Jag har ett labbaggregat (eller två) så jag kan testa fläkten på det viset. Men då isoleringen smält runt jordkabeln börjar man ana problemet är för mycket friktion i lagren. Snurrade jag på fläkten själv kanske den snurrade två eller tre varv innan den stannade, det kunde varit bättre tyckte jag.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
T
Är väl vanligt fel med fläkten på volvo runt dom årsmodellerna om jag minns rätt🤔 har bytt 2 fläktar själv
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Tur då att nya Transporter är en sminkad Transit
Är det så ??
Amarock är väl idag en Ford om jag inte mins fel.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Vemo ja kanske det min syn är ju inte vad den varit...

Jag kunde köpa den hela fläkten billigare av en privatperson än jag kunde köpa bara motorn.

Innan jag åkte i morse

[bild]
Mysigt väder 🙂
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
T Tamak skrev:
Är väl vanligt fel med fläkten på volvo runt dom årsmodellerna om jag minns rätt🤔 har bytt 2 fläktar själv
jo fast oftast är de ju helt utslitna. Kol slut osv...
 
Isakare Isakare skrev:
Är det så ??
Amarock är väl idag en Ford om jag inte mins fel.
Yes, Transporter T7 och Caravelle T7 är baserat på Ford Transit Custom och är ett lyft. Byggs av Ford i Turkiet. Multivan T7 är MQB
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
RoTe
Rabbithole Rabbithole skrev:
Yes, Transporter T7 och Caravelle T7 är baserat på Ford Transit Custom och är ett lyft. Byggs av Ford i Turkiet. Multivan T7 är MQB
Det var som... Transit är väl det värsta som finns i speciallösningar och så, har hört att vissa verkstäder inte tar emot dom?
 
RoTe RoTe skrev:
Det var som... Transit är väl det värsta som finns i speciallösningar och så, har hört att vissa verkstäder inte tar emot dom?
För att byta den oljebadande kamremmen behövs lite kunskap, men det finns på nätet hur man gör, annars är bilen ganska basic.
Värre är det med de USA tillverkade bilarna, de verkar inte vara mekvänliga nån stans.
 
En lite nyare transitmodell har en konstruktion av locket till luftfiltret med höga kanter så vatten inte kan rinna bort. Vilket gör att det kommer in vatten i luftfilterlådan och får någon sensor att gå sönder. Det kan hända när det rinner mycket vatten nedför vindrutan.
 
N Niq skrev:
En lite nyare transitmodell har en konstruktion av locket till luftfiltret med höga kanter så vatten inte kan rinna bort. Vilket gör att det kommer in vatten i luftfilterlådan och får någon sensor att gå sönder. Det kan hända när det rinner mycket vatten nedför vindrutan.
Det måste jag kolla på under min huv.
 
Jag bytte olja på Mazdan nyligen och glömde sätta tillbaka den där plastskölden som fanns under.

Tjänar den nåt syfte? Den hade nåt mjukt mellanlager mellan plastskölden också, där det legat mot ramen vart det rostigt.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag bytte olja på Mazdan nyligen och glömde sätta tillbaka den där plastskölden som fanns under.

Tjänar den nåt syfte? Den hade nåt mjukt mellanlager mellan plastskölden också, där det legat mot ramen vart det rostigt.
Lägre luftmotstånd
 
Nå det förstås, tänkte mera på att jag hört vissa säger de här behövs för att kyla bilen ordentligt, fast jag märkte nu inte bilen blev varmare än vanligt i morse. Men vi har ju vinterföre. Eller nåt annat man kanske inte tänkt på. Den borde väl tillbaks men fan skruvarna lämnade under snön nånstans...
 
DennisCA DennisCA skrev:
Nå det förstås, tänkte mera på att jag hört vissa säger de här behövs för att kyla bilen ordentligt, fast jag märkte nu inte bilen blev varmare än vanligt i morse. Men vi har ju vinterföre. Eller nåt annat man kanske inte tänkt på. Den borde väl tillbaks men fan skruvarna lämnade under snön nånstans...
Har aldrig hört att den skulle bidra till kylningen men det är ju mycket möjligt att jag bara missat det.
Jag tror den gör större nytta som stänkskydd för elektroniken i motorrummet.
På V70n jag hade så gick den sönder första eller andra året jag hade den bilen. Körde minst 6 år utan. Enda problemet jag märkte av var det stänkte upp mycket mera vatten o snö i motorrummet.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Nå det förstås, tänkte mera på att jag hört vissa säger de här behövs för att kyla bilen ordentligt, fast jag märkte nu inte bilen blev varmare än vanligt i morse. Men vi har ju vinterföre. Eller nåt annat man kanske inte tänkt på. Den borde väl tillbaks men fan skruvarna lämnade under snön nånstans...
Den leder väl luften lite så det kan påverka luftflödet över kylaren något, men knappast märkbart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.