RoTe
Det går inte att stirra sig blind på däcktest då många budgetmärken har så ojämn produktionskvalitet. Det kan även skilja en del beroende på vilken dimension däcket har då egenskaperna är svåra att hålla konstanta beroende på bredd och profil.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dom är i vart fall tysta och har låg förbrukning
[media]
Ett riktigt test av några av de bästa däcken
[media]
Nej, men det är dumt att vara dumsnål, nästa uppsättning gör jag nog som jag brukar och tar testvinnaren istället.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var det inte Continental som köpte upp nåt i Sverige för typ 30 år sedan och la ned det så att en massa folk blev utan jobb? Har ett svagt minne av de ligger på min svarta lista. Nåja.

Till nästa säsong behöver jag också nya sommardäck. Har kört ett par billiga Atrezzo idag som var ok men dålig livslängd. Till våren blir det premiumdäck men har inte kollat runt vad som ger bäst ekonomi, kanske Michelin? Vad kan man räkna med för livslängd?

Först hade jag Pirelli scorpion Verde som gick 4600 mil. Men tredje och sista säsongen var hemsk med punkteringar efter varandra trots bra med slitbana kvar. De var tydliga veka mellan slitbanorna och tålde inte grusväg.

Sedan Sailun Atrezzo som också är inne på tredje säsongen men bara 2700 mil. Det börjar bli olagligt slitna redan... Kanske inte går säsongen ut. Men två omgångar billiga däck kanske bli billigare än en omgång premiumdäck?

Detta gäller grisigt stora SUV-däck 255/45-20.

Mina Hakka 9 kommer att gå sin sjunde säsong till vintern, 4600 mil hittills! Ser knappt slitna ut.
Michelin brukar ju vara bra och hållbara. Isakare verkar dock ha dålig erfarenhet av nyare Michelin.
Hankook gör ju bra däck nuförtiden. Kumho är ganska billiga och verkar bra men tror inte dom har så bra livslängd. Goodyear tycker jag verkar ganska dåliga nuförtiden. Iaf väldigt ojämn kvalitet. Landsail har många varit nöjda med.

Har du något vidare grepp kvar i 7 år gamla Nokia vinterdäck? Tycker dom brukar åldras ganska fort. Finns ofta bra med mönster kvar men dubbarna har ramlat ut och gummit verkar torka efter några år.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Idag verkar däck vara ett lotteri, precis som det mesta annat.
Förr kunde man lita på att Michelin var det som höll längst, finns t.o.m testat av ViB för typ 15 år sen.
Dyraste däcken Michelin blev billigast per mil. Spannet på de testade däcken, både billiga och dyra, var 2000-5000 mil till 1,6 mm. Michelin hade fortfarande godkänt mönster när testen avbröts vid 6000 mil.
De Rysslands tillverkade Michelin som satt på särbons Toyota hade ingen imponerande livslängd, bytte vid 6000 mil, men då har ju bilen gått 2-2.500 mil på vinterdäck. Samma däck sitter på nu, tillverkade i Frankrike, gått ca 2000 mil, syns knapp att de rullat.

Good Year är det märke jag aldrig fattat att de kan vara värdens största. Alltid bra i egenskaper som nya, men när det gått ett år eller 2 är det antingen slut eller ser ut som nya, håller i 10 år med värdelösa egenskaper.
Vi har 4 bilar på firman med Good Year, det ser ut som en hund tuggat på däcken, saknas stora bitar på slitytan. Känns som de hade ett annat gummi de 2-3 första millimeterna, sen nån Kinesisk blandning av returdäck.
Är det polsktillverkade Goodyear? Dom verkar ha sämre kvalitet på dom som är gjorda där.
 
C
N Niq skrev:
Har du något vidare grepp kvar i 7 år gamla Nokia vinterdäck? Tycker dom brukar åldras ganska fort. Finns ofta bra med mönster kvar men dubbarna har ramlat ut och gummit verkar torka efter några år.
Samma erfarenhet här. Förvisso däck som kom med bilen så jag vet ju inte hur de är körda, förvarade, osv., men torra, ljusgrå och bara enstaka dubb kvar efter "bara" 7 år.
Bytte till Continental, verkar fortfarande vara ett hyfsat säkert kort.
 
C cpalm skrev:
Samma erfarenhet här. Förvisso däck som kom med bilen så jag vet ju inte hur de är körda, förvarade, osv., men torra, ljusgrå och bara enstaka dubb kvar efter "bara" 7 år.
Bytte till Continental, verkar fortfarande vara ett hyfsat säkert kort.
Ja Continentals vinterdäck brukar vara väldigt hållbara.
7 år börjar nog vara på gränsen för vilka vinterdäck som helst
 
