505 341 läst · 1 093 svar
505k läst
1,1k svar
Allt om sprutmålning!
Jag har ett 1.3mm- och ett 1.8mm-munstycke. Har inte testat 1.8mm ännu utan som jag har förstått (eller missförstått) det främst för trögare färger (väggfärg, latexfärg) och har inte haft användning för det än.N NiklasN123 skrev:
Vad har du för munstycke?
Jobbat på en färghandlare och där sålde vi till privatpersoner. 2komp är lite bökigt att använda om man inte är van med tanke på om man måste tunna färgen till sprutan.A Autodidak1 skrev:
Jag har 1.0mm, 1.4mm och 1.8mm. Har haft problem med att det blir små luftbubblor som inte poppar så färgen flyter ut. Kan se när lägger på färgen att dessa luftbubblor skapas och att många sedan poppar, men inte alla. Så har kämpat med att inte tunna ut färgen så mycket då jag läst att för mycket vatten kan göra att ytspänningen blir för stark så att bubblorna inte spricker av sig självt (om jag använder en nål och poppar dem själv så flyter det ut bra). Men var lite klantig och sprayade på baksidan av ett laminat utan grundfärg innan så kan också vara varför resultatet inte blir bra, fortsättning följer..O oddan skrev:
Fuji skriver i sin manual att 1.0 mm är bäst för vattenbaserad lack men för mig har 1.4mm fungerat bäst hittils, och att tunna färgen till 50-60sek med visk. mätaren. För att komma till 18-20sek tycker jag man får hälla i för mycket vatten.
Jag kan inte säga att jag känner igen problemet med luftbubblorna som du beskriver. Däremot har jag haft lite problem med "orange peel" när jag sprayar med lackfärgen. När jag sprayar med grundfärgen blir det jättebra, och jag späder den cirka 15%. Jag använder dessa färger för att måla MDF:N NiklasN123 skrev:Jag har 1.0mm, 1.4mm och 1.8mm. Har haft problem med att det blir små luftbubblor som inte poppar så färgen flyter ut. Kan se när lägger på färgen att dessa luftbubblor skapas och att många sedan poppar, men inte alla. Så har kämpat med att inte tunna ut färgen så mycket då jag läst att för mycket vatten kan göra att ytspänningen blir för stark så att bubblorna inte spricker av sig självt (om jag använder en nål och poppar dem själv så flyter det ut bra). Men var lite klantig och sprayade på baksidan av ett laminat utan grundfärg innan så kan också vara varför resultatet inte blir bra, fortsättning följer..
Fuji skriver i sin manual att 1.0 mm är bäst för vattenbaserad lack men för mig har 1.4mm fungerat bäst hittils, och att tunna färgen till 50-60sek med visk. mätaren. För att komma till 18-20sek tycker jag man får hälla i för mycket vatten.
Grundfärg:
https://www.flugger.se/färg-spackel-tapet/inomhus/int-h-5/interior-high-finish-5
Slutfärg (Akryl lackfärg)
https://www.flugger.se/färg-spackel-tapet/inomhus/int-hi-20/interior-high-finish-20
Vad använder du för färg?
Fuji skriver i manualen att med moderna vattenbaserade färger så kan orange peel ofta vara ett symptom på att man sprayar ett för tjockt lager, snarare än att färgen är för tjock. Jag ska tänka på det nästa gång jag sprayar
Ett bra tips när man har problem med kokblåsor etc, är att måla på en glaskiva eller liknande som håller rumstemperatur. Får man blåsor då ligger problemet i färgen, får man inga ligger problemet ngn annanstans, dålig atomatisering pga av att pumpen kanske inte orkar slå sönder en så tjock färg (också apelsinskal som det stod i bruxen i tidigare inlägg) för varmt, fuktig mdf mm,mm. Man kan ha sjuka problem med sprutmålning, och man kan vara nära att falla i gråt många gånger.
Så du kommer till 20sek med visk. mätaren genom att bara späda med 15%? Det låter bra.O oddan skrev:Jag kan inte säga att jag känner igen problemet med luftbubblorna som du beskriver. Däremot har jag haft lite problem med "orange peel" när jag sprayar med lackfärgen. När jag sprayar med grundfärgen blir det jättebra, och jag späder den cirka 15%. Jag använder dessa färger för att måla MDF:
Grundfärg:
[länk]
Slutfärg (Akryl lackfärg)
[länk]
Vad använder du för färg?
Fuji skriver i manualen att med moderna vattenbaserade färger så kan orange peel ofta vara ett symptom på att man sprayar ett för tjockt lager, snarare än att färgen är för tjock. Jag ska tänka på det nästa gång jag sprayar
[bild]
Jag använder en färg från Sherwin-Williams, EG1351 som topcoat och ED1225 som grundfärg:
http://syntemanorr.se/download/sherwin_williams_trä/tekniska_datablad/EG1351-55353.pdf
https://www.syntema-arbra.se/uploaded_files/Produktguide-Snickerier-1-2016.pdf?v20180829082919
Färgen är egentligen specad för sprayas med högtryck men ska enligt Syntema fungera bra även för HVLP. Jag får bra resultat nu för plana testytor och nästa steg är att måla trärena skåpluckor. Skåpluckorna har lite trästruktur och ett problem är att grundfärgen inte flyter ut i strukturen helt, ska testa härnäst med att späda ut den mer.
Har inte haft problem med apelsinhud om jag sprayar tjockt. Finns en produkt som heter Floetrol som ska öka färgens "flyt" och kanske kan hjälpa
När jag sprayade i går och i dag så spädde jag lackfärgen 20% och då skulle jag tro att den ligger på 20 sek, men jag kan kontrollmäta nästa gång jag blandar färg. Så här ser den ut i konsistensen i alla fall:N NiklasN123 skrev:Så du kommer till 20sek med visk. mätaren genom att bara späda med 15%? Det låter bra.
Jag använder en färg från Sherwin-Williams, EG1351 som topcoat och ED1225 som grundfärg:
[länk]
[länk]
Färgen är egentligen specad för sprayas med högtryck men ska enligt Syntema fungera bra även för HVLP. Jag får bra resultat nu för plana testytor och nästa steg är att måla trärena skåpluckor. Skåpluckorna har lite trästruktur och ett problem är att grundfärgen inte flyter ut i strukturen helt, ska testa härnäst med att späda ut den mer.
Har inte haft problem med apelsinhud om jag sprayar tjockt. Finns en produkt som heter Floetrol som ska öka färgens "flyt" och kanske kan hjälpa
https://i.imgur.com/VtiYSLO.mp4
Jag spädde grundfärgen 20% också men den är lite trögare än lackfärgen och även om resultatet blev ganska bra, kommer jag nog späda den 25% vid nästa grundmålning
Man skulle kunna tro att du gjort en fiffig grej, så att filterhållaren till kaffeapparaten även huserar färgfilterO oddan skrev:När jag sprayade i går och i dag så spädde jag lackfärgen 20% och då skulle jag tro att den ligger på 20 sek, men jag kan kontrollmäta nästa gång jag blandar färg. Så här ser den ut i konsistensen i alla fall:
[länk]
Jag spädde grundfärgen 20% också men den är lite trögare än lackfärgen och även om resultatet blev ganska bra, kommer jag nog späda den 25% vid nästa grundmålning
En nyfiken fråga.
Hur ofta blir det något skräp alls i filtret?
Hur ofta blir det något skräp alls i filtret?
Har nu färgsprutat min 20 fots container invändigt med Beckers metallgrund & täck, medelst färgspruta Wagner WallPerfect FLEXiO 867. Det blev två lager totalt. Det gick åt 4 burkar färg om vardera 2,7 liter, därtill utspädda med 0,3 liter lacknafta per burk.
Är extremt nöjd med slutresultatet, containern hade initialt samma ytbeläggning ni ser på de uppställda dörrarnas insidor.
Är extremt nöjd med slutresultatet, containern hade initialt samma ytbeläggning ni ser på de uppställda dörrarnas insidor.
O oddan skrev:
Det här är min erfarenhet också, och en färgflaga kan ställa till det i munstycket. Om man kör med filter slipper man vara försiktig och oroa sig för sånt.O oddan skrev:
Ytterligare en fördel med airless, man vrider munstycket 180 grader, trycker av i säker riktning, så rensar det sig själv. Tar max 5 sekunder...
Oscar-A: Titta på detta inlägg och läs därifrån så ser du mina erfarenheter med rödfärgsmålning på icke-proffsnivå.
https://www.byggahus.se/forum/threads/allt-om-sprutmalning.117823/page-41
Oscar-A: Titta på detta inlägg och läs därifrån så ser du mina erfarenheter med rödfärgsmålning på icke-proffsnivå.
https://www.byggahus.se/forum/threads/allt-om-sprutmalning.117823/page-41
Tack!L Limpan4all skrev:
Kanske lika bra att gå upp någon modell ändå, för jag har 3 stora ekonomibyggnader som ska målas med falu samt hus och stugor med fasadfärg.
tänkte lite på det med att det slits mer med Slamfärg..
ska man beställa fler munstycken direkt?
mvh