D daVinci skrev:
Det blir ingen skillnad.
Med fri konkurrens blir priset alla tar också det som den som kräver högst pris tar.

Det jag förklarar är att med tiden kommer de mer effektiva leverantörerna att bygga mer produktion, och offerera till lägre pris varvid den som kräver mer inte får sälja och konkar. Varvid ett lägre pris uppstår. Och detta fortsätter tills ingen ser lönsamhet i att bygga mer produktion. Då har vi lägsta möjliga pris.

Det är inget problem med Nordpools prissättning. Den är så nära rå kapitalism man kan komma, utan att ha det.

Det kommer finnas 10 fallskärmar eftersom NordPools prismekanismer gör det lönsamt för producenterna att öka på till 10.

Det som kan hindra är väljarna som väljer politiker som beskattar och reglerar så att det blir olönsamt att öka på till 10. Men det är inte NordPools fel. Det är väljarnas fel.
Jag håller inte med. På just det planet just då finns bara 9 fallskärmar. Över tid kunde man tro att fler fallskärmar skulle tillverkas, men det är inte alls säkert. Säg att fallskärmarna bara höll för en flygning. Då är det snarare så att det skulle tillverkas färre fallskärmar.

El som tillverkas i för stor mängd gör att priset vid många tillfällen skulle sjunka under produktions pris

Vill man kan man likna försäljning av el med aktier, men samtidigt inte.

Jag kan förvisso välja att inte köpa el alls (eller mindre mängd) men jag kan inte välja att köpa något alternativt. Om jag köper mjölk kan jag om priset är för högt köpa på en annan butik eller någon annan dryck. Det går inte här.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skulle vi bygga fossilkraftverk för de 200 timmarna om året som vi annars måste importera?
Det är faktiskt bra mycket smartare att danskjävlarna skickar lite fossildriven el till oss då istället.

Dvs, vi behöver inte någon egen sådan kraftproduktion, utan om ledningarna har varit enkelriktade i 8500 timmar sedan sist vi behövde importera så är det helt enkelt dags att vända på flödet igen.
Det är ju liksom själva finessen med kablarna mellan länderna, att den som har mycket kan hjälpa den som har underskott.
Ja du har rätt, när de nya gasturbinerna är på plats så ska de köras mer såklart. Går inte att vänta på att det ska hända i andra länder utan vi får ta tag i det här i södra sverige nu när kabeln finns där

D djungelkatt skrev:
Duger dödsfall årligen i Sverige?:
Småskalig vedeldning utsläpp: ca 700
Passiv rökning: va 200
Totala trafikutsläpp: ca 700
Utsläpp dieselbilar: < totala trafikutsläpp
Tror du på det där själv, eller vem påstår det?

D djungelkatt skrev:
Du menar att det är alla skogsbränder som rasar vintertid som är problemet?
Det finns sensorer för att mäta luftföroreningar. Det finns i princip i alla städer. Det behöver man inte åka till rymden för att göra..
Du kan gärna länka eller citera vad du kan tänkas mena.
Det var flygbilder eller sattelit, spelar ingen roll, man använder det för att analysera och kunna varna. Allt jag pratar om hittade jag när jag tittade på din länk.
Jag skrev att man började upptäcka problemen när det var många wildfires. Sedan gick man vidare och började mäta på olika ställen i Valley area. På den vägen är det.

J JohanLun skrev:
Jag håller inte med. På just det planet just då finns bara 9 fallskärmar.
Blir inte särskilt fungerande analogi om marknadsekonomin inte får uppvisa de egenskaper den äger.

Det är snarare 11 fallskärmar på planet. Marknadsekonomi tenderar att leverera överutbud. Kan t ex ses på kontorsyta. Finns alltid vakanser, så den som har bråttom kan alltid få sig yta omgående.

J JohanLun skrev:
Jag kan förvisso välja att inte köpa el alls (eller mindre mängd) men jag kan inte välja att köpa något alternativt. Om jag köper mjölk kan jag om priset är för högt köpa på en annan butik eller någon annan dryck. Det går inte här.
Du kan tvärtom köpa från väldigt många olika elhandelsbolag.

