12 033 läst · 50 svar
12k läst
50 svar
Ang. Ökade uppvärmningskostnader Nibe F370,
Jodå du har rätt. Kollade på Nibe innan jag skrev och ackumulatortanken kan ta extra elpatron. Vill faktiskt, eller tror, att en elpanna (med stor tank!) vore effektivast) vid drift på natt (timmpris). Min F370 är aldeles för ny för att skrota eller byta ut. Efterlyser därför kombo (om möjligt)S sunqan skrev:
Har inte timpris än men vill byta till det när min anläggning klarar detta. Just nu inte alls antar jag.
misstänker att problemet med kombinationen f3709 och ackumulatortank inte ligger i det fysiska sammankopplandet (lite som "Hur svårt kan det va"), utan i programvarn i pumpen.
Vi har en F370 vi också men det har inte varit jättekallt sedan den installerades i december 2015, föregångaren en nibe 310 som installerades i början av 2000-talet, den visade framfötterna första vintern vid en köldknäpp neråt 25-30 minus.... vi vaknade vid femtiden på morronen av att det var friska 16 grader inomhus
Det visade sig att den hade en egenhet att om skillnaden mellan framledning och retur blev för liten, så stängde den av uppvärmningen helt (!) och man var tvungen att slå av och sätta på pannan.
risken finns att f370 har något liknande, och då blir de ju problem om man bara dockar på en acktank eftersom pannan då bara ser att det är något konstigt med returen kontra framledning...
Om det går att fysiskt flytta alla inblandade sensorer så man "lurar" programvaran, då går det ju att få det att funka, men då är det nog byebye till garantier och hjälp från ev försäkring om kompressorn rasar... om det inte går, då är risken att man står med en panna som krånglar hela vintern om man inte kopplar bort acktanken.
men det här är min högs personliga gissning baserad på de erfarenheter jag har av nibes 310 och 370
Vi har en F370 vi också men det har inte varit jättekallt sedan den installerades i december 2015, föregångaren en nibe 310 som installerades i början av 2000-talet, den visade framfötterna första vintern vid en köldknäpp neråt 25-30 minus.... vi vaknade vid femtiden på morronen av att det var friska 16 grader inomhus
Det visade sig att den hade en egenhet att om skillnaden mellan framledning och retur blev för liten, så stängde den av uppvärmningen helt (!) och man var tvungen att slå av och sätta på pannan.
risken finns att f370 har något liknande, och då blir de ju problem om man bara dockar på en acktank eftersom pannan då bara ser att det är något konstigt med returen kontra framledning...
Om det går att fysiskt flytta alla inblandade sensorer så man "lurar" programvaran, då går det ju att få det att funka, men då är det nog byebye till garantier och hjälp från ev försäkring om kompressorn rasar... om det inte går, då är risken att man står med en panna som krånglar hela vintern om man inte kopplar bort acktanken.
men det här är min högs personliga gissning baserad på de erfarenheter jag har av nibes 310 och 370
R RobinGunnar skrev:
Jag står i begrepp att byta ut mitt gamla bahco ACJ och ACF med motsvarande system, bortsett ifrån att jag tror att den inbyggda VVBn håller för vår förbrukning. Lägg därtill att vi har en ny LLVP som kommer stötta med värme, så borde det bli en ganska effektiv lösning. Hur ser förbrukningen ut nu när du har lite mer data? Jättetacksam för svar!R RobinGunnar skrev:
När man tittar på första bilden i inlägg #5 ser man att själva luftvärmeaggregatet ju inte har någon extra yttre isolering. När aggregatet sitter monterat på en kallvind kan man förmodligen tjäna märkbart med energi genom att täcka det med isoleringsmattor typ 10 cm tjocka runt om.
Att samköra luftvärmeaggregat med LLVP blir väldigt svårt. Man ska normalt stänga av (sätta ner termostaterna) i det ordinarie värmesystemet i alla rum som istället nås av värmen från LLVP för att den ska jobba så mycket den förmår. Men man kan inte stänga av luftvärmeaggregatet i bara vissa rum och genom luftvärmeaggregatet kommer ju husets ventilationsluft in...
Att samköra luftvärmeaggregat med LLVP blir väldigt svårt. Man ska normalt stänga av (sätta ner termostaterna) i det ordinarie värmesystemet i alla rum som istället nås av värmen från LLVP för att den ska jobba så mycket den förmår. Men man kan inte stänga av luftvärmeaggregatet i bara vissa rum och genom luftvärmeaggregatet kommer ju husets ventilationsluft in...
Redigerat:
I vårt fall sitter aggregatet i vår groventré/tvättstuga, där är det varmt och ombonat.J Josth skrev:När man tittar på första bilden i inlägg #5 ser man att själva luftvärmeaggregatet ju inte har någon extra yttre isolering. När aggregatet sitter monterat på en kallvind kan man förmodligen tjäna märkbart med energi genom att täcka det med isoleringsmattor typ 10 cm tjocka runt om.
Att samköra luftvärmeaggregat med LLVP blir väldigt svårt. Man ska normalt stänga av (sätta ner termostaterna) i det ordinarie värmesystemet i alla rum som istället nås av värmen från LLVP för att den ska jobba så mycket den förmår. Men man kan inte stänga av luftvärmeaggregatet i bara vissa och genom luftvärmeaggregatet kommer ju husets ventilationsluft in...
