784 012 läst · 11 784 svar
784k läst
11,8k svar
Allt om bilen
Jo, men nu är det ju så att min röv ser ut som den blåa i mitt inläggIntet skrev:
Det finns många lösningar på "dolda" monteringar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fastmonterad Jeepdunk
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny dag nya problem.
I morse efter jag kört cirka 15km hostade bilen till ganska häftigt, hände några gånger och motorn stannade, alla lampor på instrumentbrädan började lysa. Lamporna slockande också. Jag fick vrida av tändningen och sen starta igen, det var ganska skrämmande upplevelse då det är beckmörkt på en landsväg utan belysning.
Med nöd och näppe lyckades jag ta mig in på en rastplats som låg nära. Det luktade illa och rök mycket från bilen då jag steg ut och tittade, jag stannade bilen men såg inga fel eller skador nånstans, bara. Jag undrar om det som rök och stank var överflödig bensin som tagit sig ut i avgasröret, om det inte tänt på alla cylindrar. Jag kollade runt bilen men såg inga uppenbara fel, efter 5-10 minuter startade jag och åkte hem i 60km/h.
Den hackar nu konsistent vid gaspådrag när man har bilen i friläge, den hackar och stöter när man accelererar också. I 60km/h går den stabilt. Den hade ju ett släng av det sistnämnda hackandet för ett tag sen men det gick över, men jag tror det är samma problem som är tillbaka fast värre.
Jag tror det är nånting med tändningssystemet som börjar vara slut. Rotor, fördelarlock, kablar, stift, tändmodulen. Det första jag kan testa är väl silvertejp runt kablarna (på ändan mot tändstiftet lär man kunna testa detta). Rotor, fördelarlock är också huvudmisstänkta. Får ta ut och kolla tändstiften dessutom.
Än så länge är detta den opålitligaste bil jag nånsin ägt. Saaben har aldrig nånsin gjort liknande åt mig.
Men jag har förtröstan det blir bättre bara jag får delarna bytta. Det kan ju vara så det är originaldelarna ännu...
I morse efter jag kört cirka 15km hostade bilen till ganska häftigt, hände några gånger och motorn stannade, alla lampor på instrumentbrädan började lysa. Lamporna slockande också. Jag fick vrida av tändningen och sen starta igen, det var ganska skrämmande upplevelse då det är beckmörkt på en landsväg utan belysning.
Med nöd och näppe lyckades jag ta mig in på en rastplats som låg nära. Det luktade illa och rök mycket från bilen då jag steg ut och tittade, jag stannade bilen men såg inga fel eller skador nånstans, bara. Jag undrar om det som rök och stank var överflödig bensin som tagit sig ut i avgasröret, om det inte tänt på alla cylindrar. Jag kollade runt bilen men såg inga uppenbara fel, efter 5-10 minuter startade jag och åkte hem i 60km/h.
Den hackar nu konsistent vid gaspådrag när man har bilen i friläge, den hackar och stöter när man accelererar också. I 60km/h går den stabilt. Den hade ju ett släng av det sistnämnda hackandet för ett tag sen men det gick över, men jag tror det är samma problem som är tillbaka fast värre.
Jag tror det är nånting med tändningssystemet som börjar vara slut. Rotor, fördelarlock, kablar, stift, tändmodulen. Det första jag kan testa är väl silvertejp runt kablarna (på ändan mot tändstiftet lär man kunna testa detta). Rotor, fördelarlock är också huvudmisstänkta. Får ta ut och kolla tändstiften dessutom.
Än så länge är detta den opålitligaste bil jag nånsin ägt. Saaben har aldrig nånsin gjort liknande åt mig.
Men jag har förtröstan det blir bättre bara jag får delarna bytta. Det kan ju vara så det är originaldelarna ännu...
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 123 inlägg
Jag hade lagt till bränslefiltret och igensatta spridare på listan. Man vet aldrig.
Eller är det dålig jordkabel till motorn?
Eller är det dålig jordkabel till motorn?
Bränslepumpen, bränslepumpsreläet och filtret är på listan, fast jag tror det kommer bränsle p.g.a. det jag nämnde med röken, det ser lite mera ut som ett symptom på oförbränt bränsle.
e: Eller så är det topplockspackning....
e: Eller så är det topplockspackning....
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 995 inlägg
De går ju otroligt länge på originaldelarna så det kan mycket väl vara tändkablar, lock eller rotor. Står ju årsmodell på kablarna om de aldrig är bytta. Bytt på flera orörda där inget är bytt på 40k mil och så blir det så här och när man river så undrar man hur den har gått överhuvudtaget.
Förslag på tändstift? Volvo OEM, NGK eller Bosch Super Plus (4 stift)?
Jag får tag i Volvo OEM fördelarlock vid lokal affär, samt tändstift. Känns som säkraste valet.
Sen har dom två Bosch fördelare men den ena är 30 euro och den andra 17 euro... Ser likadana ut också.
Jag får tag i Volvo OEM fördelarlock vid lokal affär, samt tändstift. Känns som säkraste valet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen har dom två Bosch fördelare men den ena är 30 euro och den andra 17 euro... Ser likadana ut också.
Medlem
· Västernorrland
· 10 995 inlägg
Titta först om det är bytt......är kablarna stämplade med samma år som bilen är byggd är sannolikt inget bytt. Är det nåt annat så är det troligen bytt även lock och rotor. Jag brukar ta originalstift. De är ganska prisvärda jämfört med annat fast det beror ju på att jag köper in dem ganska billigt också förstås.......en butik runt hörnet kan ju ta listpris plus mer.........