505 341 läst · 1 093 svar
505k läst
1,1k svar
Allt om sprutmålning!
A45 Pro kommer att räcka långt. Om du planerar att måla mer än 400 liter varje år under de kommande 10 åren så kan det vara bra att gå upp i storlek annars inte, anser jag och utifrån mina (visserligen begränsade) erfarenheter av airless med A45 Pro.
Maskning mm tar mycket tid. Men att måla 300 liter på en 8 timmas arbetsdag är inget problem om man bortser från maskning och annan förberedelse.
Sedan så är det lättare att byta delar i själva pumpsystemet på de större men om det motiverar en högre kostnad tvivlar jag på.
Maskning mm tar mycket tid. Men att måla 300 liter på en 8 timmas arbetsdag är inget problem om man bortser från maskning och annan förberedelse.
Sedan så är det lättare att byta delar i själva pumpsystemet på de större men om det motiverar en högre kostnad tvivlar jag på.
Jag har kört det billigaste jag kan hitta, dvs 10 liters hinkar från Rusta (119:-/st). Jag kan inte se någon som helst skillnad i innehållsdeklarationen mellan den och äkta Falu rödfärg. Så varför man skall betala 4ggr så mycket för Falu rödfärg är mig en gåta. De beter sig identiskt när man sprutar dom, efter ett år ser jag ingen som helst skillnad, Sprutfärgen är exakt samma som den vanliga bara ett högre literpris för vatten (dvs den är mera utspädd). Vad gäller slitage så kan jag faktiskt inte förstå varför det skulle vara någon skillnad alls.
Billig slamfärg brukar ha vetemjöl istället för rågmjöl, större mögelriskL Limpan4all skrev:Jag har kört det billigaste jag kan hitta, dvs 10 liters hinkar från Rusta (119:-/st). Jag kan inte se någon som helst skillnad i innehållsdeklarationen mellan den och äkta Falu rödfärg. Så varför man skall betala 4ggr så mycket för Falu rödfärg är mig en gåta. De beter sig identiskt när man sprutar dom, efter ett år ser jag ingen som helst skillnad, Sprutfärgen är exakt samma som den vanliga bara ett högre literpris för vatten (dvs den är mera utspädd). Vad gäller slitage så kan jag faktiskt inte förstå varför det skulle vara någon skillnad alls.
Det finns absolut ingenting i innehållsförteckningen som är annorlunda än på äkta falu rödfärg...
Hej,
Läser lite här och var gällande airless färgsprutor. Har en bosch psf5000e idag som jag inte är supernöjd med. Upplever att den ger för mkt med färgdimma samt att pga av burken och pipens utforming gör att den fungerar bäst att spruta väggar med.
Målleriet det avser är listverk på plats inklusive foder, smygar samt sedan att måla väggar och tak (innomhus). På sikt kommer det också att omfatta utomhusfasad. Vi pratar inte om något stort hus, 134kvm.
Har sneglat på Gracos Magnum A30 Plus och Gracos Magnum A45 Pro plus.
Har flera gånger tänkt att större är bra och att man kan med lägre arbetstryck och munstycke få samma goda fina resultat som en liten spruta som jobbar under ett "högre arbetstryck" (vilket jag läst här i tråden är viktigt för bästa resultat). Samtidigt vill man inte köpa på sig en för stor maskin så att man i slutänden ändå går på med pensel och roller då färgsprutan "överlevererar".
Är det någon som vet om följande kan stämma (samma vara men med olika namn beroende på landet den säljs i).
Graco Magnum A30 Plus = Graco Magnum X5
Graco Magnum A45 Pro plus = Graco Magnum X7
/Isse
Läser lite här och var gällande airless färgsprutor. Har en bosch psf5000e idag som jag inte är supernöjd med. Upplever att den ger för mkt med färgdimma samt att pga av burken och pipens utforming gör att den fungerar bäst att spruta väggar med.
Målleriet det avser är listverk på plats inklusive foder, smygar samt sedan att måla väggar och tak (innomhus). På sikt kommer det också att omfatta utomhusfasad. Vi pratar inte om något stort hus, 134kvm.
