Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du tanken bakom soffan? Annars känns det lite meckigt att ha påfyllningen där?
Precis, den sitter bakom ryggstödet i hytten. Känns sådär + gamla tanken såg förjävlig ut inuti så då kändes det lättare att klicka hem en ny lösning ;)
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju dolda tanklock, men de "kräver" LEDbakljus som jag inte är så sugen på. Så får se till att ha flaket såpass tomt att det går att tanka ibland (19 gallon/72L)

Blå Chevrolet pickupbaklucka med dolt tanklock synligt vid vänster bakljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Ja , jag heller ingen fan av ledljus på gamla bilar. Nog gött att slippa ha tanken
bakom ryggstödet 😬😬
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Nä, vanlig RAM Sport. Den har bara gått 13.000mil (för att vara en 2015), kanske har nått med saken att göra. Dock privatägd, lär vara ett minus
Det är ganska låga mil för en 2015, men annars en "dussinbil" skulle gärna själv ha en ram men svårt att motivera som firmabil.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Det finns ju dolda tanklock, men de "kräver" LEDbakljus som jag inte är så sugen på. Så får se till att ha flaket såpass tomt att det går att tanka ibland (19 gallon/72L)

[bild]
Eller den här eleganta lösningen.


En blank, svart veteranbil med trasig baklykta och kromdetaljer som reflekterar ljuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Eller den här eleganta lösningen.


[bild]
Jo, men nu är det ju så att min röv ser ut som den blåa i mitt inlägg ;)

Det finns många lösningar på "dolda" monteringar

Fastmonterad jeepdunk i ett fordon med en grå, sliten yta och synliga skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fastmonterad jeepdunk i fordonets interiör, visar en dolda monteringslösning med blått lock.
Blå jeeptank med fastmonterad öppning på ett fordon, fotad nära en metallstång och trädetaljer.


Fastmonterad Jeepdunk
Röd jeepdunk fastmonterad på en blå bilbakdel i ett garage, med verktyg och däck synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen röd Jeepdunk med monteringslösning synlig, omgiven av verktyg på ett blått fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 6 till
  • Laddar…
Jeepdunksvarianten var fenomenal.
 
Ny dag nya problem.

I morse efter jag kört cirka 15km hostade bilen till ganska häftigt, hände några gånger och motorn stannade, alla lampor på instrumentbrädan började lysa. Lamporna slockande också. Jag fick vrida av tändningen och sen starta igen, det var ganska skrämmande upplevelse då det är beckmörkt på en landsväg utan belysning.

Med nöd och näppe lyckades jag ta mig in på en rastplats som låg nära. Det luktade illa och rök mycket från bilen då jag steg ut och tittade, jag stannade bilen men såg inga fel eller skador nånstans, bara. Jag undrar om det som rök och stank var överflödig bensin som tagit sig ut i avgasröret, om det inte tänt på alla cylindrar. Jag kollade runt bilen men såg inga uppenbara fel, efter 5-10 minuter startade jag och åkte hem i 60km/h.

Den hackar nu konsistent vid gaspådrag när man har bilen i friläge, den hackar och stöter när man accelererar också. I 60km/h går den stabilt. Den hade ju ett släng av det sistnämnda hackandet för ett tag sen men det gick över, men jag tror det är samma problem som är tillbaka fast värre.

Jag tror det är nånting med tändningssystemet som börjar vara slut. Rotor, fördelarlock, kablar, stift, tändmodulen. Det första jag kan testa är väl silvertejp runt kablarna (på ändan mot tändstiftet lär man kunna testa detta). Rotor, fördelarlock är också huvudmisstänkta. Får ta ut och kolla tändstiften dessutom.

Än så länge är detta den opålitligaste bil jag nånsin ägt. Saaben har aldrig nånsin gjort liknande åt mig.

Men jag har förtröstan det blir bättre bara jag får delarna bytta. Det kan ju vara så det är originaldelarna ännu...
 
Jag hade lagt till bränslefiltret och igensatta spridare på listan. Man vet aldrig.

Eller är det dålig jordkabel till motorn?
 
Bränslepumpen, bränslepumpsreläet och filtret är på listan, fast jag tror det kommer bränsle p.g.a. det jag nämnde med röken, det ser lite mera ut som ett symptom på oförbränt bränsle.

e: Eller så är det topplockspackning....
 
Redigerat:
De går ju otroligt länge på originaldelarna så det kan mycket väl vara tändkablar, lock eller rotor. Står ju årsmodell på kablarna om de aldrig är bytta. Bytt på flera orörda där inget är bytt på 40k mil och så blir det så här och när man river så undrar man hur den har gått överhuvudtaget.
 
Förslag på tändstift? Volvo OEM, NGK eller Bosch Super Plus (4 stift)?

Jag får tag i Volvo OEM fördelarlock vid lokal affär, samt tändstift. Känns som säkraste valet.
Volvo fördelarlock med originalförpackning på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Volvo tändstiftspaket med fyra tändstift, OEM-delar för bilmodeller S/V/C 70 och V70.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har dom två Bosch fördelare men den ena är 30 euro och den andra 17 euro... Ser likadana ut också.
 
Titta först om det är bytt......är kablarna stämplade med samma år som bilen är byggd är sannolikt inget bytt. Är det nåt annat så är det troligen bytt även lock och rotor. Jag brukar ta originalstift. De är ganska prisvärda jämfört med annat fast det beror ju på att jag köper in dem ganska billigt också förstås.......en butik runt hörnet kan ju ta listpris plus mer.........
 
5 stift här för 47€ så samma pris som NGK eller Bosch.
 
Är det inte Bosch som gör Volvos stift?
Ngk är ju annars alltid väldigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.