Ulltand Ulltand skrev:
I jämförelse med europa har vi än så längre relativt billig el. Vilket till stor del beror på tidigare kloka investeringar i vattenkraft och kärnkraft.

Varför skall sälja den nu till högra priser och till länder som inte gjort ett dyft för sin egen elförsörjning?
Frihandel vittu!

Fairlane Fairlane skrev:
Men då talar du inte om elhandel utan om elnät?
Ja det är vattenfall jag snackar om

PFO PFO skrev:
Sanden som används i Sverige är natursand med finfraktion, ej siktade och tvättad. Naturligtvis rörs denna bara upp från torra vägar som råder vår och höst. Verklighetsstudier utförda av SU visade att de mer sajpade friktionsdäcken rörde upp mer pm10 än dubbdäcken. Åtgärdsprogram är sällan baserat på verklig fakta, se utfall från hornsgatan.
Verkliga fakta är de mätningar av partikelhalter som görs i alla kommuner som överskrider gällande miljökvalitetsnormer för partiklar. Och dessa mätningar visar att höga halter endast uppkommer när många kör med dubbdäck på torr asfalt. Verkliga fakta är även att när man i många norska städer införde avgift på användningen av dubbdäck som minskade användningen av dessa däck och partikelhalterna blev lägre. Dessutom ökade inte antalet dödade i trafiken.

T TommyC skrev:
Berätta gärna även hur det ser ut totalt med alla skatter på el och överföring. Vi har ett kallare klimat än stora delar av Europa samt vi värmer många villor med el medan andra använder gas och kol. Det är svårt att jämföra olika länder men det verkar inte speciellt rimligt att bara titta på elpriserna.
Om man diskuterar elkostnader så är det rimligt att titta på elpriserna på spotmarknaden. Vilka skatter, avgifter och subventioner som de enskilda staterna sedan lägger på el och andra nyttigheter är en annan fråga. För övrigt börjar kostnaderna för att kyla byggnader i södra Europa att närma sig kostnaderna för att värma byggnader i Sverige. Men "fördelen" med behovet av luftkonditionering jämfört med uppvärmning är att kylbehovet i stort sett följer tillgången på solel.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Ja, och enligt samma princip så borde då Sydkorea och USA inte tillåta export av DRAM. Varvid inga kommer finnas i resten av världen. Och därmed inga datorer eller mobiltelefoner. Och inget byggahusforum heller då.
Vi har ju inte gjort ett dyft för att säkra får egen DRAM-försörjning.

Och jag det gäller ju kaffebönor också, med skillnaden att det är bara i några andra länder kaffe finns.

Det är så du vill ha det. Tillbaka till medeltiden.
Du missa skillnaden!

De system som byggts upp av staten (våra skattepengar) ska inte användas på ett sätt som gör att priserna skenar för investerarna ( befolkningen)

Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Dilato skrev:
Jag fattar inte hur man kan stoppa en investering i en kabel som är helt finansierad... elmarknaden är ju inte reglerad politiskt efter vad som påstås?
Tja, tydligen kan vindkraftsparker stoppas på något sätt, även om de har finansieringen klar.

Mikael_L
S Snikhol skrev:
– Det borde finnas en möjlighet att ha fem elprisområden, varav det femte och sista ligger i anslutning till själva kabeljäveln. De som bor mycket nära kabeln kommer att få ganska höga priser men då är det mycket lättare att utforma någon slags kompensation för de hushållen, säger Oscar Sjöstedt till tidningen.
Däremot skulle kanske Svenska staten kunna köpa en PPA på på sisådär 30TWh, och sen sälja denna el till självkostnadspris till alla medborgare i landet.

Kanske bygga ett par kärnkraftreaktorer och köpa upp all produktion där för att sen sälja till invånarna.
Nuvarande regering verkar anse att ett rimligt pris på den elen bör ligga runt 80 öre/kWh, så det blir inte ens dubbelt så dyrt som årsmedelpriset 2024.

Återigen var det väl lite dumt att de lät R1 fortsätta att köra, så hade de kunnat göra denna transaktion med den reaktorn som i praktiken redan var avbetald (men då hade det bara blivit 6 TWh, 600kWh/person och år)

• Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Du missa skillnaden!

De system som byggts upp av staten (våra skattepengar) ska inte användas på ett sätt som gör att priserna skenar för investerarna ( befolkningen)
Elproduktionen är inte statlig.

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo och sedan bör man ju även ta en titt på moderbolagen i olika länder eftersom det är en gemensam elmarknad.

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

För att nämna några, så nog äger stater mycket av elproduktionen.
Jag misstänker att svenska skattepengar inte gått till att bygga upp deras verksamhet i Sverige, vilket var det frågan rörde.

Fairlane
P paralun skrev:
Jo kort så finns det säkert ett intresse hos tyska staten att maximera moderbolaget Unipers intäkter.

Man brände av osannolika 50 miljarder Euro på att förstatliga bolaget för att undvika konkurs.

[länk]
Frågan det gällde var alltså:
"De system som byggts upp av staten (våra skattepengar) ska inte användas på ett sätt som gör att priserna skenar för investerarna ( befolkningen)"

Så en väldigt konkret fråga. Är det svenska skattepengar har använts?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Frågan det gällde var alltså:
"De system som byggts upp av staten (våra skattepengar) ska inte användas på ett sätt som gör att priserna skenar för investerarna ( befolkningen)"

Så en väldigt konkret fråga. Är det svenska skattepengar har använts?
Jag konstaterar bara att stater har stora intressen i elproduktion, om du läser Uniperlänken så är då även finska Fortum inblandade. Sen konkret Uniper så är deras flaggskepp i Sverige kärnreaktorn O3.

Sen gör ju dotterbolagen allt för att dölja vilka moderbolagen är tex Uniper Sverige.

K karlmb skrev:
Det var flygbilder eller sattelit, spelar ingen roll, man använder det för att analysera och kunna varna. Allt jag pratar om hittade jag när jag tittade på din länk.
Jag skrev att man började upptäcka problemen när det var många wildfires. Sedan gick man vidare och började mäta på olika ställen i Valley area. På den vägen är det.
Kolla min länk igen. Det står inget där om skogsbränder.
Däremot att vedeldning är den största utsläppskällan av luftförorenande partiklar i området. Vilket är rätt chockerande med tanke på hur mycket trafik de har där!

http://www.sfmms.org/news-events/ma...tion-a-different-kind-of-secondhand-smok.aspx

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.