Har sneglat på Gracos Magnum A30 Plus och Gracos Magnum A45 Pro plus.
Har flera gånger tänkt att större är bra och att man kan med lägre arbetstryck och munstycke få samma goda fina resultat som en liten spruta som jobbar under ett "högre arbetstryck" (vilket jag läst här i tråden är viktigt för bästa resultat). Samtidigt vill man inte köpa på sig en för stor maskin så att man i slutänden ändå går på med pensel och roller då färgsprutan "överlevererar".
Är det någon som vet om följande kan stämma (samma vara men med olika namn beroende på landet den säljs i).
Graco Magnum A30 Plus = Graco Magnum X5
Graco Magnum A45 Pro plus = Graco Magnum X7
/Isse
OLJensa skrev:DEL2
Samlad kunskap om HVLP
Används alltså vid mindre målnings och lackarbeten där man vill ha hög finish. Kan också användas till vägg och takmålning, men har då sina begränsningar jämfört med airless. Den stora fördelen är att man, om man har ställt in allt rätt, har ingen eller väldigt lite overspray.
För att kvalificera sig som HVLP får munstyckstrycket inte överstiga 10 PSI (0.7bar).
Stora märken är: Apollo, Graco, Fuji, SATA och Wagner. Wagner riktar sig mest till gör-det-självaren med lite billigare produkter. En HVLP sprutpistol kan kosta från några hundralappar upp till många tusen kronor. Även här får man vad man betalar för. Vill man att det ska fungera med perfekt finish och hålla ett tag får man nog, som jag bedömmer det, räkna med att slanta upp minst fem (helst tio) tusen kronor för ett system.
Det finns två olika sätt att skapa HVLP. Det ena är en separat motordel med upp till fyra turbiner som ger HVLP genom slangsystemet ända fram till munstycket. Det andra är att koppla in en vanlig luftkompressor som levererar högre tryck genom slangsystemet som sedan omvandlas till HVLP i sprutpistolen som då kallas ”conversion gun”.
En turbin är egentligen samma sak som en dammsugarmotor. Storleken på varje turbin och antalet turbiner inverkar på trycket och flödet. Till exempel har wagner i sina små handhållna sprutor en liten turbin och i sina stora sprutor med separat motordel två turbiner. De lite dyrare märkena har nästan alltid tre eller fyra stora turbiner. Ju större och fler turbiner desto bättre atomisering vilket medför bättre finish och att man kan spruta trögare (högre viskositet) färg/lack med bra kvalitet. Alltså ska du bara spruta tunna färger, lacker, betser eller förnissor och kvaliteten på finishen inte är superviktig så fungerar Wagner utmärkt. Vill du ha något mer så är det bara att slanta upp. Se tabell nedan:
GRACO HVLP 3800
Max arbetstryck: 0,4 bar. Kapacitet luft: 2800 l/min. Vikt: 15,5kg. Trestegsturbin.
GRACO HVLP 4900
Max arbetstryck: 0,5 bar. Kapacitet luft: 3300 l/min. Vikt: 17,7kg. Fyrstegsturbin
FUJI Q3 Pro
Slangl 7.6m. Trestegsturbin. Vikt 18 kg. Enliterskopp.
FUJI Q4 Pro
Samma som Q3 men fyrstegsturbin.
FUJI Mini-Mite 3X
12.5kg. 7.6m slang. Enliterskopp. Trestegsturbin.
FUJI Mini-Mite 4X
Samma som X3 men fyrstegsturbin.
Wagner 860E
Tvåstegsturbin. Färgflöde 0-240 g/min. 800ml kopp. Max viskocitet 170 DIN-sec. Slangl 3,5m
Apollo 725
Tvåstegsturbin. Flöde 3100 l/min. 0.31 bar. 8,6 kg. 4.3 m slang.
Apollo 800s
Trestegsturbin. Flöde 3300 l/min. 0.38 bar. 13.2 kg . 6 m slang.
Apollo har ytterligare sex större modeller som blir bättre och dyrare. Jag hänvisar till deras hemsida.
