J Josth skrev:
Fläktinställningen görs under meny 5 - Service. Håll "pil-bakåt" intryckt minst 7 sek så ska meny 5 öppna sig. Sedan till meny 5.1.5 Fläkthastighet och öka normal hastighet en aning.
Stort tack för hjälpen! Ökade från 62% till 68 och detta är resultatet några timmar senare:

Digital display visar justerade temperaturvärden på en värmeanläggning, med ökning från 62% till 68%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser bättre ut va? Eller bör jag öka några procent till för att få upp tempen ytterligare?

J Josth skrev:
Alig VB250L är ett luftvärmeaggregat som värmer huset och tillför ny ventilationsluft genom att blanda ca 1/3 uteluft med ca 2/3 cirkulationsluft genom aggregatet. Något är tokigt med TS höga förbrukning. Frågan är var i landet huset står och vilken värmekurva och parallell-förskjutning som är inställda? Är kurvan väldigt hög och det är riktigt kallt ute går den enbart på el-patronen utan kompressorn. Hittar man ingen bra förklaring bör man nog termografera huset för att se värmeläckage för värmeenergin kan inte bara försvinna utan märkas någonstans.
Huset står i Jönköping och Du är inne på samma spår som installatören av Alig-aggregatet som jag ringde upp igår.

Kurvan stod tidigare såhär:
Värmekurva på displayen för ett uppvärmningssystem med inställningar och temperaturintervaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Han rekommenderade mig att sänka till närmre 40 grader istället, så jag satte den på 41. Ställer jag in på rätt ställe?

Tycker Du det verkar rimligt? Något jag märkte över natten är att uppmätta inomhustempen stämmer bättre överens med den angivna på pannan. Tidigare hade jag pannan på 18 grader och det genererade en uppmätt temp i huset på 23 ungefär.

Tog upp detta - att angiven temp och uppmätt temp inte stämmer med VVS firman för snart ett år sedan när anläggningen va nyinstallerad, men han sa att det inte spelade någon roll vad det stod på pannan sålänge temperaturen i huset va till belåtens…

Tolkar jag Dig rätt kan detta dock leda till att elpatronen tar över i onödan?

Vill även förtydliga att jag hade en firma som skötte installationen av flvp och en som va ansvarig för installationen av Alig. De samarbetade såklart, men lite dumt när det inte är självklart vem man ringer vid sådana här tillfällen.

King Average King Average skrev:
Cirkulerar värmeaggregatet bara inneluften eller värmer du upp tilluft också? Är väl dryga 50w för varje grad som ska värmas vid 40l/s så halva kompressoreffekten är ju borta redan vid 0 grader, så då är det inte så mycket kvar för övrigt.

Jag har flvp på 2kw som även värmer luften i tilluftsaggregatet. Om prognosen visar enstaka dag med -10 ute brukar jag slå av tilluftsaggregatet just den dagen, så sparar jag drygt 50kwh. Kompenserar ju inte med högre framledning, så är det -10 flera dagar i rad skippar jag det dock.. :)
Tack för info! Det sitter ett spjäll in till mitt aggregat som de ställt in efter Boverkets krav, men det skulle såklart gå att stänga något vid enstaka dagar som Du säger.

R RobinGunnar skrev:
Stort tack för hjälpen! Ökade från 62% till 68 och detta är resultatet några timmar senare:

[bild]

Ser bättre ut va? Eller bör jag öka några procent till för att få upp tempen ytterligare?
Det hade nog räckt om du ökat till 64% eller 65%.

• Gilla
RobinGunnar
  • Laddar…
R RobinGunnar skrev:
Huset står i Jönköping och Du är inne på samma spår som installatören av Alig-aggregatet som jag ringde upp igår.

Kurvan stod tidigare såhär:
[bild]

Han rekommenderade mig att sänka till närmre 40 grader istället, så jag satte den på 41. Ställer jag in på rätt ställe?

Tycker Du det verkar rimligt? Något jag märkte över natten är att uppmätta inomhustempen stämmer bättre överens med den angivna på pannan. Tidigare hade jag pannan på 18 grader och det genererade en uppmätt temp i huset på 23 ungefär.

Tog upp detta - att angiven temp och uppmätt temp inte stämmer med VVS firman för snart ett år sedan när anläggningen va nyinstallerad, men han sa att det inte spelade någon roll vad det stod på pannan sålänge temperaturen i huset va till belåtens…

Tolkar jag Dig rätt kan detta dock leda till att elpatronen tar över i onödan?

Vill även förtydliga att jag hade en firma som skötte installationen av flvp och en som va ansvarig för installationen av Alig. De samarbetade såklart, men lite dumt när det inte är självklart vem man ringer vid sådana här tillfällen.
Oj, det var en hög värmekurva! 55° framledningstemperatur vid 0° ute. Då stannar nog kompressorn varje gång det blir 0° eller kallare p.g.a. hög temperatur och det blir enbart el-patronen arbetar. Om man har Alig VB250L så ska F370 installeras med inomhusgivare. Är den det? Då styr man ju inte själv värmekurvan utan den ställer in sig automatiskt för att uppnå den innetemperatur som man ställt in. Om detta kräver väldigt hög framledningstemperatur är hela systemet tokigt tänkt. Då skulle Alig VB250L behöva ha ett betydligt större vattenbatteri. Kanske det skulle hjälpa något att öka cirkulationspumpen(?)

