722 576 läst · 11 155 svar
723k läst
11,2k svar
Allt om bilen
Jag har ett labbaggregat (eller två) så jag kan testa fläkten på det viset. Men då isoleringen smält runt jordkabeln börjar man ana problemet är för mycket friktion i lagren. Snurrade jag på fläkten själv kanske den snurrade två eller tre varv innan den stannade, det kunde varit bättre tyckte jag.
Medlem
· Västernorrland
· 10 909 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 795 inlägg
För att byta den oljebadande kamremmen behövs lite kunskap, men det finns på nätet hur man gör, annars är bilen ganska basic.RoTe skrev:
Värre är det med de USA tillverkade bilarna, de verkar inte vara mekvänliga nån stans.
En lite nyare transitmodell har en konstruktion av locket till luftfiltret med höga kanter så vatten inte kan rinna bort. Vilket gör att det kommer in vatten i luftfilterlådan och får någon sensor att gå sönder. Det kan hända när det rinner mycket vatten nedför vindrutan.
Det måste jag kolla på under min huv.N Niq skrev:
Jag bytte olja på Mazdan nyligen och glömde sätta tillbaka den där plastskölden som fanns under.
Tjänar den nåt syfte? Den hade nåt mjukt mellanlager mellan plastskölden också, där det legat mot ramen vart det rostigt.
Tjänar den nåt syfte? Den hade nåt mjukt mellanlager mellan plastskölden också, där det legat mot ramen vart det rostigt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 795 inlägg
Nå det förstås, tänkte mera på att jag hört vissa säger de här behövs för att kyla bilen ordentligt, fast jag märkte nu inte bilen blev varmare än vanligt i morse. Men vi har ju vinterföre. Eller nåt annat man kanske inte tänkt på. Den borde väl tillbaks men fan skruvarna lämnade under snön nånstans...
Har aldrig hört att den skulle bidra till kylningen men det är ju mycket möjligt att jag bara missat det.DennisCA skrev:Nå det förstås, tänkte mera på att jag hört vissa säger de här behövs för att kyla bilen ordentligt, fast jag märkte nu inte bilen blev varmare än vanligt i morse. Men vi har ju vinterföre. Eller nåt annat man kanske inte tänkt på. Den borde väl tillbaks men fan skruvarna lämnade under snön nånstans...
Jag tror den gör större nytta som stänkskydd för elektroniken i motorrummet.
På V70n jag hade så gick den sönder första eller andra året jag hade den bilen. Körde minst 6 år utan. Enda problemet jag märkte av var det stänkte upp mycket mera vatten o snö i motorrummet.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 795 inlägg
Den leder väl luften lite så det kan påverka luftflödet över kylaren något, men knappast märkbartDennisCA skrev:Nå det förstås, tänkte mera på att jag hört vissa säger de här behövs för att kyla bilen ordentligt, fast jag märkte nu inte bilen blev varmare än vanligt i morse. Men vi har ju vinterföre. Eller nåt annat man kanske inte tänkt på. Den borde väl tillbaks men fan skruvarna lämnade under snön nånstans...