25 589 läst · 298 svar
26k läst
298 svar
Amorteringskrav bekräftat för nya bolån
De problem du nämner gäller faktiskt bara de som inte hade tänkt att amortera eller idag inte amorterar minst enligt förslaget. En förstagångsköpare som ändå tänkt amortera i minst motsvarade takt som föreslås drabbas inte alls. Detsamma gäller de som redan amorterar på sina lån.Krille4 skrev:Jag är i grunden positiv till amorteringskraven men funderar mest kring vilka "inlåsningseffekter" detta kan innebära?
Det är ju nog svårt redan nu för förstagångsköpare att komma in på bostadsmarknaden och detta innebär bara ytterligare ett hinder för dessa då månadsutgiften stiger och antalet objekt till salu kommer att bli färre. Detta eftersom de som idag har ett amorteringsfritt lån på sitt boende måste köpa ett avsevärt mycket billigare boende om de säljer och vill ha samma månadsutgift. Vem vill det?
Är det inte mer logiskt att t ex sätta en tidpunkt, t ex 5 eller 10 år framåt i tiden, när alla lån ska amorteras enligt de nya reglerna?
Som reglerna är utformade nu är de stora vinnarna de som äger hyresfastigheter, andrahandsuthyrare samt de som säljer hyreskontrakt svart.
/Krille
De som tänkt amortera kommer kunna dra nytta av förhoppningsvis lägre priser så det är till deras fördel.
De som sparar på annat sätt drabbas av att behöva byta "sparande" men för de som sparar för att kunna betala av lånet i framtiden drabbas bara av skillnaden i avkastning på sitt sparande och låneräntan, men konsumtionsutrymmet borde inte påverkas eftersom detta inte är pengar som skulle gått till konsumtion i alla fall.
De som drabbas är väl främst de som inte varken (tänkt) spara(r) eller amortera(r) enligt förslaget och de som sparar för att konsumera upp pengarna?
Redigerat av moderator:
Vi har räknat på 15 års amortering ner till 75% av värdet (4.500.000kr) 15% går vi in med själva dvs. 675.000kr
vår månadsamortering blir 2.500kr.
lär ju blir betydligt större med FI:s krav om det nu omfattar oss som är i en byggprocess, det är ju frågan?
vår månadsamortering blir 2.500kr.
lär ju blir betydligt större med FI:s krav om det nu omfattar oss som är i en byggprocess, det är ju frågan?
Jag vet inte hur sannolikt det är att de hinner införa detta innan ni faktiskt tar era bolån, FI pratade ju om stegvis införande så ni kanske hinner innan.LoaFalkman skrev:
Men er amorteringstakt är alltså 127,5 år egentligen? Personligen tycker jag det låter sanslöst långsamt, och dyrt. Men jag antar tat folk resonerar olika.
Jämför med Norge och Finland, där pratar vi i regel om hela lånet på 20-30 år. Och betänk att er totalkostnad (se det tidigare räkneexemplet här i tråden, skillnaden var värdet på en hel villa!) kommer bli större vid låg amorteringstakt.
Tack för info, ja den amorteringstakten är långsam, men som sagt vårt mål är inte att låsa pengar i huset, vill hellre konsumera. (hellre mer pengar idag än när man är pensionär och säljer) men håller med låg amortering = höga räntekostnader, få nog tänka om och amortera lite mer
Ja, det kan jag förstå, men blir inte resultatet att ni har mindre pengar att konsumera för även under tiden och oavsett om ni säljer eller inte om man räknar på en rimlig snittränta (på 5% eller så) över tid? Det är ju totalkostnaden som är det intressanta om man inte lever BARA i nuetLoaFalkman skrev:
Köp inte dyrare än vad man kan betala. Självklart är de skillnad i storstäderna mot de mindre men målet borde ju vara att amortera bort 100% innan man är pensionär. SEB hade amorteringskrav redan för 2 år sedan när jag köpte mitt hus. Just nu amorterar jag så huset är betalt om 30 år, dubbelt så mycket som banken krävde..
