Något alla verkar glömma när det gäller vinter eller alla typer av problem som sker på grund av vädret.
Självklart går allt att lösa bara det finns någon som vill betala för det. Kolla bara snöröjningen. Självklart kan vi ha en massa folk sittande på standby med maskiner mellan Oktober och Maj. Men jag lovar att det skulle bli ett väldigt stohej de åren de knappt används. Som fram till nu i 08 området det inte kommit någon snö alls fram till nyårsdagen.
Åter till Tåg med kontaktledningar som isar igen. Att det bygger lite rimfrost på dem är vanligt men som nu när det byggde stora mängder på kort stund och inga tåg rullat blir det problem. Men visst vill någon betala dubbla priset för biljeter året om för att vi ska ha någon specialmaskin som vi kan sända ut var 50ionde år. Eller vara ärliga och säga att vi får ta dessa problem någon gång ibland.
Självklart går allt att lösa bara det finns någon som vill betala för det. Kolla bara snöröjningen. Självklart kan vi ha en massa folk sittande på standby med maskiner mellan Oktober och Maj. Men jag lovar att det skulle bli ett väldigt stohej de åren de knappt används. Som fram till nu i 08 området det inte kommit någon snö alls fram till nyårsdagen.
Åter till Tåg med kontaktledningar som isar igen. Att det bygger lite rimfrost på dem är vanligt men som nu när det byggde stora mängder på kort stund och inga tåg rullat blir det problem. Men visst vill någon betala dubbla priset för biljeter året om för att vi ska ha någon specialmaskin som vi kan sända ut var 50ionde år. Eller vara ärliga och säga att vi får ta dessa problem någon gång ibland.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 611 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 611 inlägg
Då åker du ju på västra stambanan, det är ju dubbelspår och underhållet. Mina tåg går på Nyköpingsbanan som går längs kusten (inte bra för tåg!) och i kuperat skogslandskap, t o m genom Kolmården. och det är gammalt illa underhållet enkelspår.GK100 skrev:Nej som jag skrev tidigare är det mest ett nutida sätt att kryssa i något för ev statistik etc som någon efterfrågar hellre än söka en mängd andra mjuka orsaker. Antar att samma gäller i stort där Claes åker l östra Sörmland. I de trakterna åker jag bara Norrköping-Katrineholm-Stockholm och det är sällan problem där.
Men som sagt, jag kan i verkligheten se de där pengarna man har skjutit till för järnsvägsunderhåll. Jag ser underhåll utföras på hela banan. För tio år sedan såg man nästan inte några åtgärder utföras alls, det stod och förföll nästan.
Ja jag har samma exempel i inre Småland den gamla sträckan Halmstad-Nässjö där västra halvan lämnats för fäfot i decennier. Nu på senare tid läggs mycket jobb där och då undrar man varför det väntas så att man nästan får börja som på nytt. I nutid är det dåligt beställt med effektiva byggen av sån infrastruktur.Claes Sörmland skrev:Då åker du ju på västra stambanan, det är ju dubbelspår och underhållet. Mina tåg går på Nyköpingsbanan som går längs kusten (inte bra för tåg!) och i kuperat skogslandskap, t o m genom Kolmården. och det är gammalt illa underhållet enkelspår.
Men som sagt, jag kan i verkligheten se de där pengarna man har skjutit till för järnsvägsunderhåll. Jag ser underhåll utföras på hela banan. För tio år sedan såg man nästan inte några åtgärder utföras alls, det stod och förföll nästan.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 611 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 611 inlägg
Det är en lång serie politiska prioriteringar från regeringshåll. Järnvägen har sedan 60-talet haft en svältbudget. Planen var ju att lägga ned järnväg och ersätta med väg. Men om jag förstår det rätt la ju nya regeringen ned planerna på höghastighetsjärnväg och flyttade pengar till underhållet. Jag har inte detaljgranskat budgeten för att se om denna mediabeskrivning stämmer men jag ser ju att underhåll sker nu plötsligt så det verkar stämma.GK100 skrev:Ja jag har samma exempel i inre Småland den gamla sträckan Halmstad-Nässjö där västra halvan lämnats för fäfot i decennier. Nu på senare tid läggs mycket jobb där och då undrar man varför det väntas så att man nästan får börja som på nytt. I nutid är det dåligt beställt med effektiva byggen av sån infrastruktur.
Haha. Många killgissningar här nu. Kul att läsa.
Mvh Lokförare
Mvh Lokförare
Kan berätta om löven. Värsta som finns som förare(bortsett från olyckor givetvis). Kvittar om det är godståg eller persontåg med motorvagn. Kan vara rent omöjligt att accelerera, man kan tappa sjukt mycket tid. Sen att få stopp på det sen, en mardröm. Finns inget på motorvagnarna som underlättar lövhalkan, förutom fastbromsningsskydd för att förhindra hjulplattor. Det som hjälper mest är när Trafikverket lövhalkbekämpar på rälerna med hjälp av en sorts gel. Det görs i förebyggande syfte under vissa perioder på hösten.
Stämmer bra, vet att min far nämnde om dessa problem på höstarna här nere och då fanns ingen gel utan han fick kalla ut servicepersonal som kom körandes i ett litet fyrkantiga fordon, oftast bemannat med hans två bröder, detta var på 50/60-talet så ett välkänt problem.D Daniel Kron skrev:Kan berätta om löven. Värsta som finns som förare(bortsett från olyckor givetvis). Kvittar om det är godståg eller persontåg med motorvagn. Kan vara rent omöjligt att accelerera, man kan tappa sjukt mycket tid. Sen att få stopp på det sen, en mardröm. Finns inget på motorvagnarna som underlättar lövhalkan, förutom fastbromsningsskydd för att förhindra hjulplattor. Det som hjälper mest är när Trafikverket lövhalkbekämpar på rälerna med hjälp av en sorts gel. Det görs i förebyggande syfte under vissa perioder på hösten.
En motorvagn som driver på alla axlar och så klart även bromsar på alla plus har magnetskenbromsar ser jag inte skulle vara speciellt svårkört i halka. Däremot godståg med ett lok som har fyra drivande axlar och 600 meter vagnar efter, där snackar vi utmaning.D Daniel Kron skrev:Kan berätta om löven. Värsta som finns som förare(bortsett från olyckor givetvis). Kvittar om det är godståg eller persontåg med motorvagn. Kan vara rent omöjligt att accelerera, man kan tappa sjukt mycket tid. Sen att få stopp på det sen, en mardröm. Finns inget på motorvagnarna som underlättar lövhalkan, förutom fastbromsningsskydd för att förhindra hjulplattor. Det som hjälper mest är när Trafikverket lövhalkbekämpar på rälerna med hjälp av en sorts gel. Det görs i förebyggande syfte under vissa perioder på hösten.
Så är det. De är utomordentligt driftsäkra. MEN vid snö packas den runt skivbromsar som vid bromsning smälter och återfryser igen. Gång på gång. Till slut blir det flera ton is som effektivt hindrar bromsarna från att lossas vilket resulterar i tjuvbroms.L lbgu skrev:
När SJ var SJ, monopolföetaget löstes detta problem galant genom att styra ner norrlansloken för tjänstgöring och automatisk avisning i det varma Sydsverige. Numera när varje region har egna motorvägar som aldrig får se den soliga södern blir katastrofen snart ett faktum. Att moderna motorvagnar är fyllda av känslig elektronik utspridd överallt i tåget i kombination med tekniskt dåligt utbildade lokförare gör inte saken bättre.