falkn skrev:
Jo, det stämmer. Grejen är ju dock att 15 tusen i amortering per år kanske är mer än vad man hade amorterat med en procent om huset är värt sig 1 miljon. Det finns ju också dyrare åtgärder än badrum som kanske räknas som rena utbyggnader eller ombyggnader. Detta borde enligt mig då inte behandlas annorlunda än resten av huset. Man borde i så fall dra en gräns på belopp alt. vilken typ av åtgärd. Jag kan tycka det är orimligt att behöva amortera en åtgärd på 10 år, om denna har en livslängd på 50 t.ex.
Kan förstå din synpunkt, även om jag inte tycker det är så farligt. Jag trodde nämligen att amorteringskravet skulle kicka in på hela bostadslånet, d.v.s. om man låg över 50% i belåningsgrad och gjorde en utökning på det lånet för att t.ex. renovera badrummet, så skulle amorteringskravet kicka in med 1% per år under 70% och 2% över 70%. Detta är glädjande nyheter i vårt fall!

M
Ulric skrev:
Den föreställningen, och den prisökningen, kommer sig ju av att det under lång tid blivit billigare och billigare att låna pengar. Om det inte längre blir billigare och billigare att låna pengar, till exempel för att en ränta under noll procent inte är långsiktigt realistisk, kommer prisökningen att upphöra.
Så länge vi inte stänger gränsen och vi enligt lag måste erbjuda tak över huvudet åt alla nyanlända så kommer priset på bostäder aldrig att gå ner. Tillgång vs efterfrågan är det som bestämmer priset, oavsätt ränteläge. Så länge tillgången är lägre än efterfrågan så är vi där vi är.

Som parantes, bor i storstad, värdet på mitt hus har stigit med 5-6%/år sedan 1980. Jag har mycket svårt att se att kommande 35 år skulle se annorlunda ut. Självklart kan det nån gång komma en sättning, typ -25%. Men på det stora hela så är det snart ikapp igen. Förra året gick det upp med 15% tex.

Jag själv fäster inte så stor vikt vid prisutvecklingen då jag ska bo kvar iaf. 20 år till och har ganska låg belåningsgrad. Tycker mest synd om förstagångsköparna som får kämpa som bara den för att ha råd till insatsen. Blir ju ganska drygt att spara när huspriserna i storstad ökar i pris varje år med mer än vad dom flesta har i lön. 6% på 5MSek är ju 300.000kr/år. Är det 15% man ska lägga kontant? Det innebär ju isf. att man första ska kämpa ihop 45.000kr/år INNAN man öht. har börjat få pengar över till kontantinsatsen. Dvs. 45.000kr är det försprånget man måste hämta in innan det blir pengar sparade till insatsen, horribelt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.