Var hittar man det och när blir det dåligt@
 
raveper raveper skrev:
Var hittar man det och när blir det dåligt@
På Volvo sitter det lite hur som, tex framför framhjulet eller som i mitt fall vid torpedväggen under plasten mot framrutan ( se bild). Det verkar som att det är lite hemligt alltihop, med det här batteriet, man får använda sin bästa GoogleFu för att hitta lite info.


"När blir det dåligt?" Tja, ---Hur långt är ett snöre? När jag väl fick ut mitt o mätte det, verkade det helt OK.
 
K Keld skrev:
På Volvo sitter det lite hur som, tex framför framhjulet eller som i mitt fall vid torpedväggen under plasten mot framrutan ( se bild). Det verkar som att det är lite hemligt alltihop, med det här batteriet, man får använda sin bästa GoogleFu för att hitta lite info.


"När blir det dåligt?" Tja, ---Hur långt är ett snöre? När jag väl fick ut mitt o mätte det, verkade det helt OK.
Är det nått specifikt för Volvos? Har aldrig hört talas om det i bilar. Vissa elektroniksaker har minnesbatterier, men bilar var nytt för mig
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Är det nått specifikt för Volvos? Har aldrig hört talas om det i bilar. Vissa elektroniksaker har minnesbatterier, men bilar var nytt för mig
Haft det i 2 senare firmabilarna ( Transit Custom), även dieselvärmaren går på det.
Mycket stök i början, det finns nån krets som skiljer batterierna, så verkstaden satte en bygel mellan, då funkade allt som det skulle.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Alltid är det nå, jag och grabben skulle på byggladan men vi kom oss typ 200meter så tändes laddlampan.

Jaja bara vända hen och kolla, väl hemma så var det bara att konstatera att remmen var av efter 16 6xx mil

Så det var bara att lyfta upp bilen och klia sig i huvudet. Hade både rem och spännare hemma eftersom jag tänkte lämna in bilen på ett tidigt kamremsbyte så har jag som skjutit på multiremmen tills nu i september då kamremmen ska bytas.

Tog typ 55minuter från det att jag började tills bilen var startad igen, största jobbet var väll att få ut innerskärmen egentligen.
En hand håller en trasig multirem från en bil, synbart sliten och sönder, med bilen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade jag vetat att remmen var i så dåligt skick så hade jag givet bytt innan då det ska bytas på 15k men tänkte att givetvis håller en 6år gammal rem mer än 15k. Men den var styv och kändes väldigt plastig.

En annan rolig parentes är att tydligen byter man inte vattenpumpen vid första kamremsbytet utan vid andra bytet. Snacka om snålt! Pumpen kostar några hundralappar och så lite glykol på det.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Fått hem en låda med bilvårdsattiraljer.
Öppen låda med bilvårdsprodukter som vax, polerduk och luftfräschare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
richardtenggren och 4 till
  • Laddar…
galento
Cadillacs ökända 4,1 (4100) motor men gott om plats i motorrummet :crysmile::crysmile:

 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Jag ställde frågan tidigare men jag undrar varför blev toyotorna mot slutet av 80 talet mera bränsleslukande? Gjorde dom ändringar i själva motorerna, eller var det i växellådan eller nån annanstans i kraftöverföringen mellan motorn och hjulen som ändringar gjordes?

Orsaken jag frågar är att jag undrar är om det är möjligt att göra modifikationer som förbättrar bränsleekonomin och offrar istället vrid och sånt som då verkades prioriteras.

Sitter och försöker googla men de flesta är ju intresserade av att bygga om sina bilar för mera kraft och vrid och off-road, jag kanske är den enda i världen som vill gå åt andra hållet och optimera för landsvägskörning.
 
Redigerat:
DennisCA DennisCA skrev:
Jag ställde frågan tidigare men jag undrar varför blev toyotorna mot slutet av 80 talet mera bränsleslukande? Gjorde dom ändringar i själva motorerna, eller var det i växellådan eller nån annanstans i kraftöverföringen mellan motorn och hjulen som ändringar gjordes?

Orsaken jag frågar är att jag undrar är om det är möjligt att göra modifikationer som förbättrar bränsleekonomin och offrar istället vrid och sånt som då verkades prioriteras.

Sitter och försöker googla men de flesta är ju intresserade av att bygga om sina bilar för mera kraft och vrid och off-road, jag kanske är den enda i världen som vill gå åt andra hållet och optimera för landsvägskörning.
Katalysatorn började bli standard på bilar då. Många länder lagstiftade om katalysator i slutet på 80 talet. Det tvingade biltillverkarna att snabbt konstruera någon form av insprutningssystem som fungerade med katalysatorn och som kompenserade för effektförlusten av katalysatorn. Det fanns då många konstiga system som var kortlivade för att dom fungerade så dåligt.
 
När katalysator och lambdasond kom så tvingas motorn att gå med blandningen 14,7 delar luft och 1 del bensin , eller som man säger , lambda 1.
Tidigare kunde man köra det blandningsförhållande som gav bäst bränsleekonomi.
En förutsättning för katalysatorn att fungera är att temperaturen hålls uppe. Detta kan lösas genom att låta bilen gasa själv.
Den opel kadett -88 1,6 jag körde hade förhöjd tomgång i vissa situationer som jag inte gillade. Kom man på 70väg och det blev 50 så räckte det inte att släppa gasen för att minska hastigheten. Man var tvungen att bromsa ner farten och därefter släppte den förhöjda tomgången och man kunde hålla 50.
Jag stod inte ut med detta och byggde en enkel krets med potentiometer så jag manuellt kunde styra tomgångsventilen.
Flera bilmodeller hade denna funktion men några löste det smidigare. Min Renault -00 hade aldrig förhöjd tomgång, den motorbromsade helt ner till normalt tomgångsvarvtal.
Tittade man på signalen från lambdasonden såg man att den ibland brände bensin vid motorbroms men inte alls i den utsträckning och med gaspådrag som Opeln gjorde.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Fått hem en låda med bilvårdsattiraljer.
[bild]
Har kört en del soft99 kiwami och gillar deras produkter skarpt.

Funderar på att rensa upp bland alla mina bilvårdsgrejer och satsa på ett märke/serie.
Dock vissa specialprodukter får man bryta ur serien.

Som det ser ut nu så körs det lite hipp som happ. Man kanske skulle köra tershine sen på nya bilen.
 
  • Gilla
Vespa och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Har kört en del soft99 kiwami och gillar deras produkter skarpt.

Funderar på att rensa upp bland alla mina bilvårdsgrejer och satsa på ett märke/serie.
Dock vissa specialprodukter får man bryta ur serien.

Som det ser ut nu så körs det lite hipp som happ. Man kanske skulle köra tershine sen på nya bilen.
Körde samma "setup" på förra, vita, bilen.
Lättarbetat och bra resultat, enligt mig. (y)
 
B Bjober skrev:
När katalysator och lambdasond kom så tvingas motorn att gå med blandningen 14,7 delar luft och 1 del bensin , eller som man säger , lambda 1.
Tidigare kunde man köra det blandningsförhållande som gav bäst bränsleekonomi.
En förutsättning för katalysatorn att fungera är att temperaturen hålls uppe. Detta kan lösas genom att låta bilen gasa själv.
Den opel kadett -88 1,6 jag körde hade förhöjd tomgång i vissa situationer som jag inte gillade. Kom man på 70väg och det blev 50 så räckte det inte att släppa gasen för att minska hastigheten. Man var tvungen att bromsa ner farten och därefter släppte den förhöjda tomgången och man kunde hålla 50.
Jag stod inte ut med detta och byggde en enkel krets med potentiometer så jag manuellt kunde styra tomgångsventilen.
Flera bilmodeller hade denna funktion men några löste det smidigare. Min Renault -00 hade aldrig förhöjd tomgång, den motorbromsade helt ner till normalt tomgångsvarvtal.
Tittade man på signalen från lambdasonden såg man att den ibland brände bensin vid motorbroms men inte alls i den utsträckning och med gaspådrag som Opeln gjorde.
Mins när Volvo 480/440 kom, Renaultmotorn fick mycket kritik för den gick ryckigt, låg kvar på varv mm.
Samma motor i Renault 19 gick hur fint som helst och var snålare.
När de mätte avgashalterna visade sig Volvo rena de mycket bättre, Renault var det märke som fick mest anmärkningar på höga avgasvärden hos bilprovningen några år senare.
Alla Japanerna utom Nissan införde insprutning på motorer med katalysator, de blev väl inte snålare för det, men fungerade fint. Ford VW Opel Nissan höll på några år med elektronisk förgasare, där funktionen inte blev den bästa, men några fick bilarna att gå riktigt snålt.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Ja det är en svår balansgång det där mellan prestanda , körbarhet, bränsleekonomi och avgasemissioner. Det finns inga enkla lösningar som gör en motor/tillverkare/bilmärke bäst på allt, men i debatten kan det ibland låta så.

Den här Opeln jag hade, på den var det "monopoint insprutning" så den såg ut som en förgasare men var en fullvärdig insprutning styrd med i huvudsak insugstryck , temperatur och varvtal.

Minns även Volvo 240 till vilken man kunde köpa en annan bränslenål till CV-förgasaren för eftermonterad katalysator.
Jag provade den nålen i min 240 utan kat i nått försök att spara bränsle men "slö och törstig" blev ännu slöare och törstigare.
 
Intressant, jag trodde att köra mera med 14:7 bränsleförhållande skulle ha förbättrat prestandan och bränsleekonomin. Samt att ett elektroniskt system skulle varit bättre ur prestanda och bränsleförbrukning.

Jag tror i Finland behövde en bil före 92 inte ha katalysator. Jag kommer ihåg att katalysatorn var sönder innuti på min firebird och det var en 91as årsmodell, men ibruktagen '92 så den hamnade under de nya reglerna enligt besiktningsmannen, utan dom hade jag kunnat ha raka rör menade han.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.