765 454 läst · 11 527 svar
765k läst
11,5k svar
Allt om bilen
Billig lösning jag sett folk använda är en såndär brandfilt, hur mycket det skyddar får du kanske testa innanDennisCA skrev:Såhär såg det ut under yaris 2020. Hade en verkstad att svetsa men nu har det rostat igen runt lagningarna. Den här gången ska jag göra det själv och byta mera metall. Frågat runt och det ska nog köras på 2mm stålplåt här. Dräneringshål är förmodligen en bra idé också.
[bild] [bild]
Sitter ju opassligt nära tanken som är i plast. Diesel åtminstone istället för bensin. Skulle vilja köpa svetsskyddsduk av något slag som man kan klippa till eller linda runt tanken då jag jobbar.
https://www.magasin10.se/butik/sakerhet/brandskydd/brandfiltar/brandfilt-120-x-180-cm/
Ja just, det var en sån jag tänkte på men inte fick namn för.
Får se om jag köper en 850 i helgen, skramlade ihop litet växel och bjöd på den blåa volvon jag tyckte var fin och säljaren accepterade.
Får se om jag köper en 850 i helgen, skramlade ihop litet växel och bjöd på den blåa volvon jag tyckte var fin och säljaren accepterade.
Gjorde en lite grundligare koll av bilen och ägarhistorian gör en förbryllad, eller oroad.
Samma ägare 1996 - 2019.
Sen såldes den till en bilaffär.
Sen hade den två ägare mellan 2019-2024.
Sen dess fem ägare (inkl två bilaffärer)...
Den som nu säljer verkar ha köpt bilen och avställt den samma dag. De senaste instanserna av ägande verkar väldigt korta, några dar eller bara en dag ibland. Vet inte riktigt vad som försigår där.
Samma ägare 1996 - 2019.
Sen såldes den till en bilaffär.
Sen hade den två ägare mellan 2019-2024.
Sen dess fem ägare (inkl två bilaffärer)...
Den som nu säljer verkar ha köpt bilen och avställt den samma dag. De senaste instanserna av ägande verkar väldigt korta, några dar eller bara en dag ibland. Vet inte riktigt vad som försigår där.
Vissa (större) firmor som får äldre inbytesbilar säljer dom vidare till mindre firmor.
Så var det med min Volvo, blev inbytt på en större firma som inte har bilar äldre än nåt år, så den såldes vidare efter 2 dagar till en mindre skutt där jag köpte den.
Men visst blir man lite skeptisk... Kollar på en Kia nu och den har gått mellan 3-4 bilfirmor på bara nån månad och ingen privat mellan.
Så var det med min Volvo, blev inbytt på en större firma som inte har bilar äldre än nåt år, så den såldes vidare efter 2 dagar till en mindre skutt där jag köpte den.
Men visst blir man lite skeptisk... Kollar på en Kia nu och den har gått mellan 3-4 bilfirmor på bara nån månad och ingen privat mellan.
Den här senaste ägaren är privat, men han har inte ens kört bilen, ställde av typ samma dag den blev hans, undrar om det är nån som fipplar bilar privat. Vissa stod också delägare under och inte ägare så jag tänker det har nånting med bilen åkt mellan folk som säljer och inte kör.
Nu läser jag mätarinställningen också:
195156 km (30.08.2024)
195156 km (29.08.2024)
195158 km (17.11.2023)
195158 km (31.10.2023)
195158 km (26.10.2022)
195156 km (02.11.2021)
Nä vad händer... Har mätaren gått sönder? Eller manipulation, väldigt klantigt i så fall... Hur mycket har den verkligen gått... Varningsflaggor...
Nu läser jag mätarinställningen också:
195156 km (30.08.2024)
195156 km (29.08.2024)
195158 km (17.11.2023)
195158 km (31.10.2023)
195158 km (26.10.2022)
195156 km (02.11.2021)
Nä vad händer... Har mätaren gått sönder? Eller manipulation, väldigt klantigt i så fall... Hur mycket har den verkligen gått... Varningsflaggor...
Du får tycka som du vill, för mig minskar det vad jag är villig att betala för bilen. Jag tror ju inte det är jag som är udda här utan att de flesta resonerar som jag, mera mil = mindre pengar är grundregeln.
Såklart finns det undantag, kanske säljaren kan bevisa en korrekt gjord motorrenovering (eller motorbyte) gjorts nyligen, har servicebok som visar han har bytt en massa slitdelar nyligen. Ja och att det inte är nån biltrimmare som gjort en massa effektökningar. Undantag om det är nån äldre Saab som fått Trionic konvertering, det brukar va enkelt och pålitligt.
Sen mera mil på våra vägar = mera exponering för det förhatliga saltet. Men ja kanske bilen har extremt litet rost (svårt att upptäcka sånt dock utan billyft och hammare).
Men det mesta av detta är svårt att veta för en som köper en bil och oftast tycker nog de flesta av oss att miltalet betyder nåt.
Såklart finns det undantag, kanske säljaren kan bevisa en korrekt gjord motorrenovering (eller motorbyte) gjorts nyligen, har servicebok som visar han har bytt en massa slitdelar nyligen. Ja och att det inte är nån biltrimmare som gjort en massa effektökningar. Undantag om det är nån äldre Saab som fått Trionic konvertering, det brukar va enkelt och pålitligt.
Sen mera mil på våra vägar = mera exponering för det förhatliga saltet. Men ja kanske bilen har extremt litet rost (svårt att upptäcka sånt dock utan billyft och hammare).
Men det mesta av detta är svårt att veta för en som köper en bil och oftast tycker nog de flesta av oss att miltalet betyder nåt.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 729 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 729 inlägg
Det var generellt så att det var för få som tog ekonomiskt ansvar eller hade ekonomisk pondus. Perfektionismen hade inga gränser när det kom till att sätta resurser på bjafs och meningslösheter. Tragiskt.A aka_the_barf skrev:[länk]
Man blir mer och mer ensam med sin 900 T16. Även på saab träffar är den ovanlig. Då de flesta har antingen äldre, cabbar eller nyare saab.
Såg att någon sa att saab var misslyckade. GM gillade inte att saab gjorde dyrare och bättre lösningar än GM ville då de ansåg att deras kunder förtjänade kvalite de själva kunde känna sig stolta av att sälja. Kolla bara vectran som delar boten platta med saab hur förstärkt saab varianten är, GM var inte glada. Eller när saab kastade ut opels navigations system och gjorde ett bättre. GM var mindre glada.
Tror saab kan ha varit en av få tillverkare kvar (då) som faktiskt kände stolthet över sitt verk och ville göra en bra produkt där inte maximal vinst mar enda målet.