
 
Så då menar du att ensamhushåll klarar sig med 4G, men inte alla andra?
 
R
T TobiasStockholm skrev:
Tar man snitthastigheterna under senaste året på Bredbandskollen är värdena över 30Mbit i nästan hela Sverige där mätningarna skett.
Har du en länk till dessa siffror? Att snitthastigheten skulle ligga på 30Mbit/s låter överraskande och är inte alls vad jag ser på bredbandskollens sida. För mig ser det ut som om siffran är mellan 10-15Mbit/s

Jag har kollat här: http://www.bredbandskollen.se/karta/ Några andra siffror hittar jag inte.

Never mind, jag missade att man kunde ställa in tidsperiod. Med "senaste året" angivet såg det ju lite annorlunda ut. Då är ju mobilt bredband bara ca 30ggr långsammare än normal fiberhastighet idag då ;)
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
N
J Jocke Best skrev:
Så ångrar du att du skaffade fiber eftersom du bara använder 4g?
Jag fick erbjudande om fiber, tecknade mig i maj 2017 och har sedan dess inte hört ett ljud om det.
 
N
A ajn82 skrev:
Så du streamer via 4g i dagsläget? Blir lite en självuppfyllande profetia, hade du istället streamat via fiber hade du antagligen fått högre kvalité på streamen och därmed använt mycket mer data. Men alla är vi olika känsliga för bildkvalité.
Jag är fullt nöjd med den bildkvalitet jag får med 4G. Hastigheten ligger på 110 - 140 Mbit/s ner (beroende på tid på dygnet) så det räcker gott och väl till. Den höga hastigheten når jag tack vare dubbla riktantenner och att jag har nära till masten.
Bildkvaliteten har alltså ingen som helst inverkan på hur mycket jag streamar.
 
Redigerat:
N
T TheGame skrev:
Ja och du diskvalificerade över halva Sverige ut ur diskutiinen.
Blir man upprörd så är det dags att dra ut pinnen ;)
Men ta det lugnt, bra att du är nöjd med 4g så fortsätter vi som är nöjda med fiber uppkopplingen
Det är ju inte alla som kan få fiber och då är 4G ett utmärkt alternativ. Bra mycket bättre än t.ex. ADSL.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
J
Kolla själv snitthastigheterna på t.ex Bredbandskollen som ligger på över 15Mbit/s för större delarna av Sverige vilket räcket mer än väl för 4K streaming. Kan du inte bara erkänna att du har fel?
[länk]
Snitthastigheter är inte så intressant, det intressanta är den praktiska hastigheten på kvällar och helger, när man delar med "alla andra".

Folk som bor i områden där det är mycket sommargäster brukar kunna vittna om hur "bra" det fungerar när det blir trängsel.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Har du en länk till dessa siffror? Att snitthastigheten skulle ligga på 30Mbit/s låter överraskande och är inte alls vad jag ser på bredbandskollens sida. För mig ser det ut som om siffran är mellan 10-15Mbit/s

Jag har kollat här: [länk] Några andra siffror hittar jag inte.

Never mind, jag missade att man kunde ställa in tidsperiod. Med "senaste året" angivet såg det ju lite annorlunda ut. Då är ju mobilt bredband bara ca 30ggr långsammare än normal fiberhastighet idag då ;)
Zooma in lite så ser du att du inte är så fel ute. Alla operatörer har fokuserad täckning och kapacitet där det är mycket folk, tex på större vägar etc. Kliv några meter åt sidan så går det inte så fort längre.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Precis, det är när man zoomar in som man ser alla de blå fläckarna.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
R
Det har du så klart en poäng i. Så när man hör om folk på landsbygden som tackar nej till fiber så undrar man ju om de verkligen förstår vad de säger nej till.

Men det löser sig säkert med 5G ;)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Det är ju inte alla som kan få fiber och då är 4G ett utmärkt alternativ. Bra mycket bättre än t.ex. ADSL.
Självklart.
Vi körde 4g i fritidshuset tills vi fick dra in fiber och det kan inte jämföras.
Fiber är så mycket bättre, vi är familj på 4 pers
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.