Vi har haft eltåg i över 100år och lite väder sätter fortfarande tvärstopp för trafiken. Snart har vi "bara" massa batteriholkar på vägarna, vad kommer det ge för "spännande" problem tro
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/problem-for-tag-som-passerar-laxa
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/problem-for-tag-som-passerar-laxa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 448 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 448 inlägg
Förr i tiden när man inte körde med importerade design tåg var det inga problem med isade ledningar, det blixtrade och sprakade och tågen gock som vanligtTokslut skrev:
Hur man än vrider och vänder på det så klarade loken förr i tiden vinterväder oerhört mycket bättre än dagens lok. Inte alltid utvecklingen går framåt. Idag ställs ju regelmässigt trafik in när vädret är lite dåligt eller när det är för kallt. Hände knappt förr i tiden, då fungerade tågen trots dåligt väder. Så inköparna/kravställarna på tågbolagen är uppenbarligen inte kompetenta nog att köpa in utrustning som klarar svenskt klimat..Alfredo skrev:
Det gjorde de inte. Förr var kolslitskenan limmad vilket fungerade alla tiders så länge inte kontaktledningen var rimfrostbelagd, vilket genererade värme, som smälte limmet.Alfredo skrev:
Numera är de fastklämda, så trasig kontaktledning/strömavtagare är närmast ett minne blott.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 123 inlägg
Blir ju en intressant tågtråd detta. Är det inte också så att man ställer högre krav på säkerhet idag?
Just det att man inte kör när det är kallt bara för att om tåget skulle bli strömlöst blir det kallt för fort?
Just det att man inte kör när det är kallt bara för att om tåget skulle bli strömlöst blir det kallt för fort?
Jag tror det bara är något de har som ursäkt för att inte behöva medge hur usla tågen är som inte fungerar i kyla. Vad jag vet har det aldrig hänt något allvarligt med passagerare som behövt sitta i ett tåg för att det kört fast i en snödriva eller liknande. Med tanke på att det idag finns mycket bättre möjligheter att undsätta tåg i ödemarken än det fanns förr så borde problemet med strandsatta resenärer som svälter/fryser ihjäl inte ses som någon reell risk.Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 123 inlägg
Håller med, bara se till att det funkar.
Dels är man mycket försiktigare numera, som överallt i det trygghetstörstande Sverige. Dels finns det inte resurser i samma omfattning som förr, då det drällde av statstjänstemän i varenda buske.Rabbithole skrev:
Även verkstäder fanns det gott om, nästan överallt. Bara I Västsverige fanns lokverkstäder i Uddevalla, Borås, Halmstad samt Göteborg. Det enda som är kvar är en mindre serviceverkstad i Sävenäs samt en persontågsverkstad vid Göteborgs central.
Hej LbguL lbgu skrev:Jag tror det bara är något de har som ursäkt för att inte behöva medge hur usla tågen är som inte fungerar i kyla. Vad jag vet har det aldrig hänt något allvarligt med passagerare som behövt sitta i ett tåg för att det kört fast i en snödriva eller liknande. Med tanke på att det idag finns mycket bättre möjligheter att undsätta tåg i ödemarken än det fanns förr så borde problemet med strandsatta resenärer som svälter/fryser ihjäl inte ses som någon reell risk.
Jag kan hålla med dig att på många teknikområden (t.ex. trafikverket) så fungerar det dåligt.
Som jag ser det, så är det dåligt teknikkunnande Bodil Jönsson kallade det i sitt vinterprat att idag så gäller kunskapsförmörkelsen
https://sverigesradio.se/avsnitt/bodil-jonsson-vinterpratare-2025
Sedan tror jag du allvarligt underskattar problematiken att undsätta tåg i ödemarken vid sträng kyla. Även metall i bandvagnar, och helikoptrar blir sprödare vid stark kyla och det tar tid att evakuera, samtidigt som det kan vara långa sträckor och begränsade passagerarutrymmen.