Hade ett par westlake för en del år sen, höll jävligt bra. Körde typ 4000 mil och då hade jag 4-5mm kvar på drivhjulen. Övriga egenskaper stack inte ut på något sätt, varken åt det bra eller dåliga hållet.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Köpte en Volvo C70 2001 cabbe för någon månad sedan och har svårförklarade vibrationer i bilen.
Märkte redan vid provkörningen vibrationer och bestämde mig ändå för att köpa efter prutande på grund av dessa vibrationer, tänkte att det borde vara enkelt avhjälpt.
Efter hemkomst plockade jag av alla hjul och balanserade om dem och alla var felbalanserade, tänkte att det var felet men vibrationerna kvarstår.
Märks nästan direkt man kör iväg och är inte beroende av motorvarv eller vilken växel som automaten har,

Har funderingar på om någon drivaxel eller hjullager felar, bilen har gått endast 6200 mil och är i nyskick för övrigt.
Någon som varit med om något liknande och har tips?
Svarar mig själv, har ju haft funderingar på drivaxel som vibrerar, och i förrgår ringde jag till ett företag i Helsingborg, Drivledens bildelar och pratade med en Tobbe som direkt sa att mina vibrationer berodde på glapp i någon inre knut, han var stupsäker när jag beskrev symtomen.
Och mina funderingar om att plocka ett par drivaxlar från skroten och testa kom på skam när han berättade att enbart till min specifika bil finns 4 olika drivaxlar att välja på, till C70 modellernas olika drivlinor 24 axlar!

Så att beställa från Skruvat eller Autodoc och liknande ska man tydligen inte göra för att vara säker på att få rätt grejor, men knappar jag in mitt regnummer kommer det upp flera olika fabrikat som enligt dem ska passa, men de passar också min S70 som inte har samma axlar som C70:n...

Besiktade idag och med bilen på 4-pelarlyft med belastade hjul glappade bägge inre drivknutarna, höger sida mest, i övrigt är bilen som ny under.
Ringde upp den trevlige Tobbe direkt efter besiktningen och kollade igen med alla nr och konfigurationer och resultatet en beställning på 2 nya axlar, 4000 styck, drygt 8000 sköna pengar, men blir det bra är det värt det.

Han var också inne på att orsaken skulle vara antingen bytta fjädrar för att någon ville ha bilen lägre, eller trasigt motorfäste.
Nu har jag nagelfarit bilen undertill och fjädrarna är original och aldrig bytta, motorfästena verkar ok så det som återstår är hans uppgifter att Volvo hade stora bekymmer med drivaxlar under en period ungefär när min bil byggdes med täta garantibyten av axlar och till med rasade växellådor på grund av detta.

De drivaxlar jag beställt var de sista de hade, tydligen tillverkas de på beställning när behov finns.
I början av nästa vecka ska jag få dem och sedan ska det bli spännande att provköra med friska axlar och istället en plånbok med stort glapp i...
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Svarar mig själv, har ju haft funderingar på drivaxel som vibrerar, och i förrgår ringde jag till ett företag i Helsingborg, Drivledens bildelar och pratade med en Tobbe som direkt sa att mina vibrationer berodde på glapp i någon inre knut, han var stupsäker när jag beskrev symtomen.
Och mina funderingar om att plocka ett par drivaxlar från skroten och testa kom på skam när han berättade att enbart till min specifika bil finns 4 olika drivaxlar att välja på, till C70 modellernas olika drivlinor 24 axlar!

Så att beställa från Skruvat eller Autodoc och liknande ska man tydligen inte göra för att vara säker på att få rätt grejor, men knappar jag in mitt regnummer kommer det upp flera olika fabrikat som enligt dem ska passa, men de passar också min S70 som inte har samma axlar som C70:n...

Besiktade idag och med bilen på 4-pelarlyft med belastade hjul glappade bägge inre drivknutarna, höger sida mest, i övrigt är bilen som ny under.
Ringde upp den trevlige Tobbe direkt efter besiktningen och kollade igen med alla nr och konfigurationer och resultatet en beställning på 2 nya axlar, 4000 styck, drygt 8000 sköna pengar, men blir det bra är det värt det.

Han var också inne på att orsaken skulle vara antingen bytta fjädrar för att någon ville ha bilen lägre, eller trasigt motorfäste.
Nu har jag nagelfarit bilen undertill och fjädrarna är original och aldrig bytta, motorfästena verkar ok så det som återstår är hans uppgifter att Volvo hade stora bekymmer med drivaxlar under en period ungefär när min bil byggdes med täta garantibyten av axlar och till med rasade växellådor på grund av detta.

De drivaxlar jag beställt var de sista de hade, tydligen tillverkas de på beställning när behov finns.
I början av nästa vecka ska jag få dem och sedan ska det bli spännande att provköra med friska axlar och istället en plånbok med stort glapp i...
Intressant information. Hoppas det blir bra.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Svarar mig själv, har ju haft funderingar på drivaxel som vibrerar, och i förrgår ringde jag till ett företag i Helsingborg, Drivledens bildelar och pratade med en Tobbe som direkt sa att mina vibrationer berodde på glapp i någon inre knut, han var stupsäker när jag beskrev symtomen.
Och mina funderingar om att plocka ett par drivaxlar från skroten och testa kom på skam när han berättade att enbart till min specifika bil finns 4 olika drivaxlar att välja på, till C70 modellernas olika drivlinor 24 axlar!

