Jag har ju blivit såld på wagners produkter, det är något som helt enkelt tilltalar mig med dem. Själv tänkte jag litet som du Henke att jag inte riktigt kunde motivera köp av en P117 eller dyrare för några fasadmålningar. Och i ärlighetens namn tror jag inte du kommer i ett läge där den ena fungerar spec-mässigt och den andra inte gör det. För 2500 kr är den begagnad eller? Jag köpte min för 2800 på blocket. Den förra ägaren hade köpt via ebay tyskland gör 3500 och hade gjort ett måljobb. Det är ganska vanligt att folk köper, målar och kränger för 500-1000 kr billigare. I dit läge hade jag köpt P115 eller begravt mina drömmar om färgsprutor och måla förhand. Du ska veta att det är väldigt beroendeframkallande och man blir väldigt lycklig av dessa färgsprutor :) jag kommer inte kunna gå tillbaka till roller iaf :p
 
Jag vill minnas att en av skillnaderna mellan 115 och 117 är att man inte ska köra slamfärger i 115. Det var i alla fall nåt med fasadfärger och 115 som inte gick ihop. Kan vara läge att kolla specen på den. Har skrivits en del om det här i forumet också. Kanske tidigare i denna tråden till och med. Den söker han finner ;)

Jag köpte min 117 på Hornbach med prisgaranti mot Conrad och betalade en bit under 4000:- :)

Men jag tror Conrad har höjt sina priser nu.
 
Edit: ... Somliga har all tur i världen
 
  • Gilla
Joachim k
  • Laddar…
som vanligt när man ska skaffa sig något nytt så blir man mer fundersam ju mer man läser på.
jag ska ju måla inomhus i närtid, och då funkar 115 utmärkt (2500kr ny på Ebay), men ska ju även måla om huset inom något år, och då är det lika bra att köpa sig en maskin som klarar detta.
det jag lyckats söka fram är en användare som heter "Jimmy" som har en 115 som han målat med silikatfärg, men vore intressant med mer kött ifrån andra.
Lime: du har väl också en 115`?

det jag kommer att måla med är en vattenbaserad fasadfärg, beckers akrylat.
är det något som du provat och vet att det fungerar med 115-maskinen.
det verkar om man läser specen vara på håret att man klarar en outspädd akrylat med 0,15 munstycke, men ibland är ju sanningen inte alltid baserad på fakta :)

har läst specarna, men dom är ganska luddiga. står endast latex inomhus, men samtidigt allt vattenbaserat. 117 står det uttryckligen fasad utomhus, men på wagners egna filmer målar dom ju en garageport med en 115. frågan är vad dom målar med...

Med vänlig hälsning Henke
 
Redigerat:
Jag har kört vattenbaserad vägg och takfärg inomhus, hur bra som helst. Men visst man får nog förvänta sig litet fel tills man har lärt sig hur sin maskin fungerar. Jag har aldrig behövt späda någon färg och utöver kraften i p117 och uppåt så är det främst slamfärg son skiljer sig mot P115. Dvs kör jag färg med korn i så slits slangarna. Annars inga problem :)

Ps du har PM Henke
 
Märkte upp våran bike på jobbet:)


Neonfärgad cykel med skyddstäckning i ett målningsområde, tydligt markerad för igenkänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Arbetscykel med blå och neongrön randig tejpmarkering står i ett rum med spill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu kan inte någon låna den, utan att det syns😂
 
0,15 blir tufft, men 0,015 ska nog fungera bra 😉 Beckers Perfekt som jag antar det är? Fungerar iaf utmärkt med 15-munstycke. Sprutan vet jag faktiskt inte vad den klarar för munstycken men generellt används linelazer munstycken för utvändig målning då en träfasad ALLTID skall efterstrykas enl. färgtillverkarna.
 