Min tanke var att låta LLVP stå för merparten av uppvärmningen och låta FLVP primärt stå för uppvärmning av vatten och stödvärme genom ventilationen. Är helt med på att det är ett system som är svårt att reglera på ett förnuftigt sätt.
Jag har gjort som Du är inne på - installerat en LLVP efter trådstarten och på så sätt fått ner förbrukningen. Men kan ändå inte rekommendera kombinationen Alig och f370 då även om jag kör den på sparlåga drar den för mycket i min mening och systemet bygger på för höga framledningstemperaturer för en FLVP.calz0nen skrev:Jag står i begrepp att byta ut mitt gamla bahco ACJ och ACF med motsvarande system, bortsett ifrån att jag tror att den inbyggda VVBn håller för vår förbrukning. Lägg därtill att vi har en ny LLVP som kommer stötta med värme, så borde det bli en ganska effektiv lösning. Hur ser förbrukningen ut nu när du har lite mer data? Jättetacksam för svar!
Hoppas Du hittar nån vettig lösning för Ditt hus. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag satt in ett ftx för ventilation och en till LLVP.
Har du kollat att det inte är något fel med din nuvarande installation? Med tanke på den enormt höga värmekurvan. Vilken dimension är det på rören som leder värmen från FLVP till luftvärmeaggregatet? Är framlednings- och returrören anslutna på rätt ingång respektive utgång i luftvärmeaggregatet?
Tack för svar RobinGunnar, tråkigt att höra att det inte funkar bättre! Jag är lite inne på att sätta in S735, den senaste och lite kraftigare FLVPn från Nibe, då kan man ju alltid bygga ut vattenburet värmesystem senare… Är det elpatronen i din F370 som går in och kör för ofta?R RobinGunnar skrev:Jag har gjort som Du är inne på - installerat en LLVP efter trådstarten och på så sätt fått ner förbrukningen. Men kan ändå inte rekommendera kombinationen Alig och f370 då även om jag kör den på sparlåga drar den för mycket i min mening och systemet bygger på för höga framledningstemperaturer för en FLVP.
Hoppas Du hittar nån vettig lösning för Ditt hus. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag satt in ett ftx för ventilation och en till LLVP.
S735 fungerar inte med luftvärmeaggregat, den har en annan konstruktion än F370. I så fall konvertera till vattenburna radiatorer eller golvvärme samtidigt men då saknas fortfarande tilluften så att man behöver sätta in nya friskluftsventiler i ytterväggarna...calz0nen skrev:
Det ska inte vara lätt det här inte! 😂 Är det inte bara en fråga om att FLVP ska mata vattenbatteriet i luftagg. med uppvärmt vatten?J Josth skrev:
Jo men F370 har en shunt som styr ut värmen från tanken medans S735 har en växelventil som växlar mellan att göra varmvatten och värme till huset. Om S735 är upptagen med att göra varmvatten så blir det ett himla kalldrag i luftvärmeaggregatet och det finns en frysrisk vattenbatteriet om det är riktigt kallt ute. Man kan sätta ett spjäll på uteluftskanalen för att hindra frysrisken men då blir man utan ny friskluft under den tiden och bryter då mot ventilationsnormen på 0,5 oms/tim. Och frånluftsvärmepumpen får knappt någon luft att arbeta med.
Dessa J-A normer som pennfäktare sitter och funderar på vad man /vi kan hitta på. Skit i det och gör som du vill. Det med spjäll om du tar utifrån så kan det frysa, då det är vanligt vatten i den. Kan klart stänga av någon/ra timmar på venten utan att det märks nämnvärt. Då ska det lira ihop med shuntventilen, att när den drar för VV, så ska en ventil för uteluften stänga
Tror det är 18mm rör och jag misstror egentligen inte själva installationen.J Josth skrev:
Däremot tror jag kompressorn i en sådan pump är för liten för uppvärmning av höga temperaturer upp till aggregatet och tappvatten när det är kallt ute helt enkelt. Ingen expert, men tror den levererar runt 2kw och då krävs det elpatron för att täcka upp kanske?
Tror det hade varit ett bra system om det drevs av exempelvis en kraftfull bergvärmepump med större kompressor.
Jo visst är det så att kompressorn i F370 bara lämnar 2 kW värme och resten blir med elpatronen. Men årsbesparingen som kompressorn gör ligger på runt 8000 kWh och totala elförbrukningen i ett modernt välisolerat hus bör då inte bli mer än ca 12000-14000 kWh/år. I tekniska data för Alig VB250L framgår det också att de dimensionerar för 55°/45°-system vid DVUT men du hade ju 55° redan vid ±0°!! Därför tyckte jag det eventuellt kan finnas problem med installationen. Annars något fel med husets isolering.
Jag skulle i så fall köra med ett nytt modernt FTX-aggregat plus en luftvattenvärmepump som har en konstruktion med shunt, t.ex. innerdelen NIBE VVM310, och koppla den mot luftvärmeaggregatet. Som luftvattenvärmepump utedel skulle jag välja NIBE S2125-8 3-fas eller F2050-6 beroende på husets storlek och värmebehov. Men det blir en stor investering.R RobinGunnar skrev: