Hej! Jag har felsökt min gräsklippare som inte startar, och skulle uppskatta insikt och bekräftelse, eller rättelse.
Jag tog ut tändstiftet och la den yttersta spetsen på motorblocket, tryckte ner dödmanshandtaget, drog i startlinan, och såg ingen gnista.
Vidare, kunde jag se att dödmanshandtaget både släpper bromskloss och bryter en kontakt till tändspole genom en tråd, när den är i körläge. Se kontakt/öppet på bilderna.
Fram med multimetern. Oavsett om kontakten är mekaniskt gjord eller bruten, så är det elektrisk kontakt mellan brytarens bleck. Tråden till tändspolen kunde jag koppla loss vid spolen (se bild, den vita kabelskon undertill), och då bryter kontakten elektriskt samtidigt som mekaniskt.
Då misstänker jag att tråden är felaktigt jordad, och då från spolens insida. Rimligt?
Vad kan jag göra åt det, utom att byta ut hela tändspolen?
Har jag missförstått det hela, vad ska jag göra annars?
Jag tog ut tändstiftet och la den yttersta spetsen på motorblocket, tryckte ner dödmanshandtaget, drog i startlinan, och såg ingen gnista.
Vidare, kunde jag se att dödmanshandtaget både släpper bromskloss och bryter en kontakt till tändspole genom en tråd, när den är i körläge. Se kontakt/öppet på bilderna.
Fram med multimetern. Oavsett om kontakten är mekaniskt gjord eller bruten, så är det elektrisk kontakt mellan brytarens bleck. Tråden till tändspolen kunde jag koppla loss vid spolen (se bild, den vita kabelskon undertill), och då bryter kontakten elektriskt samtidigt som mekaniskt.
Då misstänker jag att tråden är felaktigt jordad, och då från spolens insida. Rimligt?
Vad kan jag göra åt det, utom att byta ut hela tändspolen?
Har jag missförstått det hela, vad ska jag göra annars?
Produkter som diskuteras: "multimetern"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack för den, lärorikt. När jag gjorde övningen ovan i mörkret såg jag lite gnistor ur stiftet. Dock svagt, och kanske inte alla varv (jag snurrar motorn med skruvdragare). Även med nytt stift. Jag ser att det blir blött i kolven efter för många försök, så bränsletillförsel verkar funka iaf.H Håbbe01 skrev:
Finns det annat sätt jag kan mäta eller testa spolen, så jag vet jag inte köper ny i onödan? Behöver också hitta rätt hylsa för att få loss den 🙄
Bra förslag. Tyvärr saknar jag hylsa som är smal nog för de skallarna. Gissar att den är 1/4", och jag har mer till 5/16".Kloge skrev:
Men jag fick precis plats med sandpapper emellan, och gnuggade så ett par tre gånger.
Stundvis får jag inga gnistor, ibland lite sporadiskt fjuttiga.
Jag tog också en bild på svänghjulet med kolven i toppläge, för att kolla om det kunde skett en förskjutning.
Jodå, resistansmäta tändkabel det är den till stiftet. Så tar man ur tändkabel på stiften och mäter mellan mittpinnnen och jord (någon metalldelar på klipparen så skall du ha några 1000 ohm. Kan variera men definitivt inte avbrott dvs OL eller - - på mätarenGauthier skrev:
Wow, bra att veta! Jag får 20 MOhms. Mega, alltså.H Håbbe01 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Oljebyte gräsklippare - vad gör jag för fel? - klippo lb553se
Trädgårdsmaskiner -
Gräsklippare som trycker bensin åt fel håll!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Gräsklipparen stånkar. Vad kan vara felet?
Trädgårdsmaskiner -
Vält en klippo gräsklippare åt fel håll. Ryker nu.
Trädgårdsmaskiner -
Robotgräsklippare löser ut jordfelsbrytare
Robotgräsklippare
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Sågklinga för laminat
Vad kan en sänksåg ge mig vs cirkelsåg?
Verktyg, Maskiner & Fordon