Ett hett tips för er som skall måla fasader med sprutor är att se till att färgen är varm när sprutan suger upp färgen. En varm färg, speciellt helakrylater och emulsionsfärger reagerar väldigt bra på värme och viskositeten sjunger. Med låg visk krävs inte alls lika mycket tryck och sprutdimman sjunger således. På våra maskiner har vi en speciell slang som innehåller en värmeslinga som värmer färgen. Men för hobbyfixare fungerar en vanlig värmefläkt riktad mot burken alldeles utmärkt!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Doppvärmare för akvarie funkar fint också, eller att ställa färgburken i en hink med varmt vatten. Man får tänka på att det tar en stund att värma upp färgen, så man får börja värma ett tag innan man börjar måla.

Vad gäller efterstrykning så är det ingenting som påtalas för Nordsjös färger i alla fall, varken på burkarna eller i de tekniska databladen.
 
Jag har gjort tester med våra maskiner med de flesta färgtillverkarna ( dock inte nordsjö ) och de rekommenderar starkt att färgen skall efterstrykas. Det handlar inte om att påverka egenskaperna i färgen på något sett utan man efterstryker helt enkelt för att få in färg i alla springor och sprickor. Vid airlessprutning bildas aerosoler när färgpartiklarna kommer i kontakt med luften, dessa klarar inte att tränga in i trä på samma sätt som penselstryken färg gör.

Det råder fortfarande olika meningar om detta hos måleriet men färgtillverkarna rekommenderar absolut efterstrykning.

En varm sommardag, med värmeslang ställd på 55gr. har jag fått okej sprutbild med Jotun demidekk på 32bar. Värmen gör otrolig skillnad!
 
Hej.

Jag läser mycket om Wagner Projekt 115/117. Är det någon som har provat de mindre?
Min budget är begränsad till max 3000. Jag vill även kunna använda den till möbler.

W 590 / W 570
+billigaste,
+ Står att den ska motverka overspray
- tveksam att ha 1,3l behållare till väggfärgen.
- kanske blir tung
- måste köpa till förlängningshandtag.

W 950 / W 990
+ Enkel Sugdispenser för väggfärgen.
+ längre skaft
+ slang
+ inte lika tung
- orolig för förmycket overspray
 
jerrycort skrev:
Hej.

Jag läser mycket om Wagner Projekt 115/117. Är det någon som har provat de mindre?
Min budget är begränsad till max 3000. Jag vill även kunna använda den till möbler.

W 590 / W 570
+billigaste,
+ Står att den ska motverka overspray
- tveksam att ha 1,3l behållare till väggfärgen.
- kanske blir tung
- måste köpa till förlängningshandtag.

W 950 / W 990
+ Enkel Sugdispenser för väggfärgen.
+ längre skaft
+ slang
+ inte lika tung
- orolig för förmycket overspray
Tänk framförallt på att 115/117 och de andra du nämner är två helt olika typer av sprutor, där de förstnämnda är så kallade Airless (sprutar helt utan luft och med väldigt högt tryck) och de senare HVLP (sprutar med hög volym luft och med lågt tryckt).

Airless är lämplig för stor ytor, väggar, tak, fasader osv.
HVLP är mer lämpad för möbler, lackering osv.
 
Kolla ett av mina inlägg med bilder tidigare i tråden så ser du vad som händer om du försöker måla väggar med HVLP. Antingen får du måla galet många lager eller så får du dålig teckning. I båda fallen skulle ja rekommendera roller. Inte ens Bosch PFS 5000 E skulle jag säga räcker. Men samtidigt är det inget fel på att rolla :)
 
G
Hej!

Ska måla ett tak i en gillestuga. Taket är ca 45 kvm och är förmålat två gånger med Alcro Panelgrund på fasadpensel. JOBBIGT!

Frågan är nu om jag ska använda farsans Wagner 117 som jag lånat eller om jag ska köra panellack med pensel också?

Väggarna ska tapetseras och golvet ska slipas så det är inte så noga med lite damm. Rummet är tomt i övrigt.

Om jag kör sprutan, kan ni rekommendera en bra färg? Vill ha halvblankt (10?) och hel täckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.