När det gäller conversion guns så hänger allt på att man har en kompressor som orkar driva sprutpistolen. Vissa sprutpistoler kräver en luftström om många hundra liter per minut och då krävs det en stoooooor kompressor som ingen av oss normala människor har råd att köpa. Om kompressorn är för liten blir det ett dåligt slutresultat och mycket irritation på vägen. Titta i specifikationen till sprutan innan du köper den så att du är säker på att det fungera med din kompressor.
Men det finns conversion guns som fungerar med en normal kompressor. Apollo har till exempel två mindre modeller som klarar sig med en vanlig tvåfas 3Hp kompressor med minst 75 liters tank. Men skall man använda Apollos flaggskepp 7500C krävs att man går upp på minst en 4Hp trefaskompressor med 100l tank. Se tabell nedan:
Apollo 5100 Series CONV Kompressor min 3Hk, 3 bar, 75 l tank , 200l/min
Apollo 5600 Series CONV Kompressor min 3Hk, 3 bar, 75 l tank, 200l/min
Apollo 7500C Series CONV Kompressor min 4Hk ,1.4-6 bar, 100 l tank, 200-311 l/min
Sprutorna kan ha antingen överkopp, underkopp eller tryckkärl. På överkopp sitter färgbehållaren över pistolen, på underkopp sitter den under och med tryckkärl har man en separat trycksatt färgbehållare med en slang fram till pistolen. Över eller underkopp är en smaksak, men ska man måla stora eller många ytor där det går åt mycket färg bör man satsa på separat tryckkärl med slang.
Pistolerna kan antingen vara bleeder eller non-bleeder. I en bleeder-pistol flödar alltid luften genom munstycket oavsett om dyu trycker in avtryckaren eller ej. I en non-bleeder flödar luften när du trycker ner avtryckaren lite och trycker du mer kommer färg, släpper du avtryckaren upphör luftflödet. Smaksak viken man gillar bäst, men en non-bleeder är ju tyst när man släpper avtryckaren och kan inte virvla upp damm av misstag när man lägger pistolen ifrån sig. Om du väljer en non-bleeder så måste turbinen vara anpassad för detta.
Ett problem med HVLP kan vara att luftströmmen blir väldigt varm. Då torkar färgen innan den har flutit ut ordentligt. Detta kan man lösa med en speciell kylslang som placeras innan pistolen. Varken speciellt dyrt eller komplicerat.
HVLP-pistoler innehåller alltid ett munstycke och en nål. Dessa två passar alltid ihop i par. Större munstycke/nål ger mer färgflöde men sämre finish. Nedan följer en exempeltabell på munstycks-storlekar och vad de kan användas till (Fuji):
Storlek Vad (exempel)
1mm (0.039” Supefin finish, fint flöde. Vattenbaserad lack, sealers, PU, bets, fernissa
1.4mm( 0.055” Fin finish, högre flöde. Förtunnad latex.
1.8mm(0.070” Måttlig finish, större flödde. Stora ytor, tjocka lager. Latex på väggar.
2.2mm (0.086” Mindre bra finish, högt flöde. Vägglatex, betongväggar...
Här följer också en tabell över Gracos rekommendationer för deras HVLP-sprutor:
Material Orifice Size****
Dye * 0.032"
Ink* 0.032"
Non-Wiping Stain* 0.032"
Automotive Finish** 0.032"
Lacquer** 0.051" 0.071"
Stain** 0.051" 0.071"
Enamel** 0.051" 0.071" 0.087"
Epoxy** 0.051" 0.071" 0.087"
Urethane** 0.051" 0.071" 0.087"
Varnish** 0.051" 0.071" 0.087"
Primer** 0.071" 0.087"
Industrial Finishers*** 0.087" 0.098"
Latex*** 0.087" 0.098"
Multi-Spec*** 0.087" 0.098"
Butyrate*** 0.098"
Nitrate Dope*** 0.098"
Oil Wall Paint*** 0.098"
NOTE: read gun manual for paint reduction recommendations.
*Från Dye till Non-Wiping Stain fungerar det med Gracos minsta spruta (2500).