• Gilla
RobinGunnar
  • Laddar…
J Josth skrev:
Oj, det var en hög värmekurva! 55° framledningstemperatur vid 0° ute. Då stannar nog kompressorn varje gång det blir 0° eller kallare p.g.a. hög temperatur och det blir enbart el-patronen arbetar. Om man har Alig VB250L så ska F370 installeras med inomhusgivare. Är den det? Då styr man ju inte själv värmekurvan utan den ställer in sig automatiskt för att uppnå den innetemperatur som man ställt in. Om detta kräver väldigt hög framledningstemperatur är hela systemet tokigt tänkt. Då skulle Alig VB250L behöva ha ett betydligt större vattenbatteri. Kanske det skulle hjälpa något att öka cirkulationspumpen(?)
Säkert detta som varit fallet då förbrukningen skenat så fort det blir kallare ute… Inomhusgivare finns installerad och det låter helt klart rimligt att kurvan skulle ställa in sig automatiskt - kan man ställa in det så? Uppenbarligen gör den inte det nu.

Öka cirkulationen låter med rimligt då det känns vettigt att ha en hög sådan när det gäller uppvärmning av luft. Ställs detta in i serviceMenyn också?

Vill även säga att jag är mycket tacksam för hjälpen jag får av Dig!

Bästa sätttet tycker jag är att bocka av innegivaren för tillfället å sänka kurvlutningen så lågt som möjligt utan att ni fryser å sen titta i menyn vad innegivaren visar för innetemp å bocka in innegivaren igen å ställa tempen på den temp som är inne för tillfället

Rumsgivaren aktiveras (bocka i/av) i meny 1.9.4. Man kan också ändra den faktor med vilken rumsgivaren påverkar framledningstemperaturen. Standard är 2 men blir temperaturen instabil kan man behöva minska faktorn.

Cirkulationspumpen kan ställas in i sammanlagt 10 olika lägen. Man kan prova öka pumpkurvan men börjar det susa och brusa mycket i rören kan man behöva sänka igen. Hur man styr cirkulationspumpen framgår av installationsmanualen sid 33-34. Har du tillgång till den?

J Josth skrev:
Rumsgivaren aktiveras (bocka i/av) i meny 1.9.4. Man kan också ändra den faktor med vilken rumsgivaren påverkar framledningstemperaturen. Standard är 2 men blir temperaturen instabil kan man behöva minska faktorn.

Cirkulationspumpen kan ställas in i sammanlagt 10 olika lägen. Man kan prova öka pumpkurvan men börjar det susa och brusa mycket i rören kan man behöva sänka igen. Hur man styr cirkulationspumpen framgår av installationsmanualen sid 33-34. Har du tillgång till den?
Min faktor i den menyn stod på 1, så höjde upp den nu till 2 och håller ett öga på den några dagar. Rumsgivaren va i-bockad.

Letade i huspärmen, men den manualen har jag dessvärre inte. Då det slutna systemet till batteriet går från mitt garage och rakt upp på vinden skulle lite brus inte vara något problem. Ska leta om jag hittar manualen på nätet (y)

• Gilla
RobinGunnar
  • Laddar…
J Josth skrev:
Här är länken till installationsmanualen för F370: [länk] Detta är senaste utgåvan. Kan eventuellt skilja i någon detalj mot tidigare årsmodeller av F370.
Stort tack! Var ute och kollade - den står på konstant tryck (CP) Hastighet 3, så den bör vara rätt va?

Har du märkt av någon skillnad i förbrukningen efter justeringarna?

D Daniel Kron skrev:
Har du märkt av någon skillnad i förbrukningen efter justeringarna?
Ja faktiskt! Kompressorn jobbar på bättre och i större utsträckning än tidigare och jag håller ett öga på förbrukning varje dag. Har blivit positivt överraskad jämfört med dagar som haft ungefär samma temperatur tidigare!

• Gilla
Daniel Kron
  • Laddar…
S
R RobinGunnar skrev:
Har 11 månader sen jag bytte värmesystem t
......

Till historian hör att jag i samma veva bytte varmvattenberedare till en Nibe 300Cu som är seriekopplad efter min Nibe f370, alltså går denna bara på ”tomgång” då frånluftsvärmepumpen spetsar vvb med redan varmt vatten.
Detta är jag intresserad av. Har en Nibe F370 som jag vill koppla till ackumulatortank, ev med extra elpatron. Har fått svar från expert att detta är omöjligt, eftersom Nibe F370 saknar anslutningsmöjlighet. Något som jag inte trodde på. Kan helt enkelt inte vara omöjligt.

Så får jag höra att du anslutit via seriekoppling med en Nibe 300CU. Toppen! :)
Detta vill jag också göra. Vilken ackumulatortank skall jag satsa på? Nibe VPA 300CU? Målet är att självklart att köra på natten.

Vilken setup skall jag satsa på?

S styren skrev:
Detta är jag intresserad av. Har en Nibe F370 som jag vill koppla till ackumulatortank, ev med extra elpatron. Har fått svar från expert att detta är omöjligt, eftersom Nibe F370 saknar anslutningsmöjlighet. Något som jag inte trodde på. Kan helt enkelt inte vara omöjligt.

Så får jag höra att du anslutit via seriekoppling med en Nibe 300CU. Toppen! :)
Detta vill jag också göra. Vilken ackumulatortank skall jag satsa på? Nibe VPA 300CU? Målet är att självklart att köra på natten.

Vilken setup skall jag satsa på?
Tror du läste lite snabbt. Det var en varmvattenberedare som var dockad, inte en ackumulatortank

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.