Hej!

Hur har det gått för er som har drabbats av detta? Jag hör massor med rykten men bara från sekundärkällor så vet inte var som är sant eller inte. Så hade varit intressant om man kunde få en up-date, för det är helt tyst i tidningar, sociala medier etc.

Hursom, hoppas att det löser sig för alla er som är drabbade!

MVH
 
Hej,

Inget att rapportera än, vi väntar fortfarande på svar fr AH. Återkopplar så fort vi vet mer.
 
Okej, tack för återkoppling.

Segt att dom inte hört av sig alls, har ändå passerat ett par dagar....

Kämpa på!
 
Vi har nu fått besked om att AH tänker sig fullfölja TE enligt kontraktet. Så blir det 50/50 chans för oss att de lyckas med detta. Rekonstruktionen pågår och kan sluta hursom, förstås. Kontrakthävning från vår sida medföljer ekonomiska påföljder. Vi sitter nu och överväger vad som är bäst för oss.
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Har du kollat med jurist hur hävningsalternativet ser ut? Jag skulle dels hålla en beredskap för att snabbt häva om läget förvärras (om det inte är läge redan nu), dels ”lära mig” hur man säkerställer att betalningsavrop verkligen inte ger ett öre förskottsbetalning. Gärna tvärtom att du på olika sätt håller inne mer pengar till slutet än du annars skulle gjort, som du då kan kvitta mot förseningen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi håller på och undersöker detta nu.
 
Jag skulle helt avråda att fortsätta med Anebyhusgruppen nu när de är under rekonstruktion. I vårt fall visar det sig att deras betalplan mot oss varit förskottsbetalningar. Vi har tyvärr följt betalplanen. (Hade vi inte gjort det så hade leveranser såklart uteblivet.) De har beställt trapp mm enligt överenskommelse i Tolon som de nu inte levererar till oss. Vi kan heller inte få någon hjälp med detta i Gar-Bo färdigställande försäkringen. Försäkringen omfattar enbart arbete. Vi kommer därmed få köpa trapp mm två gånger som det nu låter. Gar-bo har i veckan besiktigat vårt hus och vi väntar nu på protokoll från detta. Bygget står helt stilla sedan rekonstruktionen började och tickar nu dyra byggkreditiv. För vår del så kommer vi aldrig bygga något mera med Anebyhusgruppen. Kan förstå att ett företag kan hamna i rekonstruktion men man ska inte sluta svara eller bry sig om kunden som är deras policy nu.
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Usch, tråkig situation.

Det är svårt att veta vad som är rätt beslut, tror man på att Aneby klarar rekonstruktionen, så absolut.

Men jag har funnit på sociala medier att alla (?) säljare har blivit uppsagda så ser inte riktigt hur det skall vändas när dom inte har några säljare samt att det är en långsam bransch och att hinna vända skutan i dessa tider känns svårt, om dom inte får in externt kapital.....vem som skulle kunna tänka sig att gå in i detta läget låter jag vara osagt.

Men kan inte ni häva med hänvisning till KTjL?:

Är dröjsmålet av väsentlig betydelse för konsumenten, får han häva avtalet. Har mer än en obetydlig del av tjänsten utförts, får konsumenten dock häva avtalet endast beträffande den del som återstår. Även i ett sådant fall får avtalet hävas i sin helhet, om syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat på grund av dröjsmålet och näringsidkaren insett eller bort inse detta.

Tänker att i nuläget har ni ingen aning om när huset skall bli klart, då bör man kunna hävda ett dröjsmål?

MVH
 
Rekonstruktion eller inte, handla inte med Anebyhus.
Dom har förvisso bra hus men tyvärr en väletablerad affärskultur som går ut på att lura sina kunder med otydliga avtal och ständiga hot om förseningar och byggstopp om man har invändningar. Under vår sk totalentreprenad har dom begått både avtalsbrott och brott mot konsumenttjänstlagen utan att blinka. Vi har fått övervaka, ifrågasätta och granska varje litet steg vilket har varit extremt tidskrävande eftersom dom sticker huvudet i sanden bättre än alla strutsar i världen.

Dom berättar gärna för dig med myndig och bestämd röst vad som gäller men tro inte på dem, dubbelkolla allt. Även information som gått ut under rekonstruktionen om tex hävning av avtal och Gar-Bo.
 
Investera i en jurist asap och se över vad som är strategisk bäst för er i det här läget. Har svårt att se hur ett företag under rekonstruktion kan fullfölja ett nyligen signerat avtal.
Styrkekramar från oss och hoppas att det löser sig för er snart.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Magnoos skrev:
Rekonstruktion eller inte, handla inte med Anebyhus.
Dom har förvisso bra hus men tyvärr en väletablerad affärskultur som går ut på att lura sina kunder med otydliga avtal och ständiga hot om förseningar och byggstopp om man har invändningar. Under vår sk totalentreprenad har dom begått både avtalsbrott och brott mot konsumenttjänstlagen utan att blinka. Vi har fått övervaka, ifrågasätta och granska varje litet steg vilket har varit extremt tidskrävande eftersom dom sticker huvudet i sanden bättre än alla strutsar i världen.

Dom berättar gärna för dig med myndig och bestämd röst vad som gäller men tro inte på dem, dubbelkolla allt. Även information som gått ut under rekonstruktionen om tex hävning av avtal och Gar-Bo.
Hej! Vi har anlitat en jurist och gör allt för att kliva av.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
A ANTO2102 skrev:
Hej! Vi har anlitat en jurist och gör allt för att kliva av.
Hej,
Återkom gärna med hur det går. Jag har själv beställt ett hus med totalentreprenad från Anebyhus där planeringen var att markarbete och grund skulle gjutas i dec med husleverans vid årsskiftet. Allt har fått skjutas på då de inte fått tag på entreprenör samt att min första handläggare fick sparken innan jul. Således är byggsatsen klar i fabrik men inget är gjort på tomten. Jag har försökt efterhöra möjlighet att häva avtalet även om jag förlorar de ca 200000kr jag betalat in hittills men enligt min handläggare går det inte. Dessutom vill de att jag går med på generalentreprenad vilket jag inte vill. Hade hoppats kunna häva avtalet med hänsyn till det, vilket handläggaren initialt sa var möjligt, nu ska de tydligen fortsätta med total. Allt känns verkligen hopplöst just nu
 
N ninnit skrev:
Hej,
Återkom gärna med hur det går. Jag har själv beställt ett hus med totalentreprenad från Anebyhus där planeringen var att markarbete och grund skulle gjutas i dec med husleverans vid årsskiftet. Allt har fått skjutas på då de inte fått tag på entreprenör samt att min första handläggare fick sparken innan jul. Således är byggsatsen klar i fabrik men inget är gjort på tomten. Jag har försökt efterhöra möjlighet att häva avtalet även om jag förlorar de ca 200000kr jag betalat in hittills men enligt min handläggare går det inte. Dessutom vill de att jag går med på generalentreprenad vilket jag inte vill. Hade hoppats kunna häva avtalet med hänsyn till det, vilket handläggaren initialt sa var möjligt, nu ska de tydligen fortsätta med total. Allt känns verkligen hopplöst just nu
Hur kommer det sig att du redan betalt 200 kakor, är det lyft 1?
Var i landet bygger du?

Och som jag skrev tidigare, lite inte på vad dom säger! Rådfråga sakkunnig. Det finns gott om kostnadsfritt stöd att få.
 
Är det någon som vet om Anebyhus avslutat sin rekonstruktion? Som jag förstått det behöver Anebyhus ansöka om förlängning efter tre månader och de tre månaderna borde passerat vid det här laget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.