**Från Automotive Finish till Primer krävs minst Gracos mellanspruta (3800)
***Från Industrial Finishers till Oil Wall Paint krävs Gracos största spruta (4900)
**** Munstycksstorlekar: 0.032" =0.81mm, 0.051"=1.30mm, 0.071"=1.80mm, 0.087"=2.21mm, 0.098"=2.49mm
På et HVLP-system kan man oftast göra tre inställningar. Det första är luftflödet. Här skall luftflödet vara så lågt som möjligt utan att atomiseringen blir för dålig så man får ”apelsinskalsfinish”. Ju lägre luftflöde desto mindre overspray. Det andra är färgflödet. Beroende på hur tjockt man vill måla – kom ihåg, många tunna lager är betydligt bättre än ett tjockt i de flesta fall. Men ibland vill man måla riktigt blött för att färgen/lacken ska flyta ut ordentligt. Det tredje och sista är sprutbilden. Oftast kan man välja mellan oval stående, oval liggande och rund. Rund är oftast för små detaljer, oval liggande när du målar lodrätt och oval stående nör du målar vågrätt. Testa först på något billigt innan du börjar lacka bilen eller något annat dyrt!
Sprutteknink
Ska bara kort beröra spruttekninken lite. Det är ganska lika för både air-less och HVLP. Det handlar om att alltid ha rätt utrustning för den färg man ska använda. Jobba så dammfritt som möjligt om finish är viktigt (sopa, dammsuga, fukta dammiga golv innan man börjar måla). Alltid hålla pistolen nittio grader i höjd och sidled från det som skall målas. Lutar man pistolen åt något håll kommer det bli ojämnt. Lugna drag som går utanför kanten på det man ska måla och börjar just innan kanten. Varje drag skall överlappa det förra med 30-50%. Avståndet till det som ska målas är helt avgörande. Med airless brukar det ligga runt 20-30 cm varken närmare eller längre ifrån. Med HVLP är det oftast max 20 cm som gäler men man kan gå betydligt närmare för små detaljer.
Puh det här blev lååångt...
Jag kommer fortsätta fylla på med saker jag hittar, du får gärna också bidra med din kunskap!
Koll gärna också på min BYGGARBLOGG där jag kommer skriva hur det går med inköp och tester av sprutor. Där finns också snart en kopia på detta inlägg med lite bilder också...
OLJensa skrev:DEL2
Samlad kunskap om HVLP
Används alltså vid mindre målnings och lackarbeten där man vill ha hög finish. Kan också användas till vägg och takmålning, men har då sina begränsningar jämfört med airless. Den stora fördelen är att man, om man har ställt in allt rätt, har ingen eller väldigt lite overspray.
För att kvalificera sig som HVLP får munstyckstrycket inte överstiga 10 PSI (0.7bar).
Stora märken är: Apollo, Graco, Fuji, SATA och Wagner. Wagner riktar sig mest till gör-det-självaren med lite billigare produkter. En HVLP sprutpistol kan kosta från några hundralappar upp till många tusen kronor. Även här får man vad man betalar för. Vill man att det ska fungera med perfekt finish och hålla ett tag får man nog, som jag bedömmer det, räkna med att slanta upp minst fem (helst tio) tusen kronor för ett system.
Det finns två olika sätt att skapa HVLP. Det ena är en separat motordel med upp till fyra turbiner som ger HVLP genom slangsystemet ända fram till munstycket. Det andra är att koppla in en vanlig luftkompressor som levererar högre tryck genom slangsystemet som sedan omvandlas till HVLP i sprutpistolen som då kallas ”conversion gun”.
En turbin är egentligen samma sak som en dammsugarmotor. Storleken på varje turbin och antalet turbiner inverkar på trycket och flödet. Till exempel har wagner i sina små handhållna sprutor en liten turbin och i sina stora sprutor med separat motordel två turbiner. De lite dyrare märkena har nästan alltid tre eller fyra stora turbiner. Ju större och fler turbiner desto bättre atomisering vilket medför bättre finish och att man kan spruta trögare (högre viskositet) färg/lack med bra kvalitet. Alltså ska du bara spruta tunna färger, lacker, betser eller förnissor och kvaliteten på finishen inte är superviktig så fungerar Wagner utmärkt. Vill du ha något mer så är det bara att slanta upp. Se tabell nedan:
GRACO HVLP 3800
Max arbetstryck: 0,4 bar. Kapacitet luft: 2800 l/min. Vikt: 15,5kg. Trestegsturbin.
GRACO HVLP 4900
Max arbetstryck: 0,5 bar. Kapacitet luft: 3300 l/min. Vikt: 17,7kg. Fyrstegsturbin
FUJI Q3 Pro
Slangl 7.6m. Trestegsturbin. Vikt 18 kg. Enliterskopp.
FUJI Q4 Pro
Samma som Q3 men fyrstegsturbin.
FUJI Mini-Mite 3X
12.5kg. 7.6m slang. Enliterskopp. Trestegsturbin.
FUJI Mini-Mite 4X
Samma som X3 men fyrstegsturbin.
Wagner 860E
Tvåstegsturbin. Färgflöde 0-240 g/min. 800ml kopp. Max viskocitet 170 DIN-sec. Slangl 3,5m
Apollo 725
Tvåstegsturbin. Flöde 3100 l/min. 0.31 bar. 8,6 kg. 4.3 m slang.
Apollo 800s
Trestegsturbin. Flöde 3300 l/min. 0.38 bar. 13.2 kg . 6 m slang.
Apollo har ytterligare sex större modeller som blir bättre och dyrare. Jag hänvisar till deras hemsida.
När det gäller conversion guns så hänger allt på att man har en kompressor som orkar driva sprutpistolen. Vissa sprutpistoler kräver en luftström om många hundra liter per minut och då krävs det en stoooooor kompressor som ingen av oss normala människor har råd att köpa. Om kompressorn är för liten blir det ett dåligt slutresultat och mycket irritation på vägen. Titta i specifikationen till sprutan innan du köper den så att du är säker på att det fungera med din kompressor.
Men det finns conversion guns som fungerar med en normal kompressor. Apollo har till exempel två mindre modeller som klarar sig med en vanlig tvåfas 3Hp kompressor med minst 75 liters tank. Men skall man använda Apollos flaggskepp 7500C krävs att man går upp på minst en 4Hp trefaskompressor med 100l tank. Se tabell nedan:
Apollo 5100 Series CONV Kompressor min 3Hk, 3 bar, 75 l tank , 200l/min
Apollo 5600 Series CONV Kompressor min 3Hk, 3 bar, 75 l tank, 200l/min
Apollo 7500C Series CONV Kompressor min 4Hk ,1.4-6 bar, 100 l tank, 200-311 l/min
Sprutorna kan ha antingen överkopp, underkopp eller tryckkärl. På överkopp sitter färgbehållaren över pistolen, på underkopp sitter den under och med tryckkärl har man en separat trycksatt färgbehållare med en slang fram till pistolen. Över eller underkopp är en smaksak, men ska man måla stora eller många ytor där det går åt mycket färg bör man satsa på separat tryckkärl med slang.
Pistolerna kan antingen vara bleeder eller non-bleeder. I en bleeder-pistol flödar alltid luften genom munstycket oavsett om dyu trycker in avtryckaren eller ej. I en non-bleeder flödar luften när du trycker ner avtryckaren lite och trycker du mer kommer färg, släpper du avtryckaren upphör luftflödet. Smaksak viken man gillar bäst, men en non-bleeder är ju tyst när man släpper avtryckaren och kan inte virvla upp damm av misstag när man lägger pistolen ifrån sig. Om du väljer en non-bleeder så måste turbinen vara anpassad för detta.
Ett problem med HVLP kan vara att luftströmmen blir väldigt varm. Då torkar färgen innan den har flutit ut ordentligt. Detta kan man lösa med en speciell kylslang som placeras innan pistolen. Varken speciellt dyrt eller komplicerat.
HVLP-pistoler innehåller alltid ett munstycke och en nål. Dessa två passar alltid ihop i par. Större munstycke/nål ger mer färgflöde men sämre finish. Nedan följer en exempeltabell på munstycks-storlekar och vad de kan användas till (Fuji):
Storlek Vad (exempel)
1mm (0.039” Supefin finish, fint flöde. Vattenbaserad lack, sealers, PU, bets, fernissa
1.4mm( 0.055” Fin finish, högre flöde. Förtunnad latex.
