10 032 läst · 58 svar
10k läst
58 svar
Amortera bolån nu mer lönsamt sparande
Man kan göra båda delarna om möjligheten finns, först spara ett kapital och sedan amortera.C Carlf81 skrev:Ja, det är väl i grunden ett bra mål för den stora massan som inte har disciplin nog att spara strukturerat och investera kapitalet istället för att amortera. För oss andra är det matematiskt rationellt att amortera minimalt och istället placera pengarna till högre risk och avkastning än den riskfria räntan. Jag har gjort så under lång tid och resultatet är att jag har ett kapital som överstiger mitt bolån. Hade jag amorterat samma summor hade jag haft en hel del lån kvar.
Lite grann som min granne säger.Gör dig skuldfri och köp så mycket du kan innan du går i pension för sedan har du inte råd köpa något.Är man skulfri innan pensionen och med utflugna barn och både mannen och gumman förvärvsarbetar så kan man lägga undan en rejäl slant och sparräntan är väl inte så tokig nu och vi får 3%.
Det uppenbara anledningen är väl att du inte är lika kreditvärdig efter en förestående pensionering.T Tibb skrev:
Det var rätt stor debatt om detta 2017 då t.ex. SBAB regelmässigt nekade till alla över 60.
Vet dock inte om det ändrats sedan dess, men även om de inte regelmässigt säger nej så kommer banken vid någon ålder åtminstone börja intressera sig i din ekonomi som pensionär vid kreditprövning.
Jag kommer från en familj med god penningdisjiplin och jar själv bra ordning på utgifterna. Där skall du inte komma dragandes med några pekpinnar för om du gör det blir sluresultatet troligen att jag får börja ge dig privatundervisnig i budgetdisjiplin och i konsten att undvika utgifter.C Carlf81 skrev:Ja, det är väl i grunden ett bra mål för den stora massan som inte har disciplin nog att spara strukturerat och investera kapitalet istället för att amortera. För oss andra är det matematiskt rationellt att amortera minimalt och istället placera pengarna till högre risk och avkastning än den riskfria räntan. Jag har gjort så under lång tid och resultatet är att jag har ett kapital som överstiger mitt bolån. Hade jag amorterat samma summor hade jag haft en hel del lån kvar.
Visst händer det någon gång att någon av oss köper en chokladbit eller far på en 50 kilometers nöjesresa med bil men i stort sett slösas inte pengar bort.
När pappa blev arbetslös som 58-åring och småningom hamnade på förtidspension eftersom det inte fanns något arbete att få med en lön som gick att leva på medan mamma redan var handikapad sjukpensionär då var det bra att ha huslånet så gott som bortamorterat. Tack vare det kunde de behålla huset. Tack vara det hade jag en fast punkt att börja ifrån där jag kunde ha verktyg och utrustning och bygga upp min verksamhet så jag kunde skapa en arbetsplats åt mig och bli någonting annat än evig bidragstagare. De anställningar jag kunde få var så lågavlönade att man skulle ha varit tvungen att vara egendomslös och få socialbidrag för att ha råd att äta och sova och betala pendling och arbetskläder. På det viset bygger man ingen framtid så jag skapade min egen arbetsplats. Tack varde det kunde jag skaffa mig ett eget liv och flytta hemifrån och bli sambo som 38-åring.
Under min livstid har jag sett två tillfällen, 1990 och 2008 när folks investeringar på finansmarknaden har gått upp i rök i stora mänder. Ökad risk som du skriver om är just en risk för att pengarna försvinner eller åtminstone krymper. Varje dag finns det en risk att just dina pengar försvinner medan dina skulder är kvar. Vad gör du då?
