712 150 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Jag är säker på att de märker skillnad på en gång vid en fullgastest, deras sample size är ju rätt stor oavsett vilken svenssonbil det gäller och när det är en svensk/tysk med turbo är det ju så enkelt gjort med chiptrim. Sen skiter nog de flesta i det, så länge det är bara mjukvara. Men jag kan fråga min besiktningsgubbe nästa gång och återkomma, släpet ska kollas innan månadsslutet.Alfredo skrev:
Vad är fullgastest? Eller jag förstår ordet men har aldrig varit med om något liknande. De brukar puttra ut ur anläggningen, till bromsprovet och runt huset till avgaskollen.pjgb skrev:
Sen fattar jag väl att det går att ta rätt på motoreffekten men har aldrig märkt att de visat intresse för det.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Tror att jag sett dem gasa upp i lite fart och testa bromsarna nån gång, men inga fullgasrepor direkt...
De kör alltid en liten repa när jag besiktar. Och kollegan fick som sagt lägga in originalchip för de märkte på en gång att det var 200+ hästar istället för 150 eller vad den nu har original, det är iofs en diesel.
Har aldrig varit med om att de inte provkör på allmän väg, t o m min framhjulsdrivna 9-3 årsmodell 2000 ville de köra trots bromsprovare. Men det är väl antagligen för att jag har så trevliga bilar då. 😆
Har aldrig varit med om att de inte provkör på allmän väg, t o m min framhjulsdrivna 9-3 årsmodell 2000 ville de köra trots bromsprovare. Men det är väl antagligen för att jag har så trevliga bilar då. 😆
Om bilen har fyrhjulsdrift av viss sort. T ex Haldex åtminstone version 1 som Saab och vissa Volvo har.Alfredo skrev:
Byggveteran
· 2 388 inlägg
Har inte heller fått varken frågor eller problem med lite extra hk.
Trots att jag börjar närma mig pension så har jag väldigt svårt för en standard Svensson bil.
Väldigt många av mina bilar har haft på något mystiskt vis fler hästar när jag sålt än när jag köpt
Är faktiskt lika glad för en bil som ser ut att gå lika fort som den gör som den ultimata familje kombin som rastar rena sportbilar.
Trots att jag börjar närma mig pension så har jag väldigt svårt för en standard Svensson bil.
Väldigt många av mina bilar har haft på något mystiskt vis fler hästar när jag sålt än när jag köpt
Är faktiskt lika glad för en bil som ser ut att gå lika fort som den gör som den ultimata familje kombin som rastar rena sportbilar.
Tja, det beror väl på om man kan. Då är det inget svårt. Den sitter lite olika på olika Saabar.N Niq skrev:
En av fördelarna med gamla Saabar är att reservdelar är billiga, ibland mycket billiga. Så nej det är inte dyrt.
Om ECUn är avsedd för bilen är det fritt fram att byta.
Lite priser. Bekant behöver akut en backspegel till en Folkabuss.
Finns på nätet för 1170:- komplett med värme och elstyrning, men ingen kunde erbjuda snabb frakt då de inte finns på lager i Sverige.
VAG säljer spegeln i delar, själva huset (det som är trasigt) kostar 2.800:-
Sen kan man köpa till kåpa, spegel och eldelen, då blir det 5.800:- !!!
Finns på nätet för 1170:- komplett med värme och elstyrning, men ingen kunde erbjuda snabb frakt då de inte finns på lager i Sverige.
VAG säljer spegeln i delar, själva huset (det som är trasigt) kostar 2.800:-
Sen kan man köpa till kåpa, spegel och eldelen, då blir det 5.800:- !!!