Lime113 skrev:
Och jag som trodde det var den lätta biten :)

Det kan man väl på i princip varje lokal 'maskinuthyrning' eller färghandlare. Bauhaus brukar ha en sådan avdelning vid in-/utgång.
En hel avdelning för att hyra ut airless-sprutor? Det har jag svårt att tro! ;)
När jag har kollat på Bauhaus hyressortiment har det inte funnits, och inte har jag hittat det någon annanstans heller. Nu var det ett tag sedan jag kollade, men jag letade runt rätt ordentligt innan jag köpte min.

slaffe skrev:
Hur pass bra klarar en WAGNER AIRLESS SPRAYER det jobb jag eftersöker? Är den lämplig att använda till att måla tak och väggar inomhus?
Se #309, och en jäkla massa inlägg i tråden...

Har kollat runt och en Wagner 117 verkar ju onekligen intressant. Har runda slängar 100m2 tak och 190m2 vägg att måla (en strykning, så det dubbla får man räkna på)
Hur nöjda blir ni med ytan efter sprutmålning? Mina väggar kommer vara bredspacklade och vissa väggar kastar vi upp cover up-tapet. Blir ytan för slät? Ska man efter dra sista lagret med roller för att få strukturen? Om ja, ni använder bara färgen som ni sprutat, eller lägger ni på ytterliggare färg med rollern för att undvika flammighet?

Ni som sprutar tak och väggar, hur maskerar ni väggarna när ni ska spruta taket? För att inte få färg på väggarna? Jag menar för att inte få färgsläpp från maskeringstejp på väggarna?

thomasx skrev:
En hel avdelning för att hyra ut airless-sprutor? Det har jag svårt att tro! ;)
När jag har kollat på Bauhaus hyressortiment har det inte funnits, och inte har jag hittat det någon annanstans heller. Nu var det ett tag sedan jag kollade, men jag letade runt rätt ordentligt innan jag köpte min.
Men dessa proffs-sprutor och dylikt som man kan hyra i färgbutik vad är det för sprutor? Min tanke i det här fallet är att är att de hyr ut motsvarande proffs-sprutor som säljs för 50 000 kr och uppåt (och därför blir det en hyra på 1 000 kr/dygn). Så nu har du gjort mig nyfiken, är det inte airless? Och om det inte är airless är det inte tillräckligt bra? För inte får man väl en HVLP när man hyr? :O

slaffe skrev:
Har kollat runt och en Wagner 117 verkar ju onekligen intressant. Har runda slängar 100m2 tak och 190m2 vägg att måla (en strykning, så det dubbla får man räkna på)
Hur nöjda blir ni med ytan efter sprutmålning? Mina väggar kommer vara bredspacklade och vissa väggar kastar vi upp cover up-tapet. Blir ytan för slät? Ska man efter dra sista lagret med roller för att få strukturen? Om ja, ni använder bara färgen som ni sprutat, eller lägger ni på ytterliggare färg med rollern för att undvika flammighet?

Ni som sprutar tak och väggar, hur maskerar ni väggarna när ni ska spruta taket? För att inte få färg på väggarna? Jag menar för att inte få färgsläpp från maskeringstejp på väggarna?
Drar man sig för att måla och tycker det är tråkigt så gör en maskin det mycket roligare även om man får en hel del andra arbetsuppgifter istället (planering, maskering, rengöring). Jag var i din situation med bredspacklet (och kommer vara med renoveringstapet) och kan bara säga att det är svårt att svara på. Framförallt för att "för slätt" är något du lättast ser efteråt, plus att det du tycker är grovt kanske din partner inte tycker är slätt. Försöker bifoga en bild med hur mitt resultat blev med Wagner P115 på bredspacklad vägg.

Jag försökte mig på att efter rolla på det sista lagret. Det syns först när man tittar nära, vilket jag nästintill aldrig gör. Rollen var använd sen tidigare med samma färg sen sprutade jag rikligt för att ta hänsyn att rollen kanske sög upp litet.

Maskeringen var det jag hade svårast för. Jag började med att spruta tak med lister på. Då spelade det ingen roll om det kom på väggarna. Sedan försökte jag få upp tape och plastremsa (50 cm eller mer beroende på klumpighet :)) mellan nederkant taklist och tak. Det strulade för mig då jag aldrig fick tapen att fästa. Pga mina taklister sen fick väggfärg på sig så försökte jag maskera väggar vilket jag gjorde med 1 m remsor som jag satte nederkant taklist som fick hänga ned. Jättefiffigt, men de föll bara ner som dominobrickor precis när jag hade börjat spruta. Jag må vara litet klumig och hade tidspress på mig men ibland kan det bli litet knepigt :) PM:a om du vill veta mer.

En del av ett gråfärgat rum med en vit gardin till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grovt strukturerad vitmålad vägg yta med synlig textur och skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lime113 skrev:
Men dessa proffs-sprutor och dylikt som man kan hyra i färgbutik vad är det för sprutor? Min tanke i det här fallet är att är att de hyr ut motsvarande proffs-sprutor som säljs för 50 000 kr och uppåt (och därför blir det en hyra på 1 000 kr/dygn). Så nu har du gjort mig nyfiken, är det inte airless? Och om det inte är airless är det inte tillräckligt bra? För inte får man väl en HVLP när man hyr? :O
De färgbutiker jag kollade med hade inga sprutor för uthyrning, därav min fråga om vilka butiker det är du hittat som hyr u!t? Informerar de inte om vad det är för sprutor de har?