Så att beställa från Skruvat eller Autodoc och liknande ska man tydligen inte göra för att vara säker på att få rätt grejor, men knappar jag in mitt regnummer kommer det upp flera olika fabrikat som enligt dem ska passa, men de passar också min S70 som inte har samma axlar som C70:n...

Besiktade idag och med bilen på 4-pelarlyft med belastade hjul glappade bägge inre drivknutarna, höger sida mest, i övrigt är bilen som ny under.
Ringde upp den trevlige Tobbe direkt efter besiktningen och kollade igen med alla nr och konfigurationer och resultatet en beställning på 2 nya axlar, 4000 styck, drygt 8000 sköna pengar, men blir det bra är det värt det.

Han var också inne på att orsaken skulle vara antingen bytta fjädrar för att någon ville ha bilen lägre, eller trasigt motorfäste.
Nu har jag nagelfarit bilen undertill och fjädrarna är original och aldrig bytta, motorfästena verkar ok så det som återstår är hans uppgifter att Volvo hade stora bekymmer med drivaxlar under en period ungefär när min bil byggdes med täta garantibyten av axlar och till med rasade växellådor på grund av detta.

De drivaxlar jag beställt var de sista de hade, tydligen tillverkas de på beställning när behov finns.
I början av nästa vecka ska jag få dem och sedan ska det bli spännande att provköra med friska axlar och istället en plånbok med stort glapp i...
Håller alla tummar jag har för att det blir bra.
Innre drivknutar är ju annars ett väldigt ovanligt fel, men jag har oxå hört nån stans att Volvo haft problem med det.
 
Kuslake Kuslake skrev:
Intressant information. Hoppas det blir bra.
Tack, det hoppas jag med!
 
mikethebik mikethebik skrev:
Svarar mig själv, har ju haft funderingar på drivaxel som vibrerar, och i förrgår ringde jag till ett företag i Helsingborg, Drivledens bildelar och pratade med en Tobbe som direkt sa att mina vibrationer berodde på glapp i någon inre knut, han var stupsäker när jag beskrev symtomen.
Och mina funderingar om att plocka ett par drivaxlar från skroten och testa kom på skam när han berättade att enbart till min specifika bil finns 4 olika drivaxlar att välja på, till C70 modellernas olika drivlinor 24 axlar!

Så att beställa från Skruvat eller Autodoc och liknande ska man tydligen inte göra för att vara säker på att få rätt grejor, men knappar jag in mitt regnummer kommer det upp flera olika fabrikat som enligt dem ska passa, men de passar också min S70 som inte har samma axlar som C70:n...

Besiktade idag och med bilen på 4-pelarlyft med belastade hjul glappade bägge inre drivknutarna, höger sida mest, i övrigt är bilen som ny under.
Ringde upp den trevlige Tobbe direkt efter besiktningen och kollade igen med alla nr och konfigurationer och resultatet en beställning på 2 nya axlar, 4000 styck, drygt 8000 sköna pengar, men blir det bra är det värt det.

Han var också inne på att orsaken skulle vara antingen bytta fjädrar för att någon ville ha bilen lägre, eller trasigt motorfäste.
Nu har jag nagelfarit bilen undertill och fjädrarna är original och aldrig bytta, motorfästena verkar ok så det som återstår är hans uppgifter att Volvo hade stora bekymmer med drivaxlar under en period ungefär när min bil byggdes med täta garantibyten av axlar och till med rasade växellådor på grund av detta.

De drivaxlar jag beställt var de sista de hade, tydligen tillverkas de på beställning när behov finns.
I början av nästa vecka ska jag få dem och sedan ska det bli spännande att provköra med friska axlar och istället en plånbok med stort glapp i...
Hade liknande problem med vibrationer på en Fiesta jag hade, det visade sig vara inre drivknutar så det låter inte otroligt....
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Billiga beg bilar.
Helt otroligt. Grannen satte ut sin Golf på annons i morse.
Lysande motorlampa, felkod tyder på dålig kamkedja.
Trasig AC.
Trasig kupefläkt.
Rost överallt, hål i sparklådorna.
Nu är det en här från Sundsvall och tittar på bilen, åkt tåg, tunnelbana och buss i 6 timmar för att komma hit !!!
Det är 29 grader varmt, åka till Sundsvall utan fläkt och AC låter inte lockande.
 
  • Wow
  • Gilla
galento och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Billiga beg bilar.
Helt otroligt. Grannen satte ut sin Golf på annons i morse.
Lysande motorlampa, felkod tyder på dålig kamkedja.
Trasig AC.
Trasig kupefläkt.
Rost överallt, hål i sparklådorna.
Nu är det en här från Sundsvall och tittar på bilen, åkt tåg, tunnelbana och buss i 6 timmar för att komma hit !!!
Det är 29 grader varmt, åka till Sundsvall utan fläkt och AC låter inte lockande.
Det är ju bara 3,5 timme. Vevar man ner rutan så funkar det skapligt. Sånt får man räkna med en gammal bil =)
Men att köra med troligt dålig kamkedja är mer intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.