1.8mm(0.070” Måttlig finish, större flödde. Stora ytor, tjocka lager. Latex på väggar.
2.2mm (0.086” Mindre bra finish, högt flöde. Vägglatex, betongväggar...
Här följer också en tabell över Gracos rekommendationer för deras HVLP-sprutor:
Material Orifice Size****
Dye * 0.032"
Ink* 0.032"
Non-Wiping Stain* 0.032"
Automotive Finish** 0.032"
Lacquer** 0.051" 0.071"
Stain** 0.051" 0.071"
Enamel** 0.051" 0.071" 0.087"
Epoxy** 0.051" 0.071" 0.087"
Urethane** 0.051" 0.071" 0.087"
Varnish** 0.051" 0.071" 0.087"
Primer** 0.071" 0.087"
Industrial Finishers*** 0.087" 0.098"
Latex*** 0.087" 0.098"
Multi-Spec*** 0.087" 0.098"
Butyrate*** 0.098"
Nitrate Dope*** 0.098"
Oil Wall Paint*** 0.098"
NOTE: read gun manual for paint reduction recommendations.
*Från Dye till Non-Wiping Stain fungerar det med Gracos minsta spruta (2500).
**Från Automotive Finish till Primer krävs minst Gracos mellanspruta (3800)
***Från Industrial Finishers till Oil Wall Paint krävs Gracos största spruta (4900)
**** Munstycksstorlekar: 0.032" =0.81mm, 0.051"=1.30mm, 0.071"=1.80mm, 0.087"=2.21mm, 0.098"=2.49mm
På et HVLP-system kan man oftast göra tre inställningar. Det första är luftflödet. Här skall luftflödet vara så lågt som möjligt utan att atomiseringen blir för dålig så man får ”apelsinskalsfinish”. Ju lägre luftflöde desto mindre overspray. Det andra är färgflödet. Beroende på hur tjockt man vill måla – kom ihåg, många tunna lager är betydligt bättre än ett tjockt i de flesta fall. Men ibland vill man måla riktigt blött för att färgen/lacken ska flyta ut ordentligt. Det tredje och sista är sprutbilden. Oftast kan man välja mellan oval stående, oval liggande och rund. Rund är oftast för små detaljer, oval liggande när du målar lodrätt och oval stående nör du målar vågrätt. Testa först på något billigt innan du börjar lacka bilen eller något annat dyrt!
Sprutteknink
Ska bara kort beröra spruttekninken lite. Det är ganska lika för både air-less och HVLP. Det handlar om att alltid ha rätt utrustning för den färg man ska använda. Jobba så dammfritt som möjligt om finish är viktigt (sopa, dammsuga, fukta dammiga golv innan man börjar måla). Alltid hålla pistolen nittio grader i höjd och sidled från det som skall målas. Lutar man pistolen åt något håll kommer det bli ojämnt. Lugna drag som går utanför kanten på det man ska måla och börjar just innan kanten. Varje drag skall överlappa det förra med 30-50%. Avståndet till det som ska målas är helt avgörande. Med airless brukar det ligga runt 20-30 cm varken närmare eller längre ifrån. Med HVLP är det oftast max 20 cm som gäler men man kan gå betydligt närmare för små detaljer.
Puh det här blev lååångt...
Jag kommer fortsätta fylla på med saker jag hittar, du får gärna också bidra med din kunskap!
Koll gärna också på min BYGGARBLOGG där jag kommer skriva hur det går med inköp och tester av sprutor. Där finns också snart en kopia på detta inlägg med lite bilder också...
Tackar för bra info om sprutmålning…
När du skrev om arbetstryck med HVLP. Du skrev värdena i Bar.. 0.2-xxxx.? Menar du inte
Mpa…….min Hvlp pistol arbetar mellan 2-3 Bar
Kenneth
När du skrev om arbetstryck med HVLP. Du skrev värdena i Bar.. 0.2-xxxx.? Menar du inte
Mpa…….min Hvlp pistol arbetar mellan 2-3 Bar
Kenneth
Tipsades ju om en wagner 250 för runt 3000 i en annan tråd, men det var i måndags...