Aha då förstår jag i vad missförståndet låg. Nej jag har aldrig hyrt själv men vet att färgbutiker brukar säga att man kan hyra golvslip eller färgspruta hos dem. Sen om det kanske bara finns en spruta på tre affärer må vara hänt :)

Se t ex Colorama (länk)

Hyr det du behöver
Hos oss hyr du självklart de maskiner och tillbehör som du behöver för just ditt projekt. Du hittar till exempel följande hos oss för uthyrning:

Skylift, golvslip, mattvätt, tapetbord, färgsprutor, skruvdragare, trappfräs, handslip, omrörare, kakelverktyg, laser, stegar, spikpistoler, m.m.

Lime113 skrev:
Aha då förstår jag i vad missförståndet låg. Nej jag har aldrig hyrt själv men vet att färgbutiker brukar säga att man kan hyra golvslip eller färgspruta hos dem. Sen om det kanske bara finns en spruta på tre affärer må vara hänt :)

Se t ex Colorama (länk)

Hyr det du behöver
Hos oss hyr du självklart de maskiner och tillbehör som du behöver för just ditt projekt. Du hittar till exempel följande hos oss för uthyrning:

Skylift, golvslip, mattvätt, tapetbord, färgsprutor, skruvdragare, trappfräs, handslip, omrörare, kakelverktyg, laser, stegar, spikpistoler, m.m.
Det var lite lustigt att du tog just colorama som exempel, för jag googlade lite efter länken till anticorrosion och trillade då in på en coloramahemsida där det nämndes ett antal hyrmaskiner utom just färgspruta. Varierar lite då kanske.

Jag har i princip aldrig hört om någon som har hyrt spruta. I en sprutmålning+taktråd här på BH hyrde någon för 1 000 kr/dygn. Problemet tror jag är att när man hittar en maskin för uthyrning så är det typiskt en graco för 50 000 kr i inköp -> dyr hyra. Sannolikt därför många köper sprutor från Tyskland och säljer på blocket en månad senare :)

Ska köpa färgspruta. Funderar just nu mellan två olika alternativ i helt olika prisklasser.

"Wagner Project Pro 117" eller "Bosch PFS 5000 E".

- Hur besvärlig är rengöringen av Wagner?
- Dammar det rent fördjävligt av Boschen?

Har inte överkrav på finish då det är uteslutande väggar och tak invändigt som ska målas men funderar på smidigheten att använda dem med hänsyn till behov av maskering och omfattningen av rengöringen i dessa två olika system.

Har förstått att slamfärg kan sprutas med bägge vilket är ett plus då mina hus är Falu röda och svarta.

Vet att det är två olika tekniker som används i sprutorna och att troligen Wagner dammar mindre men är det för krångligt med riggning och rengöring kommer den inte bli använd...

Syftet
P117 är till för att lägga på stora mängder färg på större ytor. Den är gjord för väggar och tak men gör sig kanske inte så bra för ett trappräcke (även om det går).
PFS 5000 E är främst gjort för snickerier och mindre saker och sträcker väl sig till staket.

Rengöring
Det knepigaste med färgsprutor är att hitta en rutin. Har man en rutin som tillverkaren underlättar för så är det busenkelt.
Jag tror stegen för PFS 5000 E är något färre och kanske enklare men P117 är inte krånglig. Förbered med flera spänner med vatten och skriv ut en kopia på instruktionsbokens rengöringsavsnitt (alternativt kolla youtube eller Thomasx tips tidigare i tråden). Du fixar det på 10-15 minuter.

Rätt verktyg för rätt sak
Jag tror du kan få ihop det oavsett hur du gör men det känns litet som att använda skruvmejsel som stämjärn att köra ditt projekt med PFS 5000 E. Och börjar du måla ytterväggarna med den så kommer du nog inte avsluta projektet med PFS 5000 E. Den är inte gjord för den kapaciteten, du kommer behöva fylla på byttan ett dussintal gånger vilket du säkert kommer svära över.

Sen när det kommer till slamfärger så vet jag inte om PFS 5000 E kommer orka med. Även om Bosch själva väl inte säger det så lär du få börja spä ganska kraftigt vilket leder till att du nog får lägga ett par strykningar till på huset.

Planer framöver
Sen är ju frågan vad du ska göra med sprutan sen. Kommer du måla om stolar, trappen, osv så är ju PFS 5000 E bättre. Det fanns tidigare i denna tråd (eller i annan tråd med PFS 5000 E) någon som tog upp Boschs reklamvideo där sprutan täckte dåligt och spottade klumpar, inte så kul. Det kanske fungerar för dig och kanske vill du ha PFS 5000 E till andra saker senare men just för detta jobb så är det inte rätt, men det går ju.

Riggningen och rengöringen av P117 tycker jag inte du ska skrämmas av, priset möjligtvis, det andra är bara bra grejer :)

• Gilla
henrico
  • Laddar…
Tusen tack för ett uttömmande svar. Lutar starkt åt att satsa på en Wagner.

Tips på var i tyskland jag beställer den?

Ebay.de eller amason är det jag har hört mest om. Dra ett pm kan du få den som sålde till mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.