C
C Carlf81 skrev:
Tänk om de istället för tomt konto och avbetalt hus hade haft ett lagom stort huslån och en portfölj som avkastade mer än driftskostnaderna.
När farsan hade amorterat klart huset räknade han ut att han i snitt hade betalat 11% ränta. Bara för att ge det lite perspektiv. Det var en rätt bra "deal" att amortera förr.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M
V växelventil skrev:
Lite grann som min granne säger.Gör dig skuldfri och köp så mycket du kan innan du går i pension för sedan har du inte råd köpa något.Är man skulfri innan pensionen och med utflugna barn och både mannen och gumman förvärvsarbetar så kan man lägga undan en rejäl slant och sparräntan är väl inte så tokig nu och vi får 3%.
Jag hade gjort tvärtom! Maxat bolånen när jag närmar mig pension. Säg 5 mille, drygt 14 lax i månaden i ränta vid 5%, amortering räknar jag inte som en kostnad. Då har jag 1,5 mille att bränna på resor och annat. 3,5 mille ska ut i räntor till 85-års dagen. Men dessa pengar kan jag placera med valfri risknivå och avkasta så jag får ännu mera pengar att leva upp. 3% realistiskt på ett fasträntekonto ger 70,000 på ett år efter skatt.

När jag är 85 så säljer jag kåken och flyttar in i en hyresrätt, bostadsrätt eller hemmet, skuldfri.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M
C Carlf81 skrev:
Jag tackar för det tafatta försöket att läxa upp och mästra, dagens skratt.
Det tankesätt du beskriver är en stark orsak till att en stor del av Sveriges befolkning är dömda att förlita sig på statens sociala skyddsnät istället för eget ansvar och ekonomisk mognad.
Ditt sätt att omedelbart anta att ”mina pengar försvinner” är talande och ett tydligt exempel på hur en enkel riskaversion format ditt och dina föräldrars liv. Tänk om de istället för tomt konto och avbetalt hus hade haft ett lagom stort huslån och en portfölj som avkastade mer än driftskostnaderna.
Jag har investerat kapital. Det betyder inte att jag gått all in i förhoppningsbolag eller köpt turbowarranter. Jag har inte heller en kort tidshorisont utan har gott om tålamod och förståelse för volatilitet.
Jag försöker få ungdomarna dagligen att fatta. Vi som jobbar varje dag, löneslavar åt nån annan, alla vi som drar in pengarna till dom med miljonlöner osv., vad skiljer oss åt? Dom äger företag och vi slavar för smulor. Det finns 2 vägar att gå, antingen startar du eget och anställer folk som drar in pengar åt dig eller så köper du andelar i företag i form av aktier.

Ni ska veta hur många det är som sagt till mig, fan detta med aktier, att man inte fattat det tidigare. Mina föräldrar( 80+) har aldrig ägt en aktie, dom har gnetat på, sparat och är idag skuldfria med 10m villa och ett litet sparkapital. Jag har sedan tonåren hållt på med aktier, glad amatör, absolut noll ekonomi utbildning, vare sig skola eller från föräldrar. Där mina föräldrar befinner sig idag på den ekonomiska skalan var jag för flera år sedan. Och då har jag upplevt 500% ränta på 90-talet, it-haveriet på 00-talet och Lehmankraschen osv.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag hade gjort tvärtom! Maxat bolånen när jag närmar mig pension. Säg 5 mille, drygt 14 lax i månaden i ränta vid 5%, amortering räknar jag inte som en kostnad. Då har jag 1,5 mille att bränna på resor och annat. 3,5 mille ska ut i räntor till 85-års dagen. Men dessa pengar kan jag placera med valfri risknivå och avkasta så jag får ännu mera pengar att leva upp. 3% realistiskt på ett fasträntekonto ger 70,000 på ett år efter skatt.

När jag är 85 så säljer jag kåken och flyttar in i en hyresrätt, bostadsrätt eller hemmet, skuldfri.
Riskerar du din bostad för att ha 70papp extra om året att spendera?
Att vara skuldfri i god tid före pensionering ser jag värdefullt men om/när jag blir 85 spelar det nog ingen roll då man ingenting får med sig från detta livet.