Men det priset kanske kommer tillbaka
Hur mycket dammar det?
Om man sätter microlite går det då att måla den? Hur gör man mot tak /taklist?
Funkar den även med utomhusfärg?
Är det värt att alla förberedelser och rengöring för att spruta ett rum på säg 20kvm?
Men det priset kanske kommer tillbaka
Hur mycket dammar det?
Om man sätter microlite går det då att måla den? Hur gör man mot tak /taklist?
Funkar den även med utomhusfärg?
Är det värt att alla förberedelser och rengöring för att spruta ett rum på säg 20kvm?
Ja helt klart värtnino skrev:Tipsades ju om en wagner 250 för runt 3000 i en annan tråd, men det var i måndags...
Men det priset kanske kommer tillbaka
Hur mycket dammar det?
Om man sätter microlite går det då att måla den? Hur gör man mot tak /taklist?
Funkar den även med utomhusfärg?
Är det värt att alla förberedelser och rengöring för att spruta ett rum på säg 20kvm?
Jag sprutade bara taket i ett rum på ca 15m2.
Började kl 13 var klar efter 16 samma dag, 3 strykningar i bra förhållanden så det var dammtorrt. Men visst kanske skarvade lite i torktid men de var ju ganska tunna lager och det ser fortfarande bra ut 1 år senare
Förberedelserna var ju att maskera golvet men det hade man ju gjort även om man rollat. Sen skulle jag ju måla väggen, dock med roller så behövde ju inte maskera väggen. Sprutade även taklister.
Jag tycker sprutmålning av tak är en riktig vinnare. Går på en bråkdel av tiden och man har sjysta arbetsställning.
Det dammar ganska mkt. Men i mitt fall var det torrt damm men d letar ju in i varje vrå och fastnar I fönster nischen och på spröjs och andra "ojämnheter" men d är bara damma av o dammsuga.
Jag har en 7 liter wagner pro nånting. Har skrivit om den här i tråden tidigare när jag målade hela övervåningen 120m2 i samband med inflyttning
Vill bara tipsa om den här lilla rackarn som Jula tagit in. https://www.jula.se/article-011485
Har kollat runt för att se om det är en omdöpt kinesisk spruta men inte kunnat hitta någon med samma specifikationer. Arbetstryck specificeras inte men har ett flöde om 1.17 l/min vilket är motsvarande flöde som hos Gracos A45 PRO PLUS. Den sägs konsumera 1300w vilket låter mycket. Eftersom flickvännen jobbar på Jula och därmed har bra personalrabatt funderar jag att köpa en så jag har nåt att göra till våren. I produktbladet framgår rekommenderade "munstyckeinsatser" samt minsta rekommenderade arbetstryck för olika färger.
Men det ser endast ut att följa med en 517 munstyckeinsats. Rätt standard för den här typen av spruta. Men det jag inte förstår är vilka andra fabrikat som är kompatibla med det medföljande munstycket. Graco, Titan, wagner m.fl. kräver ju att munstycke och munstyckeinsasts är av samma fabrikat för att vara kompatibla? Har också sett en uppsjö munstyckeinsatser på amazon och aliexpress men det framgår inte vilka munstycken de är kompatibla med.
Är det nån som testat att beställa billigare munstycken och insatser från dessa sidor? Vad är i så fall era erfarenheter?
Jag skulle tro att man får likvärdiga resultat med billigare sprutor som med wagners instegsvarianter eller kanske till och med något bättre. Ska bli kul att testa hur som helst.
Har kollat runt för att se om det är en omdöpt kinesisk spruta men inte kunnat hitta någon med samma specifikationer. Arbetstryck specificeras inte men har ett flöde om 1.17 l/min vilket är motsvarande flöde som hos Gracos A45 PRO PLUS. Den sägs konsumera 1300w vilket låter mycket. Eftersom flickvännen jobbar på Jula och därmed har bra personalrabatt funderar jag att köpa en så jag har nåt att göra till våren. I produktbladet framgår rekommenderade "munstyckeinsatser" samt minsta rekommenderade arbetstryck för olika färger.