I Norge försöker Arbejderpartiet nu att stoppa ytterligare kabelförbindelser för att förhindra att de höga danska elpriserna skall smitta av sig ytterligare till Norge.
https://energiwatch.dk/.../Politik.../article17729978.ece
Märkligt, är det inte bra med frihandel längre?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vänstern har vissa tendenser för att gilla planekonomi alla sovjet.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Du kan tvärtom köpa från väldigt många olika elhandelsbolag.
Förvisso sant. Men skillnaden i pris är försumbar. De förädlar ju inget. Inget ansvar för elkvalitet heller.
Men kan väl se elhandlarna som en billig lösning för att själv shoppa i denna djungel 😝

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K karlmb skrev:
I Norge försöker Arbejderpartiet nu att stoppa ytterligare kabelförbindelser för att förhindra att de höga danska elpriserna skall smitta av sig ytterligare till Norge.
[länk]
Märkligt, är det inte bra med frihandel längre?
Dom har ju redan förbindelser motsvarande hälften av våra kärnkraftverk 4 till Danmark 1Tyskland 1 England

SWEBMA SWEBMA skrev:
Dom har ju redan förbindelser motsvarande hälften av våra kärnkraftverk 4 till Danmark 1Tyskland 1 England
Som jag förstår det så är det några av de till Danmark som behöver förnyas inom en relativt snar framtid, och det är detta som Arbejderpartiet inte vill göra. Så om de existerande slutar användas, så kommer kapaciteten totalt att gå ner litegrann.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Detta kanske blir lite provocerande men ändå en seriös diskussion om elen inkl alla omkostnader är dyra eller inte i svenska hemmet 2024.

Sitter och summerar fakturor de sista 12 månaderna på nätägaren Ellevio och vårt valda handelsbolag Eon.

Totalt en kostnad med abonnemang och precis alla kostnader, skatter och avgifter som hör till.

26.345 kronor
18.019 kWh

Vad har vi fått för det?
Stabil el varje dag, varje timme. Bara plocka ut den ström vi behöver. Detta värmer och kyler vi ca 190 kvm villa samt kör lite uppvärmda växthus på våren. Motor/kupevärmare på två bilar för god komfort på vintern.

Har iaf 21,5 grader på vintern. Snålar inget. Kyler rejält på sommaren. Har servrar och hemautomation som drar mer än genomsnittet.

Vi pratar 2195kr i månaden.
72kr om dagen.
36kr för mig och 36kr för frugan i hushållets utgifter.

Är det egentligen dyrt?

Vad kostar bilen? Vad kostar lånet? Vad kostar en dosa snus eller ett pack cigg? En kaffe på stan?

Visst är det inte bra att det blir kostnadsökning men är det så dyrt i sammanhanget?

Blir ju ett jäkla liv om man framhåller att elen ändå är prisvärd trots allt.

72kr dagen som sagt. 2024. Är det så extremt egentligen för den produkt och service man får för den kostnaden.
I jämförelse med europa har vi än så längre relativt billig el. Vilket till stor del beror på tidigare kloka investeringar i vattenkraft och kärnkraft.

Varför skall sälja den nu till högra priser och till länder som inte gjort ett dyft för sin egen elförsörjning?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Som jag förstår det så är det några av de till Danmark som behöver förnyas inom en relativt snar framtid, och det är detta som Arbejderpartiet inte vill göra. Så om de existerande slutar användas, så kommer kapaciteten totalt att gå ner litegrann.
Ok men jag undrar när Sverige går med på den nya kabeln Tyskland vill ha (Hansa Power Bridge orkar svenska politiker stå emot Tyskland ?) i så fall blir det ännu dyrare vi betalar för svensk infrastruktur från Norrland

Jag fattar inte hur man kan stoppa en investering i en kabel som är helt finansierad... elmarknaden är ju inte reglerad politiskt efter vad som påstås?

Ulltand Ulltand skrev:
I jämförelse med europa har vi än så längre relativt billig el. Vilket till stor del beror på tidigare kloka investeringar i vattenkraft och kärnkraft.

Varför skall sälja den nu till högra priser och till länder som inte gjort ett dyft för sin egen elförsörjning?
Varför ska elen inte säljas dyrt till Europa? Det är frihandel som har lett till det välstånd vi har.

Ulltand Ulltand skrev:
Ja, och enligt samma princip så borde då Sydkorea och USA inte tillåta export av DRAM. Varvid inga kommer finnas i resten av världen. Och därmed inga datorer eller mobiltelefoner. Och inget byggahusforum heller då.
Vi har ju inte gjort ett dyft för att säkra får egen DRAM-försörjning.

Och jag det gäller ju kaffebönor också, med skillnaden att det är bara i några andra länder kaffe finns.

Det är så du vill ha det. Tillbaka till medeltiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.