D Dilato skrev:
Jag är besviken på mina continental sommardäck, dom var testvinnare när jag köpte dom men efter att ha kört med mina Goodyear friktionsvinterdäck året om bytte jag tillbaka till sommardäcken för att dom hade bra mönster kvar.

Dom drar 0.75 mot 0.65 l/mil för vinterdäcken med samma körstil!
Samma storlek?
 
D Dilato skrev:
Jag är besviken på mina continental sommardäck, dom var testvinnare när jag köpte dom men efter att ha kört med mina Goodyear friktionsvinterdäck året om bytte jag tillbaka till sommardäcken för att dom hade bra mönster kvar.

Dom drar 0.75 mot 0.65 l/mil för vinterdäcken med samma körstil!
Anmärkningsvärt. Michelintofflorna jag har känns som de rullar lätt.
 
Sommardäcken
Continental ContiEcoContact 5
215/65 R16 98H

Vinterdäcken
Goodyear Ultragrip Ice 2
215/65 R 16 98T

Det som gör mig förbannad är påståendet:

En lång rad tekniska innovationer i däckstomme och gummiblandning ger ContiEcoContact 5 fantastisk prestanda och lång livslängd. Marknadens första bränslebesparande prestandadäck.

Tekniska detaljer:

• För miljön och trafiksäkerhetens skull.
• Optimerat rullmotstånd för lägre bränsleförbrukning.
 
Åter till bromsar:
jag har aldrig behövt byta bromsskivor, hur kör man för att behöva det?

Min nuvarande bil har skivor runt om med bromsbackar för handbroms, har gått 23k mil och först nu behöver jag bytta skivbromsbelägg bak (det skriker ibland).

Problemet är att det är 1:a gången det behövs så jag får inte loss bultarna som håller kolven på plats, dom har aldrig lossats på 12 år.
Men, får väl lämna in på verkstad i värsta fall..
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
jag har aldrig behövt byta bromsskivor, hur kör man för att behöva det?
Du byter dem generellt sett inte för att de är utslitna, utan för att de är ojämnt slitna. Förr svarvade man dem, men det lönar sig inte nuförtiden när nya är så pass billiga.
D Dilato skrev:
Problemet är att det är 1:a gången det behövs så jag får inte loss bultarna som håller kolven på plats, dom har aldrig lossats på 12 år.
Du menar oket? Det brukar inte vara så farligt. Vad är det för bil?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Åter till bromsar:
jag har aldrig behövt byta bromsskivor, hur kör man för att behöva det?

Min nuvarande bil har skivor runt om med bromsbackar för handbroms, har gått 23k mil och först nu behöver jag bytta skivbromsbelägg bak (det skriker ibland).

Problemet är att det är 1:a gången det behövs så jag får inte loss bultarna som håller kolven på plats, dom har aldrig lossats på 12 år.
Men, får väl lämna in på verkstad i värsta fall..
Bultarna som håller kolven?
Du menar antagligen de skruvar som sitter i bromsokshållaren (”okbygeln”), om det är vanliga skivbromsar med flytande bromsok på glidpinnar.
Brukar vara rätt så bra draget och med blå Loctite (seg gänglåsning).
Rekommenderar mycket värme direkt mot skruvarna under kort tid så att du inte värmer upp navet och kokar fettet ur hjullagret. Jag använder mapgasbrännare ca 10-15 sek. Sedan en halvmeters förlängningsskaft och ordentlig kontakt med hylsan mot skruven. Mutterknack brukar inte vara till någon hjälp, det är värme som är lösningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du byter dem generellt sett inte för att de är utslitna, utan för att de är ojämnt slitna. Förr svarvade man dem, men det lönar sig inte nuförtiden när nya är så pass billiga.

Du menar oket? Det brukar inte vara så farligt. Vad är det för bil?
Mitsubishi asx (Gao) 2011.

Alltså, jag vet hur man gör med värme och kyla och så, jag har gasolbrännare, men känner mig för lat på gamla dar😄
 
C
D Dilato skrev:
Mitsubishi asx (Gao) 2011.
OK, ser väldigt "standard" ut...
Är det oket du skall lossa är det nog bara loctiten som bråkar. Dessa skruvar sitter ju i "blinda" hål i glidpinnarna så det brukar inte rosta fast där. Banka på nyckeln med en klubba så du "chockar" den lite.
Och glöm inte att hålla emot glidpinnen så den inte snurrar med.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
OK, ser väldigt "standard" ut...
Är det oket du skall lossa är det nog bara loctiten som bråkar. Dessa skruvar sitter ju i "blinda" hål i glidpinnarna så det brukar inte rosta fast där. Banka på nyckeln med en klubba så du "chockar" den lite.
Och glöm inte att hålla emot glidpinnen så den inte snurrar med.
Jag ska ge mig på dom en gång till.

Ett problem är att bak sitter bromsslangen så dumt till att man inte kan få på en hylsa på bulten utan att lossa bromsslangen ( bara en öppen nyckel kan slaijdas på) och jag gjorde några tafatta försök men ville inte riskera att skada bultskallen så jag la ner det då.
Men, nu är du är det dags att göra ett riktigt försök med riktiga grejer.
Ska även byta multiremmen, den här ju snurrat i 13 år och 23k mil så....
 
C
D Dilato skrev:
Ett problem är att bak sitter bromsslangen så dumt till att man inte kan få på en hylsa på bulten
Ja, det är "standard" att man inte kommer åt med de verktyg man helst skulle vilja använda 🙄
Använd en ringnyckel om det går(?)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Använd en ringnyckel om det går(?)
Det är just det som inte går, andra (öppna) änden är det enda som kommer åt och det är för dåligt.
 
  • Ledsen
cpalm
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det är ju en prisjämförelse i alla fall....

Kör man ID4 skruvar man nog inte så mycket själv ...
Vad är en ID4 nu igen, allt jag tänker på då jag hör ID4 är
Filmomslag för Independence Day med en explosion vid ett stort, klassiskt byggnad och ljusstråle från ett rymdskepp ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
MasMats och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vad är en ID4 nu igen, allt jag tänker på då jag hör ID4 är
[bild]
Röd Volkswagen-elbil kör på landsväg med gröna fält i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakhjulsdriven leksak från Vw
 
Om man bara kunde kombinera de två bilderna...
 
  • Haha
  • Gilla
Robert-san01 och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Åter till bromsar:
jag har aldrig behövt byta bromsskivor, hur kör man för att behöva det?

Min nuvarande bil har skivor runt om med bromsbackar för handbroms, har gått 23k mil och först nu behöver jag bytta skivbromsbelägg bak (det skriker ibland).

Problemet är att det är 1:a gången det behövs så jag får inte loss bultarna som håller kolven på plats, dom har aldrig lossats på 12 år.
Men, får väl lämna in på verkstad i värsta fall..
Mitt tips efter du fått rätt på det att ta ner det varje år, eller iallafall vartannat år för att gå genom bromsarna. Så slipper du sånt här tråkigt skit =)
Det problemet är värst på mazda, jag tröttna så in i helvete på mazda så jag hade bara den i typ 2 månader eller något.

Alla dessa med elbilar kommer få typ ditt problem med, de finns ju inga underhåll på vissa bilar. Men att kolla genom bromsar skadar aldrig innan det är för sent.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.