Men det ser endast ut att följa med en 517 munstyckeinsats. Rätt standard för den här typen av spruta. Men det jag inte förstår är vilka andra fabrikat som är kompatibla med det medföljande munstycket. Graco, Titan, wagner m.fl. kräver ju att munstycke och munstyckeinsasts är av samma fabrikat för att vara kompatibla? Har också sett en uppsjö munstyckeinsatser på amazon och aliexpress men det framgår inte vilka munstycken de är kompatibla med.
Är det nån som testat att beställa billigare munstycken och insatser från dessa sidor? Vad är i så fall era erfarenheter?
Jag skulle tro att man får likvärdiga resultat med billigare sprutor som med wagners instegsvarianter eller kanske till och med något bättre. Ska bli kul att testa hur som helst.
Intressant! Prissättningen tycker jag tyder på att det ändå borde vara någon sorts kvalitet. Jula är smartare än att skapa badwill genom att sälja riktigt skräp till ohemula priser. Är något av sämre kvalitet brukar det ofta återspegla sig i priset.ChrisKa skrev:Vill bara tipsa om den här lilla rackarn som Jula tagit in. [länk]
Har kollat runt för att se om det är en omdöpt kinesisk spruta men inte kunnat hitta någon med samma specifikationer. Arbetstryck specificeras inte men har ett flöde om 1.17 l/min vilket är motsvarande flöde som hos Gracos A45 PRO PLUS. Den sägs konsumera 1300w vilket låter mycket. Eftersom flickvännen jobbar på Jula och därmed har bra personalrabatt funderar jag att köpa en så jag har nåt att göra till våren. I produktbladet framgår rekommenderade "munstyckeinsatser" samt minsta rekommenderade arbetstryck för olika färger.
Men det ser endast ut att följa med en 517 munstyckeinsats. Rätt standard för den här typen av spruta. Men det jag inte förstår är vilka andra fabrikat som är kompatibla med det medföljande munstycket. Graco, Titan, wagner m.fl. kräver ju att munstycke och munstyckeinsasts är av samma fabrikat för att vara kompatibla? Har också sett en uppsjö munstyckeinsatser på amazon och aliexpress men det framgår inte vilka munstycken de är kompatibla med.
Är det nån som testat att beställa billigare munstycken och insatser från dessa sidor? Vad är i så fall era erfarenheter?
Jag skulle tro att man får likvärdiga resultat med billigare sprutor som med wagners instegsvarianter eller kanske till och med något bättre. Ska bli kul att testa hur som helst.
Hej!
Går i planerna att måla om grunden(betong/puts), bottenvåningen+mur(puts) samt fasaden(trä) till sommaren. Där blir ju lite olika färger och jag tänkte faktiskt köpa en färgspruta som man kan köra alltihop i utan konstigheter. Budgeten på spruta ligger på runda slängar 2000. Jag har hittat Boschs PFS 5000 E och tycker från vad man löst både i recensioner och vad Bosch själva säger så verkar den ju vara helt fantastisk. Men jag vill ändå kolla läget här om någon har något annat tips eller om ni bara vill fylla i hur bra Boschs spruta är.
Det är ju trots allt väldigt mycket som ska målas. Runt 100m² trä och 100 m² puts och mur. Kan man korta ner jobbet med en bra spruta hade det varit fantastiskt.
Går i planerna att måla om grunden(betong/puts), bottenvåningen+mur(puts) samt fasaden(trä) till sommaren. Där blir ju lite olika färger och jag tänkte faktiskt köpa en färgspruta som man kan köra alltihop i utan konstigheter. Budgeten på spruta ligger på runda slängar 2000. Jag har hittat Boschs PFS 5000 E och tycker från vad man löst både i recensioner och vad Bosch själva säger så verkar den ju vara helt fantastisk. Men jag vill ändå kolla läget här om någon har något annat tips eller om ni bara vill fylla i hur bra Boschs spruta är.
Det är ju trots allt väldigt mycket som ska målas. Runt 100m² trä och 100 m² puts och mur. Kan man korta ner jobbet med en bra spruta hade det varit fantastiskt.
Hyr...