Alfredo:
Nu jämför du ett kampanjpris (5 för 100 kr) med ett ordinarie pris.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
O olotor skrev:
Alfredo:
Nu jämför du ett kampanjpris (5 för 100 kr) med ett ordinarie pris.
Förvisso, men nu är det typ 2 paket för 100 kr.
Men absolut, rätt ska vara rätt
 
S Sir Duke skrev:
Förvisso, men nu är det typ 2 paket för 100 kr.
Men absolut, rätt ska vara rätt
Kampanjpriser på kaffe brukar vara 39:90/paket, max 3 per hushåll, så har det varit i vart fall ett år om jag minns rätt..

Reklam för Zoégas kaffe till specialpris 39:90 SEK för WILLYS Plus-medlemmar, begränsat tillgängligt erbjudande, max 3 köp/hushåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O olotor skrev:
Alfredo: Nu jämför du ett kampanjpris (5 för 100 kr) med ett ordinarie pris.
Ja och nej. Jag jämför visserligen "kampanjpris" med "ett ordinarie pris" men samtidigt jämför jag vad jag normalt betalade för kaffet då med vad jag betalar nu.

Utan direkta belägg är min minnesbild att det alltid fanns ett kampanjpris tillgängligt någonstans och att man aldrig behövde betala "ett ordinarie pris" för kaffe med lite framförhållning. Här ska kanske tilläggas att jag på den tiden utan vidare kunde ha uppemot kanske 20 kaffepaket i lager. Sen kanske genomsnittspriset för kaffe då inte riktigt rådde ner till 20 kronor paketet men det påverkar inte kärnfrågan, det vill säga att kaffepriset ökat långt mycket mer än den genomsnittliga inflationen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kampanjpriser på kaffe brukar vara 39:90/paket, max 3 per hushåll, så har det varit i vart fall ett år om jag minns rätt.
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker exempelvis att det var "igår" man regelmässigt fick erbjudande om ett fempack Gevalia för en hundring.
Ja även om jag skrev "igår" så syftade jag nog mer på hur det såg ut för kanske sex/sju år sedan, det erkänner jag. Min poäng var dock att den genomsnittliga inflationen är just ett genomsnitt och att enskilda varor har blivit extremt mycket dyrare än vad en genomsnittlig inflationssiffra antyder.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Min poäng var dock att den genomsnittliga inflationen är just ett genomsnitt och att enskilda varor har blivit extremt mycket dyrare än vad en genomsnittlig inflationssiffra antyder.
Så klart. Inflation tenderar att slå väldigt olika. Ur ett bostadsperspektiv är räntekänsligheten och energipriserna helt klart vattendelare som bryter enorma klyftor på individnivå. Lite värre än kaffepriset.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Lite värre än kaffepriset.
Du vet uppenbarligen inte hur mycket kaffe jag dricker. :crysmile:
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
M
A AndersS skrev:
Beteendevetenskapligt så är vi olika i vad som ger trygghet och den faktorn är inte att förringa gällande pengar och skulder. Min åsikt är att försöka göra de val man mår bra av. ta med det även valet av vad man gör med sina pengar och även skulder. Ointressant vad grannen gör eller någon i en forumtråd anser "vara rätt", för det kan vara helt fel för dig!
Jag tycker det är ganska trevligt att ha den där valmöjligheten som många pratar om. Att ha den ekonomiska situationen att du precis när som hellst kan säga "nu skiter jag i detta och slutar". Det är faktist inte så svårt att komma dit! Men dom flesta prioriterar annat i sina liv, eller är helt enkelt nöjda med sin situation, bara att gratulera isf.!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Högre räntor gör det mer lönsamt att amortera. 4 procent är bra för en trygg placering, fast för dig under 40 som pensionssparar är det bättre att hoppas på högre avkastning i aktiefonder.

Du kan läsa artikeln här: Amortera bolån nu mer lönsamt sparande
Saknar helt kopplingen mellan inflation och amortering i artikeln. Är inflationen högre än räntan äter inflationen upp värdet på bolånet. Skulle vilja se en diskussion i ämnet. Själv tänker jag spara i lysa istället för att amortera nu nör jag har en belåningsgrad under 50%
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M murre87 skrev:
Saknar helt kopplingen mellan inflation och amortering i artikeln. Är inflationen högre än räntan äter inflationen upp värdet på bolånet. Skulle vilja se en diskussion i ämnet. Själv tänker jag spara i lysa istället för att amortera nu nör jag har en belåningsgrad under 50%
Under och strax efter kriget åt inflationen upp en stor del av lånet som farfars föräldrar tog 1921 för att friköpa torpet och bli bönder. Tack vare att det var ett räntestödslån som staten både gick i borgen för och garanterade låg ränta på. Lånet skulle amorteras på 50 år och resten av lånetiden handlade det bara om småpengar.
Nu är inte sådana lån särskilt vanliga och jag tror inte att varken riksbanken eller EUs centralbank i längden kan upprätthålla en situation där räntan på vanliga lån är lägre än den verkliga inflationen. För närvarande tycks man försöka göra det men det bara sätter ännu mer fart på inflationen.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag tycker det är ganska trevligt att ha den där valmöjligheten som många pratar om. Att ha den ekonomiska situationen att du precis när som hellst kan säga "nu skiter jag i detta och slutar". Det är faktist inte så svårt att komma dit! Men dom flesta prioriterar annat i sina liv, eller är helt enkelt nöjda med sin situation, bara att gratulera isf.!
Precis, en beteendedel och även i kombination med intresse och tid som krävs. Har gjort merparten av det som diskuteras i tråden vid olika tillfällen i livet, utifrån levnadsförhållanden, intresse, tid och behov.
Så för mig har eget aktieägande, startat aktieklubb, amorterat bort/ned lån, viktat om investering utifrån ålder och även placering/omviktning av pensionskapital, tills idag där jag i princip är helt passiv.
För mig blir det alldeles för komplicerat att ge råd till ts eller grannen med denna typ av fråga, men jag kanske krånglar till det. Så frågan om att amortera idag blir en fråga om dagens livssituation och om hur man tänker sig framtiden, kanske flummigt men valet är komplext. För den som vill ha ett svart/vitt svar blir det frustrerande;)
 
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Kanske har lite med generationsfråga att göra med.Många har nog i minne -90 talskrisen och är försiktiga att låna pengar och har bekanta som fortfarande betalar skulder från den tiden.
De som skilde sig eller fick panik och sålde ja. Alla andra som satt still i båten är rika idag om de säljer sina kåkar. Viktigt att se 90-tals krisen för vad den var - en perfekt storm under 36 månader.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
C
G Greedy1978 skrev:
Alla andra som satt still i båten är rika idag om de säljer sina kåkar.
Lättare sagt än gjort att sitta still i båten om man inte har råd med båtbiljetten. Men oavsett om man blev rik eller fattig har ju de lite äldre generationerna en mer nyanserad bild av hur marknaden kan se ut.
 
M
C cpalm skrev:
Lättare sagt än gjort att sitta still i båten om man inte har råd med båtbiljetten. Men oavsett om man blev rik eller fattig har ju de lite äldre generationerna en mer nyanserad bild av hur marknaden kan se ut.
Man ska alltid ha lite torrt krut sa man förr, idag säger väl ungdomarna fuckoff-kapital:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.