Precis, men om man räknar med kraftiga personliga löneökningar över tid och den trånga faktorn blir närmaste åren med föräldraledighet mm. är de inte smartare att amortera lite nu för att öka gasen om några år när löneökningarna kommer?stefancrs skrev:
eller tänker jag fel?
Frågan är om man tjänar 3-4 gånger mer i Stockholm än övriga SverigeRamnemark skrev:Köp inte dyrare än vad man kan betala. Självklart är de skillnad i storstäderna mot de mindre men målet borde ju vara att amortera bort 100% innan man är pensionär. SEB hade amorteringskrav redan för 2 år sedan när jag köpte mitt hus. Just nu amorterar jag så huset är betalt om 30 år, dubbelt så mycket som banken krävde..
att amortera ner till 0 i Stockholm är svettigt om man inte har extremt bra löner, åt andra sidan så köper man nog boende utefter det med.
Räntan är rekordlåg nu, så det är ju svårt att säga hur utrymmet ser ut nu jämfört med i framtiden. Rätt sannolikt att räntekostnaden ökar mer än din lön tror jag.LoaFalkman skrev:
Men att inte amortera av lånet är ju dyrare, och det har du råd med? Hur går det ihop på sikt?anders07 skrev:Javisst är det dyrt men som marknaden ser ut i Stockholm har man inget val... Jag kommer aldrig att betala vårt hus (om jag inte vinner på lotto) och så är det bara. I Stockholm får man se det som att man hyr huset av banken.
Nu ligger jag på ca. 72% belåningsgrad vilket då skulle innebära att jag skulle måsta amortera nästan 10.000 kr i månaden tills jag kom ner till 70% och sen räntan ovanpå det vilket skulle innebära att jag skulle få flytta...
Jag tror att jag ligger väldigt bra till med Stockholmsmått mätt... Flera kolleger jag pratade med idag ligger på 80-90% belåning och har lån på mellan 4-5 miljoner normalt sett.
Om man ska se på bankernas nya krav på att man ska klara 8% ränta plus amorteringskrav på ett lån på 5 miljoner är det väldigt, väldigt många hushåll som faller bort jämfört med nu.
Jag tror definitivt det kommer att slå på priserna, åtminstone på objekt över 4 miljoner i storstäder då det kommer att bli väldigt mycket färre som kommer att kunna få lån.
Även här i GBG är många maxbelånade (5-6 miljoner i lån), men då är det iaf per par, inte på bara en inkomst.
Hur gör du om räntan återgår till 6% eller ännu högre?
Dyrare totalt sett, inte dyrare i månaden. En väsentlig skillnad.stefancrs skrev:
Jag tycker det är bra att de inför krav. Sen hur högt de ska vara det har jag ingen åsikt om. Men det är väääldigt många som köper dyrare hus än va de har råd med. Program som Arga Snickaren och Lyxfällan är ju ett bevis på hur korkade människor det finns. Har man inte råd med det så bör man inte köpa det.
Han lär få packa väskan och lämna landet för att söka asyl som papperslös flykting i något annat land.stefancrs skrev:
Med så hög ränta och med de nya amorteringskvav som då gäller så kommer han inte ha råd att bo kvar. Som grädden på mosen så kommer huspriserna falla och ingen kommer vilja köpa. Antingen går han i personlig konkurs med utmätning som följd eller så får han sälja i med brakförlust och leva med hundratusentals kronor i skuld.
Nejdå, banken har ju räknat på att han klarar 8%!DanielF skrev:Han lär få packa väskan och lämna landet för att söka asyl som papperslös flykting i något annat land.
Med så hög ränta och med de nya amorteringskvav som då gäller så kommer han inte ha råd att bo kvar. Som grädden på mosen så kommer huspriserna falla och ingen kommer vilja köpa. Antingen går han i personlig konkurs med utmätning som följd eller så får han sälja i med brakförlust och leva med hundratusentals kronor i skuld.
Sen att de tycker att man inte behöver ha råd med något annat är ju en annan femma...