I artikeln ”All tågtrafik ställs in i norr” (Publicerad: 2024-01-03); Kan vi bland annat läsa; ”Det är förenat med stora risker att köra tåg i sträng kyla i väglöst land. Om spänningen försvinner i kontaktledningen blir tåget snabbt utkylda och det kan ta många timmar innan en evakuering kan inledas.” ”Längs stora delar av Malmbanan, särskilt mellan Murjek och Kiruna, är bandvagnar och helikoptrar enda möjligheten att undsätta passagerare i ett havererat tåg”, säger Sven Malmberg, tågtrafikkonsult som tidigare arbetat som konduktör och affärsområdeschef på SJ och lokförare och vd på Tågkompaniet som 2000–2003 körde nattågen till och från Övre Norrland. ”När vi blev stående längs Malmbanan vi något tillfälle fick vi kontakt med den lokala skoterklubben som kunde köra resenärer i skytteltrafik genom ödemarken till närmaste väg där bussar väntade.”
https://jarnvagar.nu/all-tagtrafik-stalls-in-i-norr/
Fortsättningsvis så kan vi läsa”; Det finns fyra delsystem som är extra känsliga för extrem kyla: kontaktledningsanläggningen som förser lok och motorvagnar med ström, strömavtagarna som transporterar strömmen från kontaktledning till elfordonen, rälerna och tågens bromssystem. ”All metall blir spröd i låga temperaturer”, säger Sven Malmberg. ”Rälerna spricker om det finns stora inbyggda dragspänningar eller om ett tåg med slag i hjul, ett ojämnt hjul, passerar.””
Den ”kunskapsförmörkelse” som finns idag är allvarlig. Man verkar tro att man inte behöver kunna något då ”allt hittas på internet”.
Vi utbildar på alldeles för få ingenjörer (för få vill studera) och när dessa kommer ut får de inte vara med och ta besluten. De förväntas som ingenjörer utföra det som politiker, ekonomer och andra (icke sakkunniga) beslutar om.
Det är inte bra med den ”kunskapsförmörkelse” som gäller
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 123 inlägg
Försiktigare och mesigare. Det finns ju personalIntet skrev:Dels är man mycket försiktigare numera, som överallt i det trygghetstörstande Sverige. Dels finns det inte resurser i samma omfattning som förr, då det drällde av statstjänstemän i varenda buske.
Även verkstäder fanns det gott om, nästan överallt. Bara I Västsverige fanns lokverkstäder i Uddevalla, Borås, Halmstad samt Göteborg. Det enda som är kvar är en mindre serviceverkstad i Sävenäs samt en persontågsverkstad vid Göteborgs central.
Det är bara det att dom är kommunikatörer istället för tågfixare.
Jobbet är enkelt: detta gäller, go!
Kränkt kan man bli hemma på kammaren 😉
Nej. Det är ju det, det inte gör. Förr dräller det, som sagt var, av "järnvägsexpeditörer" på kort sagt varje station som stod och vilade sig mot kvasten eller spelade kort i lunchrummet. Så när det väl kom lite snö fanns det plötsligt en mindre armé av växelkvastförsedda gubbar spridda över hela landet, redo att sopa växlarna rena från snö.Rabbithole skrev:
En positiv sida av vår Socialdemokratiska arbetsmarknadspolitik.
De statliga bolagen har fortfarande alldeles för mycket skrivbordskramare i förhållande till jobbare. En tungrodd statlig organisation med militära rötter ändrar man inte på en kvart.Rabbithole skrev:
?Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 123 inlägg
Kränkt menar jag person som bör kunna göra nytta föreslås göra något vettigt väljer att känna sig kränkt istället för att göra nytta.
Typ som att sopa rent växlar från snö eller hacka bort is manuellt.
Typ som att sopa rent växlar från snö eller hacka bort is manuellt.
Bättre eller sämre förr? Spelar ingen roll. IDAG gäller att det blir snö och is i Sverige på vintrarna. LÖS PROBLEMET.
Jag känner ärligt talat inte igen Sverige från, säg, 70-talet; då var det självklart att det blev vinter här varje år. Numera verkar folk leva i övertygelsen att Sverige är USA:s 51:a delstat någonstans i trakten av södra Kalifornien.
Jag känner ärligt talat inte igen Sverige från, säg, 70-talet; då var det självklart att det blev vinter här varje år. Numera verkar folk leva i övertygelsen att Sverige är USA:s 51:a delstat någonstans i trakten av södra Kalifornien.