Claes Sörmland
Lövhalka kan låta löjligt men det är ett rejält elände. Hela fysiken bakom tåg bygger på den låga friktionen när mellanhjul sigger på metallräls. Om man nu påför ett glidmedel på spåren i form av kolhydratgeggan från höstlöv, ja då står man där med för låg friktion än bana och tåg är designat för.

Visst skulle det gå att lösa, t ex genom att köpa in några sorts tvätttåg som genom jour under hösten spolar rälsen regelbundet med t ex lösningsmedel, hetvatten eller sandblästring. Men kostnaden för de där enstaka dagarna om året det är problem med lövhalka... Inte försvarbart.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst skulle det gå att lösa, t ex genom att köpa in några sorts tvätttåg som genom jour under hösten spolar rälsen regelbundet med t ex lösningsmedel, hetvatten eller sandblästring. Men kostnaden för de där enstaka dagarna om året det är problem med lövhalka... Inte försvarbart.
Det går också att förse varje lok (eller motorvagn) med en nedfällbar borste framför båda framhjulen, som sopar rent på spåren direkt. Svårare än så behöver det faktiskt inte vara. Ett par tusen inkl montering och sen är det klart.

Vill man vara riktigt äventyrlig kan man också förse dem med snöplogar, som Rc-loken hade, men det kanske är för radikalt.

RoTe
Alltså mot halka använder man sand som sprutas ut framför hjulen på lok.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Finns det på dagens moderna motorvagnar? Aldrig sett in action när de bromsar in på stationen. Har jag missat något i min vardag?

RoTe
Finns det på dagens moderna motorvagnar? Aldrig sett in action när de bromsar in på stationen. Har jag missat något i min vardag?
Det tror jag inte då motorvagnar sällan fastnar i backarna pga halka.

Claes Sörmland
Då får vi nog leva med inställda tåg ett par dagar varje höst p g a lövhalka.

RoTe
Varför ställs dom in? Är det pga godståg som fastnar eller?

Det duger inte.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Claes Sörmland
RoTe RoTe skrev:
Varför ställs dom in? Är det pga godståg som fastnar eller?
Jag vet inte. Man brukar bara ange "halka" numera. För några år sedan "lövhalka". Och det är alltid i oktober dagarna när löven faller. Min bana är Nyköpingsbanan och den gå i skogen nästan hela vägen. Om det är ett godståg som har fastnat och blockerar varje år vet jag inte.

RoTe
Jag vet inte. Man brukar bara ange "halka" numera. För några år sedan "lövhalka". Och det är alltid i oktober dagarna när löven faller. Min bana är Nyköpingsbanan och den gå i skogen nästan hela vägen. Om det är ett godståg som har fastnat och blockerar varje år vet jag inte.
Man måste ju veta den verkliga orsaken om man ska fundera på en lösning liksom.

Claes Sörmland
Som tågpendlare har jag lärt mig att det finns mängder av olika orsaker eftersom att tåg är en så osmart känslig teknisk lösning. Det behövs mycket mer pengar in överallt i hela detta enorma system som måste vara funktionellt varje dag för att min lilla motorvagn ska kunna åka fram och tillbaka i tid. Ganska fascinerande hur komplext det är när det ser så enkelt ut vid första anblick.

Inställda tåg på Österlenbanan blir fråga för regeringen: ”Horribelt”​

5 januari 2025 05:00
I december ställdes tågen mellan Ystad och Simrishamn in 58 gånger. Senast 1 januari stod trafiken stilla på grund av hårda vindar.
– Det är horribelt. Ingen annan tågsträcka drabbas på det viset, säger Adrian Magnusson (S) riksdagsledamot som nu vänder sig till infrastrukturminister Anderas Carlson (KD) och undrar om regeringen är beredd att ingripa.

Att tågen ställs in helt och hållet har även med vädret att göra. Senast i onsdags, den 1 januari ställdes all tågtrafik på banan in under hela dagen på grund av hårda vindar. Det har fått Adrian Magnusson att reagera.

– Jag har själv pendlat mellan Ystad och Simrishamn i fyra år och vet att tåget ofta ställdes in. Då liksom nu skyller man på att sträckan inte trädsäkrats. Hur lång tid kan det ta?, säger Adrian Magnusson.

– Man behandlar sydöst som om det är en plats för rekreation, ett ställe man åker till på sommaren för att bada och äta glass, men där ingen bor.

https://www.ystadsallehanda.se/2025...lenbanan-blir-fraga-for-regeringen-horribelt/

hsd hsd skrev:
Det är väl krösatågen som ställer in om det är löv på spåren
? Det har inte jag upplevt iaf.
Åker du själv med krösatågen, så att du har en annan uppfattning?

Redigerat:
Dan1891 Dan1891 skrev:
? Det har inte jag upplevt iaf.
Åker du själv med krösatågen, så att du har en annan uppfattning?
Nej som jag skrev tidigare är det mest ett nutida sätt att kryssa i något för ev statistik etc som någon efterfrågar hellre än söka en mängd andra mjuka orsaker. Antar att samma gäller i stort där Claes åker l östra Sörmland. I de trakterna åker jag bara Norrköping-Katrineholm-Stockholm och det är sällan problem där.

Åker ofta flera resor i veckan men mest på större bansträckorna mellan våra tre metropoler. Fungerar bra oftast trots att om man är lite vaken, tekniskt bevandrad och förmår hålla orsakssamband i flera led klart för sig lätt ser igenom alla olika förevändningar som anges.

GK100 GK100 skrev:
Nej som jag skrev tidigare är det mest ett nutida sätt att kryssa i något för ev statistik etc som någon efterfrågar hellre än söka en mängd andra mjuka orsaker. Antar att samma gäller i stort där Claes åker l östra Sörmland. I de trakterna åker jag bara Norrköping-Katrineholm-Stockholm och det är sällan problem där.

Åker ofta flera resor i veckan men mest på större bansträckorna mellan våra tre metropoler. Fungerar bra oftast trots att om man är lite vaken, tekniskt bevandrad och förmår hålla orsakssamband i flera led klart för sig lätt ser igenom alla olika förevändningar som anges.
Nu är jag inte med alls, var det här ett svar på mitt inlägg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.