ricebridge ricebridge skrev:
Bättre eller sämre förr? Spelar ingen roll. IDAG gäller att det blir snö och is i Sverige på vintrarna. LÖS PROBLEMET.

Jag känner ärligt talat inte igen Sverige från, säg, 70-talet; då var det självklart att det blev vinter här varje år. Numera verkar folk leva i övertygelsen att Sverige är USA:s 51:a delstat någonstans i trakten av södra Kalifornien.
Kanske var som dagens skjut och sprängningar, de hamnar knappt på löpsedeln för det är vardag?

Nu hittar man på nya ord (för mig iaf.) för att berätta hur himla svår is de är. "Pansar-is"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trafikverkets-bengt-olsson-om-kritiken-mot-tagproblemen

Tokslut Tokslut skrev:
Kanske var som dagens skjut och sprängningar, de hamnar knappt på löpsedeln för det är vardag?

Nu hittar man på nya ord (för mig iaf.) för att berätta hur himla svår is de är. "Pansar-is"

[länk]
Tror jag inte. Svaren hittar man snarare i marknadiseringen av samhället, där lägsta bud alltid är bäst, redundans är ett okänt begrepp, och frestelsen blir stor att chansa på att även nästa vinter ska bli snöfattig.

Plus den villfarelse som grep omkring sig efter murens fall om evig fred och ”historiens slut”, som även fick oss att tro att olyckor och katastrofer inte längre skulle hända.

Pansaris? Pyttsan. Det är fruset vatten, varken mer eller mindre. Att den svenska omhuldade ingenjörskulturen inte lyckats rå på denna simpla substans är enbart pinsamt.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Den där "pansar-isen" som nån lirare stod och slog bort med en snickarhammare... Kan man inte bara köra ett dieselfordon/arbetsfordon med en "strömavtagare" på fast med ett mycket högre upptryck än tågen har, så borde det väl spricka bort ganska lätt? För koppar böjer sig betydligt enklare än vatten i fast form.

M Martin Lundmark skrev:
Sedan tror jag du allvarligt underskattar problematiken att undsätta tåg i ödemarken vid sträng kyla. Även metall i bandvagnar, och helikoptrar blir sprödare vid stark kyla och det tar tid att evakuera, samtidigt som det kan vara långa sträckor och begränsade passagerarutrymmen.
Självklart är det inte enkelt att undsätta folk i ödemarken. Men att man inte skulle kunna göra det innan folk började dö av svält eller kyla har jag väldigt svårt att tro. Människor är ganska bra på att generera värme, så tränger man ihop alla passagerare i ett fåtal vagnar så lär de inte frysa ihjäl i första taget. Sen lär ju folk som är ute och reser i kalla områden ha hyfsat med kläder på sig och/eller i bagaget. Lite varma filtar kunde ju tågbolagen också förse tågen med.

Så att de använder säkerhetsskäl för att inte köra i temperaturer som tidigare inte varit besvärliga att köra i lär inte bero på något annat än att dagens vagnspark helt enkelt inte klarar kylan.

Sen kan man ju undra hur de gör i länder som t.ex. Kanade. Där är det ofta rejält mycket kallare än i Sverige. Jag har svårt att tro att man där ställer in tåg vid de temperaturer som gäller i Sverige för tågstopp. Kanade lär även ha betydligt större ödemarker än vad vi har.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Sen lär ju folk som är ute och reser i kalla områden ha hyfsat med kläder på sig och/eller i bagaget.
Nuförtiden ska du nog inte förutsätta det...

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson
L lbgu skrev:
Självklart är det inte enkelt att undsätta folk i ödemarken. Men att man inte skulle kunna göra det innan folk började dö av svält eller kyla har jag väldigt svårt att tro. Människor är ganska bra på att generera värme, så tränger man ihop alla passagerare i ett fåtal vagnar så lär de inte frysa ihjäl i första taget. Sen lär ju folk som är ute och reser i kalla områden ha hyfsat med kläder på sig och/eller i bagaget. Lite varma filtar kunde ju tågbolagen också förse tågen med.

Så att de använder säkerhetsskäl för att inte köra i temperaturer som tidigare inte varit besvärliga att köra i lär inte bero på något annat än att dagens vagnspark helt enkelt inte klarar kylan.

