J Josth skrev:
Jo visst är det så att kompressorn i F370 bara lämnar 2 kW värme och resten blir med elpatronen. Men årsbesparingen som kompressorn gör ligger på runt 8000 kWh och totala elförbrukningen i ett modernt välisolerat hus bör då inte bli mer än ca 12000-14000 kWh/år. I tekniska data för Alig VB250L framgår det också att de dimensionerar för 55°/45°-system vid DVUT men du hade ju 55° redan vid ±0°!! Därför tyckte jag det eventuellt kan finnas problem med installationen. Annars något fel med husets isolering.
Värmekurvan var vid tillfället uppenbart helt fel vilket gjorde att temperaturinställningen inte stämde för fem öre. Jag fick justera ner den till 17 grader på pannan och vi hade 24 inne.. Nu har jag förskjutit den så det stämmer och då ser kurvan såklart annorlunda ut.

Huset är välisolerat och med LLVP som hjälper till så ligger vi runt 14’-15’kWh/år med 4 pers i hushållet vilket jag tror är okej då vi inte håller igen med innetempen och varmvatten.

R RobinGunnar skrev:
Värmekurvan var vid tillfället uppenbart helt fel vilket gjorde att temperaturinställningen inte stämde för fem öre. Jag fick justera ner den till 17 grader på pannan och vi hade 24 inne.. Nu har jag förskjutit den så det stämmer och då ser kurvan såklart annorlunda ut.

Huset är välisolerat och med LLVP som hjälper till så ligger vi runt 14’-15’kWh/år med 4 pers i hushållet vilket jag tror är okej då vi inte håller igen med innetempen och varmvatten.
Använde du en välrenommerad installatör med erfarenhet av liknande system? Jag bor i Kalmar och här finns det i princip bara 1 aktör som kan utföra jobbet, men dom har till gengäld en hel del erfarenhet och har gott rykte i trakten. :)

Det är en väldigt bra och pålitlig installationsfirma som har erfarenhet från tidigare liknande installationer. Finns nog som Du säger inte så många som ger sig på en sån ombyggnad annars..

R RobinGunnar skrev:

Kan man få fråga hur daglig förbrukning och inomhustemperatur ser ut nu när utetemperaturen krupit ner? Jag kör på med LLVP och tillskottsvärme i ventilationsaggregaten och det funkar dugligt men förbrukningen är ju inte jätterolig. 😂 Jag vacklar mellan F370 eller F750/S735 fortfarande.

calz0nen calz0nen skrev:
Kan man få fråga hur daglig förbrukning och inomhustemperatur ser ut nu när utetemperaturen krupit ner? Jag kör på med LLVP och tillskottsvärme i ventilationsaggregaten och det funkar dugligt men förbrukningen är ju inte jätterolig. 😂 Jag vacklar mellan F370 eller F750/S735 fortfarande.
Jag ligger runt 50kwh/dygn när det är kalla dagar. Vi har ca 23 grader inne.

R RobinGunnar skrev:
Jag ligger runt 50kwh/dygn när det är kalla dagar. Vi har ca 23 grader inne.
Låter ju riktigt bra, tack för att du delar med dig! Är det LLVPn som jobbar mest eller mäktar FLVPn med att stötta med lite värme utan att elpatronen kliver in?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.