Intressant. Om man googlar så finns det inget om dem sedan rekonstruktionen inleddes. Jag skulle nog förutsätta att det betyder att en konkurs är nära förestående.

V vastkustkillen skrev:
Dom har bett om förlängning.

[länk]
Gissade nästan det, deras soppa tar nog mer än tre månader reda ut. Tack för länken

Skall bli intressant att se hur dom löser detta i dessa tider.....Inte den bästa marknaden så min gissning är att OM dom skall kunna klarar sig, så letar dom mest troligt externa investerare, sen hur stort det intresset är låter jag vara osagt.

Att ställa om organisationen lär inte påverka möjligheten att sälja fler hus nu, underlättar inte att få konsumenter till sig när man är i en rekonstruktion eller kommer direkt ur en....

L LHC skrev:
Någon som också drabbats av Anebyhusgruppens illa skötta rekonstruktion? De har slutat betala hantverkarna och troligtvis sina leverantörer. Vill därför varna för dem. Vårt pågående husprojekt står stilla och de bryr sig inte om oss som kund.
Hej!
Vi har varit i precis samma situation förra gången då Anebyhus gick in i rekonstruktion. Jag fick mail idag (efter en hel del letande efter någon som kunnat svara mig) från en anställd som säger att rekonstruktionen kommer pågå till åtminstone hösten. Därför började jag googla och fann detta forum med ditt inlägg.

Jag vill inte skrämma dig, troligtvis så löser sig det mesta. Förra gången (2012) köptes företaget upp av Ekeforshus. För vår del hade det nästan varit bättre med en konkurs och att Garbos försäkring hade tagit över. Istället blev vi låsta med Anebyhus.

Jag har lite tips att tänka på framöver.
- Ha full koll på vad hantverkarna gör. Jag vet inte hur långt ni har kommit, men försök att fota så mycket som möjligt. Risken finns att det blir ett fuskbygge av sura hantverkare som inte får eller har fått fullt betalt för sitt arbete. Vi hade en hel del som tillkom efter första besiktningen. Vi hade tilläggsbesiktningar efter det.
- Är det mycket som ska åtgärdas efter slutbesiktningen, se till att få ytterligare en efter att de åtgärdat alla fel (som de ska bekosta). Ni har köpt ett nytt hus, inte ett som ska lagas och lappas. Se till att allt blir gjort och ha inte överseende bara för att ni inte orkar tjafsa med dem.
- Dokumentera allt!
- Ta inte in egna hantverkare, som jag tror någon skrev här(?) Då gäller förmodligen inte garantier osv som Anebyhus ger.
- Vårt hus stod över 3 månader så balkongen mm fick bytas ut. Jag vet inte hur långt ni har kommit, men kolla så allt är täckt ifall det blir oväder.
- Betala aldrig slutpengen innan ALLT är färdigt, risken finns att allt drar ut på tiden och att alla delar i besiktningen inte utförs innan de skickar slutfakturan. Denna ska ni hålla inne på banken tills ALLT verkligen är färdigt. De var på oss flera gånger med påminnelser och hotade oss när vi höll inne sista betalningen (minns inte men tror den var på 50k) Men vi hade banken på vår sida och slutligen en besiktningsman som kom för att besiktiga det sista (efter många åtgärder). Hade vi betalat slutfakturan hade vi förmodligen inte sett ryken av dem igen. De kommer förmodligen göra allt de kan för att få in pengar till företaget, men ni har all rätt att hålla inne den summa ni tror behövs för att allt arbete ska bli färdigt.

Jag hoppas verkligen att allt löser sig till det bästa för er, det är en mardröm när sådana här saker inträffar. Se till att ni har någonstans att bo under tiden, det kommer förmodligen att ta tid. Men det löser sig så småningom. Antingen via Anebyhus eller Garbos försäkring. Och blir det fortsatt Anebyhus som bygger ert hus, så kan du ha i åtanke det jag skrivit ovan..
Lycka till!

• Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
M Magnoos skrev:
Vet du om dom förlängt ytterligare en gång?

Edit: Never mind. Jag hittade det här bara minuten efter min fråga: [länk]
Gått i konkurs idag enligt media.

• Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
Ja där kom kk'n som förväntat... lider med alla som hamnat i kläm och är samtidigt innerligt tacksam att vi själva lyckades avsluta det sista med Aneby under våren.

Är det någon av er andra drabbade som har fått någon ersättning från färdigställandeförsäkringen? Vi hade totalentreprenad med Anebyhus med totalstopp sedan i april. Nu hävdar försäkringsbolaget att endast merkostnader för material (ej arbete) täcks av försäkringen.

Konstigt. Vad står det i villkoren?

J Johan_swe skrev:
Är det någon av er andra drabbade som har fått någon ersättning från färdigställandeförsäkringen? Vi hade totalentreprenad med Anebyhus med totalstopp sedan i april. Nu hävdar försäkringsbolaget att endast merkostnader för material (ej arbete) täcks av försäkringen.
Vi har också problem med Gar-Bo och deras Färdigställandeförsäkring men av helt annan karaktär. Anebyhus var inte roliga att ha att göra med, Gar-Bo är inte ett dugg lustigare.

H hempularen skrev:
Konstigt. Vad står det i villkoren?
Om Johan har samma villkor som vi står det så här:

• Svensk text om entreprenadavtal och rättigheter vid ofullständiga leveranser, konsumenttjänstlagen och konkurs.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.