Sen kan man ju undra hur de gör i länder som t.ex. Kanade. Där är det ofta rejält mycket kallare än i Sverige. Jag har svårt att tro att man där ställer in tåg vid de temperaturer som gäller i Sverige för tågstopp. Kanade lär även ha betydligt större ödemarker än vad vi har.
De kör väl diesel i kanada

Alfredo Alfredo skrev:
Nuförtiden ska du nog inte förutsätta det...
Tyvärr sant, därför jag skrev att tågbolaget kunde ha lite varma filtar i tågen. Sen lär det ju ändå finnas folk som i bagaget har dubbla eller tredubbla uppsättningar vinterkläder så det går nog alltid att lösa så även de som reser lätt kan få något att värma sig med.

Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
De kör väl diesel i kanada
Klarar de kyla bättre än ellok? Som jag förstått handlar det om nedisning på undersidan av lok/vagnar som gör att tågen i Sverige inte klarar kyla. Loket i ett dieseltåg lär ju vara enklare att hålla varmt, men knappast vagnarna. Sen borde det ju vara möjligt att i ett eltåg använda just el till att värma på utsatta delar i underredet. Sen är jag helt övertygad om att de tidigare svenska elloken (RC ?) klarade kylan bättre än de nuvarande. På något sätt kändes de inte lika bräckliga som de modernaste. Lite samma sak som med böndernas moderna traktorer. Bara en massa ömtåliga material så nu för tiden kantröjer de som tokar då deras ömtåliga traktorer inte klarar lite närkontakt med grenar längs alla små smala grusvägar.Äldre traktorer kan man ju nästan använda som stridsvagnar och putta omkull små träd när man behöver komma fram i oländig terräng.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
R
L lbgu skrev:
Loket i ett dieseltåg lär ju vara enklare att hålla varmt, men knappast vagnarna.
Hur håller sig vagnarna varma under färd?

Går det att köra bil_buss bör det gå att köra tåg, om man vill det tillräckligt mycket

Jag gillar tåg, åker var 3:e vecka ca med Krösatågen.
Funkar bra, det är sällan jag inte kommer fram i tid.

Claes Sörmland
Fanns en gammal dokumentär från 80-talet på SVTs arkiv för några år sedan som handlade om den folkliga vreden över att tågen inte fungerade vintertid. Och förvisso var några 80-talsvintrar av en annan kaliber än vi har sett sen dess med en lätt påkänning av vad det kan innebära 2009/10 men låt oss säga att det var lika illa då om inte värre. Och på 80-talet var tågresandet mycket lägre än idag, spåren stod mest tomma, 60-talets lagstiftning om självkostnadstäckning hade fått verka ett par årtionden.

Jag ser att det finns mer pengar till banunderhåll här nere vid Nyköpingsbanan. Numera röjer man växtlighet varje år, har plockat ned riskträd nära spåren, har fixat rälsen och lägger på ny ballast. I år har man byggt in växlarna under något sorts tak på marken, är det uppvärmning för att de inte ska frysa/isa igen? O s v. Det är en väldig aktivitet, entreprenörerna tycks ha sötebrödsdagar.

Men regionaltågen är naturligtvis småförsenade eller inställda som de alltid har varit, det går inte att köra så intensiv trafik på enkelspår och upp i Stockholmstågkaoset. Ett rörligt fotsteg som har frusit fast och hela systemet slås ut. Eller en växel. Eller att datorn på ett tåg måste starta om (händer regelbundet i min vardag). Eller spårspring i Flemingsberg, Eller självmord (tar 2-3 timmar att rensa upp med dagens system och tågsystemet slås ut nationellt om det är mellan Stockholm och Järna). Tåg är tekniskt värdelöst i och med att det bygger på att måste fungera i varje del alltid, annars havererar hela systemet. Vackertväderverksamhet. Man får acceptera det.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Just störkänsligheten är väl den största svagheten.

Har åkt en del distansbussar, inte lika skönt att gå upp och gå, ofta småförseningar. Men alltid smidigt att ta sig runt problem.

Höghastighetsbussar då 🚎🚀🛸

hsd
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag gillar tåg, åker var 3:e vecka ca med Krösatågen.
Funkar bra, det är sällan jag inte kommer fram i tid.
Det är väl krösatågen som ställer in om det är löv på spåren

hsd hsd skrev:
Det är väl krösatågen som ställer in om det är löv på spåren
Nej det är personal- och i delar fordonsbrist. I fordonsfallet då säkert underhållsbrist också. Ger sen upphov till diverse förevändningar som is, löv, signalfel osv.

Mycket gnäll i de här fallen från såna som sällan är ute och åker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.