M
F fribygg skrev:
Riskerar du din bostad för att ha 70papp extra om året att spendera?
Att vara skuldfri i god tid före pensionering ser jag värdefullt men om/när jag blir 85 spelar det nog ingen roll då man ingenting får med sig från detta livet.
Vart är min risk menar du?

M Markarbetaren skrev:

70000 är väl ingeting.Lägger 25000 varje månad i besparing.

M
V växelventil skrev:
70000 är väl ingeting.Lägger 25000 varje månad i besparing.
Detta var ett hypotetiskt exempel! Mitt mål är att dubbla kapitalet vart tredje år. 26%/år i cagr.

Den som har mest när han dör vinner.
Helena S

• Gilla
  • Haha
  • Älska
guggen och 5 till
  • Laddar…
Beteendevetenskapligt så är vi olika i vad som ger trygghet och den faktorn är inte att förringa gällande pengar och skulder. Min åsikt är att försöka göra de val man mår bra av. ta med det även valet av vad man gör med sina pengar och även skulder. Ointressant vad grannen gör eller någon i en forumtråd anser "vara rätt", för det kan vara helt fel för dig!

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
T Tibb skrev:
Varför skulle man inte kunna låna till renoveringar när man är över 60 år ?
Banken ser dig inte som en säker låntagare - som fem år senare kommer att få en inkomst som bara är 25% av lönen

Redaktionen Redaktionen skrev:
4 procent är bra för en trygg placering,
Att nämna en nominell räntesats som "bra" utan hänsyn till realränta/inflation säger en hel del om rubriksättarens saklighet eller i värsta fall om dennes totala inkompetens.

Med nuvarande inflation:

Bilden visar en svensk text om inflation med siffror och procent, samt en knapp för mer information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anser i alla fall jag en nominell avkastning på fyra procent som uruschligt!

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Kanske har lite med generationsfråga att göra med.Många har nog i minne -90 talskrisen och är försiktiga att låna pengar och har bekanta som fortfarande betalar skulder från den tiden.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
N NOP skrev:
Banken ser dig inte som en säker låntagare - som fem år senare kommer att få en inkomst som bara är 25% av lönen
Det beror på din lön och beräknad pension, finns också privat pensionsförsäkring. Procent är inte intressant utan faktiskt belopp. Har du dessutom påbörjat ta ut pension finns en kalkyl för framtiden, före det en osäkerhet på uttagstid av tjänste/privatpension där den ännu inte är fastställd.

Alfredo Alfredo skrev:
Att nämna en nominell räntesats som "bra" utan hänsyn till realränta/inflation säger en hel del om rubriksättarens saklighet eller i värsta fall om dennes totala inkompetens.

Med nuvarande inflation:

[bild]

Anser i alla fall jag en nominell avkastning på fyra procent som uruschligt!
Utomordentligt bra och tydlig input som borde klistras högst upp i tråden. År nog många femteklassare och vuxna som inte fattat det. Tack!

MEN! Jag vågar flika in en detalj som spelar roll på individnivå:

Även om den observerade inflationen var säg 8 procent i april, så är det ju inte säkert att mina personliga kostnadsökningar landade på exakt den siffran.

Jag kanske har börjat med storkok och matlådor, köpa mat med kort datum, köpa mer efter säsong, odla lite själv, äta mindre, etc etc.

Så medan in- och utränta och räntenetto är vad det är, så kan jag påverka mina övriga utgifter lite mer och då kommer den kostnadsmassan variera.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jag vågar flika in en detalj som spelar roll på individnivå: Även om den observerade inflationen var säg 8 procent i april, så är det ju inte säkert att mina personliga kostnadsökningar landade på exakt den siffran.
Nej det är verkligen sant! Jag uppfattar det, för min del, som att exempelvis livsmedelskostnader ökat avsevärt mer än 8 procent, medan exempelvis boende, återigen för mig, påverkats ganska lite. Så på individnivå kan det vara gigantiska skillnader mot genomsnittets 8 procent.

Jag tycker exempelvis att det var "igår" man regelmässigt fick erbjudande om ett fempack Gevalia för en hundring. Idag kostar samma kaffepaket runt 66 kronor. En nätt prisökning med 230 procent. :rolleyes:

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.