719 664 läst · 11 109 svar
720k läst
11,1k svar
Allt om bilen
Förtydliga gärna vad du skriver. Jag läser först att både Haldex och Torsen i praktiken är 2wd. Så fungerar även min Saab 9-3 2wd med väl avvägd antispinn. Med dubbdäck så har jag aldrig (på vanliga vägar) saknat 4wd med den bilen. Sedan skriver du "Men det löser ju systemen". Blir det då (med "systemen") en "riktig" 4wd eller inte? Jag har läst diverse olika åsikter om hur bra olika 4wd fungerar i praktiken. Det spretar rejält. Jag fick för ca 10 år sedan en demo av en kollega med en Audi A6 4wd med Torsen med bl a start från stillastående i en hyfsat brant isig uppförsbacke. Det var imponerande.Rabbithole skrev:
Jag har begränsad egen erfarenhet av 4wd men min referens är Terrängbil 30 som har en "riktig" 4wd som kan låsa alla axlarna vid behov. Jag gissar att alla vanliga civila bilar är väldigt långt ifrån de gröna skogsmullebilarna. Jag har vid ett tillfälle åkt som passagerare i en Audi A6 med luftfjädring på en riktigt dålig grusväg i lite för hög fart och blev imponerad.
Det gäller att hänga med.T TommyC skrev:Förtydliga gärna vad du skriver. Jag läser först att både Haldex och Torsen i praktiken är 2wd. Så fungerar även min Saab 9-3 2wd med väl avvägd antispinn. Med dubbdäck så har jag aldrig (på vanliga vägar) saknat 4wd med den bilen. Sedan skriver du "Men det löser ju systemen". Blir det då (med "systemen") en "riktig" 4wd eller inte? Jag har läst diverse olika åsikter om hur bra olika 4wd fungerar i praktiken. Det spretar rejält. Jag fick för ca 10 år sedan en demo av en kollega med en Audi A6 4wd med Torsen med bl a start från stillastående i en hyfsat brant isig uppförsbacke. Det var imponerande.
Jag har begränsad egen erfarenhet av 4wd men min referens är Terrängbil 30 som har en "riktig" 4wd som kan låsa alla axlarna vid behov. Jag gissar att alla vanliga civila bilar är väldigt långt ifrån de gröna skogsmullebilarna. Jag har vid ett tillfälle åkt som passagerare i en Audi A6 med luftfjädring på en riktigt dålig grusväg i lite för hög fart och blev imponerad.
Torsen har alltid kraft fram OCH bak. Vissa modeller har även torsen i bakaxeln => liknande effekt som en diffbroms.
En haldex på en gammal volvo hade i normalläge 100% av kraften till framhjulen och låste sedan kopplingen väldigt snabbt för att koppla in bakhjulen. En sådan bil har ingen diffbroms på någon av axlarna men istället används bromsarna för att bromsa det hjul som spinner => det blir väldigt varmt när man sladdar lite....
Min 9-3 XWD har Haldex och eLSD och jag har aldrig upplevt den undermålig. Upp till 80% fördelning av kraften går gill bakhjulen, och allt där emellan.
Funkar förbannat bra.
Nästa bil blir en BMW med Xdrive eller en Merca 4matic, men det är något år bort på sparkontot. Får se hur det är i jämförelse.
Funkar förbannat bra.
Nästa bil blir en BMW med Xdrive eller en Merca 4matic, men det är något år bort på sparkontot. Får se hur det är i jämförelse.
Jo, jag försökte genom att fråga här men det går sisådär 😀 Jag har inte tillräckligt stort behov/budget/intresse/tid för att köpa alla intressanta bilmodeller och prova själv.MathiasS skrev:Det gäller att hänga med.
Torsen har alltid kraft fram OCH bak. Vissa modeller har även torsen i bakaxeln => liknande effekt som en diffbroms.
En haldex på en gammal volvo hade i normalläge 100% av kraften till framhjulen och låste sedan kopplingen väldigt snabbt för att koppla in bakhjulen. En sådan bil har ingen diffbroms på någon av axlarna men istället används bromsarna för att bromsa det hjul som spinner => det blir väldigt varmt när man sladdar lite....
Nått man inte behöver vänta på någon annan för att kunna köraRabbithole skrev:
https://www.instagram.com/sledtv/reel/C4OO0_FuCWA/
för er som inte ser länken
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 752 inlägg
En torsen med ena sidan uppe i luften låser tydligen inte heller. Så inte perfekt i alla lägen. Men med fart är torsen bra och helt mekanisk.T TommyC skrev:
Det finns ju elektroniska LSD paket och elektronisk låsning som funkar. T.ex. Jimny. Vanligast på mittdiffen dock.
Nån form av låsning/broms på alla 3 diffar är tacksamt. De med torsen har också TCS systemet som kan bromsa individuellt med skivbromsarna.
BMWs nyare X-Drive verkar bra. Sen har Alfa Romeos senste elbil torsen fram och bak, skulle vara spännande att testa.
Teoretiskt bjäfs. Man får ändå gå på reviews och testa. För vanligt gatbruk duger haldex awd och de övriga moderna systemen bra.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 197 inlägg
Mötte en kollon på 6 testbilar, okänt märke/modell med kamouflage.
De bör nog kolla över adaptionen till strålkastarna innan produktion, för alla 6 bländade med höger strålkastare när de mötte mig i en svag kurva.
Lite kul att 9 av 10 bilar på hantverks parkeringen är en Ford...på VWs testanläggning !!
I ämnet så körde jag en VW transporter -19 14.000 mil här om dagen. Vill inte byta Transit en mot en sån.
Dålig stol.
Tuggummi seg växellåda med beslutsångest.
Burkig.
Simmig väg känsla.
Känndes påfallande sliten trots de få milen ??
Transiten är rena komfortkärran i jämförelse med personbilskänsla, inte buss.
De bör nog kolla över adaptionen till strålkastarna innan produktion, för alla 6 bländade med höger strålkastare när de mötte mig i en svag kurva.
Lite kul att 9 av 10 bilar på hantverks parkeringen är en Ford...på VWs testanläggning !!
I ämnet så körde jag en VW transporter -19 14.000 mil här om dagen. Vill inte byta Transit en mot en sån.
Dålig stol.
Tuggummi seg växellåda med beslutsångest.
Burkig.
Simmig väg känsla.
Känndes påfallande sliten trots de få milen ??
Transiten är rena komfortkärran i jämförelse med personbilskänsla, inte buss.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 752 inlägg
Tur då att nya Transporter är en sminkad TransitIsakare skrev:Mötte en kollon på 6 testbilar, okänt märke/modell med kamouflage.
De bör nog kolla över adaptionen till strålkastarna innan produktion, för alla 6 bländade med höger strålkastare när de mötte mig i en svag kurva.
Lite kul att 9 av 10 bilar på hantverks parkeringen är en Ford...på VWs testanläggning !!
I ämnet så körde jag en VW transporter -19 14.000 mil här om dagen. Vill inte byta Transit en mot en sån.
Dålig stol.
Tuggummi seg växellåda med beslutsångest.
Burkig.
Simmig väg känsla.
Känndes påfallande sliten trots de få milen ??
Transiten är rena komfortkärran i jämförelse med personbilskänsla, inte buss.