Medlem
· Blekinge
· 10 512 inlägg
Jag har lyckats med samma resultat utan att behöva spendera tid med aktiemarknad mm. Enda anledning för mig att ha bolånet kvar var just rädslan att man inte få nytt lån när man måste lägga om taket. Men u är lånekostnaderna så höga att det bli att avsluta alla lån.C Carlf81 skrev:Ja, det är väl i grunden ett bra mål för den stora massan som inte har disciplin nog att spara strukturerat och investera kapitalet istället för att amortera. För oss andra är det matematiskt rationellt att amortera minimalt och istället placera pengarna till högre risk och avkastning än den riskfria räntan. Jag har gjort så under lång tid och resultatet är att jag har ett kapital som överstiger mitt bolån. Hade jag amorterat samma summor hade jag haft en hel del lån kvar.
Jag tackar för det tafatta försöket att läxa upp och mästra, dagens skratt.H heimlaga skrev:Jag kommer från en familj med god penningdisjiplin och jar själv bra ordning på utgifterna. Där skall du inte komma dragandes med några pekpinnar för om du gör det blir sluresultatet troligen att jag får börja ge dig privatundervisnig i budgetdisjiplin och i konsten att undvika utgifter.
Visst händer det någon gång att någon av oss köper en chokladbit eller far på en 50 kilometers nöjesresa med bil men i stort sett slösas inte pengar bort.
När pappa blev arbetslös som 58-åring och småningom hamnade på förtidspension eftersom det inte fanns något arbete att få med en lön som gick att leva på medan mamma redan var handikapad sjukpensionär då var det bra att ha huslånet så gott som bortamorterat. Tack vare det kunde de behålla huset. Tack vara det hade jag en fast punkt att börja ifrån där jag kunde ha verktyg och utrustning och bygga upp min verksamhet så jag kunde skapa en arbetsplats åt mig och bli någonting annat än evig bidragstagare. De anställningar jag kunde få var så lågavlönade att man skulle ha varit tvungen att vara egendomslös och få socialbidrag för att ha råd att äta och sova och betala pendling och arbetskläder. På det viset bygger man ingen framtid så jag skapade min egen arbetsplats. Tack varde det kunde jag skaffa mig ett eget liv och flytta hemifrån och bli sambo som 38-åring.
Under min livstid har jag sett två tillfällen, 1990 och 2008 när folks investeringar på finansmarknaden har gått upp i rök i stora mänder. Ökad risk som du skriver om är just en risk för att pengarna försvinner eller åtminstone krymper. Varje dag finns det en risk att just dina pengar försvinner medan dina skulder är kvar. Vad gör du då?
Det tankesätt du beskriver är en stark orsak till att en stor del av Sveriges befolkning är dömda att förlita sig på statens sociala skyddsnät istället för eget ansvar och ekonomisk mognad.
Ditt sätt att omedelbart anta att ”mina pengar försvinner” är talande och ett tydligt exempel på hur en enkel riskaversion format ditt och dina föräldrars liv. Tänk om de istället för tomt konto och avbetalt hus hade haft ett lagom stort huslån och en portfölj som avkastade mer än driftskostnaderna.
Jag har investerat kapital. Det betyder inte att jag gått all in i förhoppningsbolag eller köpt turbowarranter. Jag har inte heller en kort tidshorisont utan har gott om tålamod och förståelse för volatilitet.
Frågan är omöjlig att besvara generellt
Vilken ålder, var bor man geografiskt, hur bor man, vilket yrke, ensam eller gift/sammaboende, vilken/a inkomst/er, vilka intressen, ev. arv, gjort sparande/investerat och så vidare.
Med så mycket påverkande parametrar går det knappt föra en tråddiskussion.
Vilken ålder, var bor man geografiskt, hur bor man, vilket yrke, ensam eller gift/sammaboende, vilken/a inkomst/er, vilka intressen, ev. arv, gjort sparande/investerat och så vidare.
Med så mycket påverkande parametrar går det knappt föra en tråddiskussion.
Medlem
· Blekinge
· 10 512 inlägg
Jobbat hårt och ärligt.C Carlf81 skrev:
Ditt bemästrande sätt är inte det som vi eftersträvar i detta forum, det finns andra platser för det. Inse att det finns olika modeller att få det ihop ekonomiskt. Det som passar dig passar inte alla andra. Om det är bara det ekonomiska resultatet som gäller skulle alla köra omkring i en 10 år gammal Peugeot.