Igår installerade jag ett relä till spolarpumpen, jag tycker den verkar lite mera vigulant nu. Den där tidsfördröjningen innan den börjar spola är borta. Tyvärr så det högra munstycket jag köpte från saabklubben blev inte bättre alls.

Det kan vara så att munstycket är bara dålig proparts kvalité, eller slangsystemet kanske inte är dimensionerat för två strålar ditåt eller så är pumpen för klen oavsett. Har läst att andra seriekopplat två pumpar, eller förse pumpen 16-18V istället så får den mera kraft på bekostnad av kortare liv.

Bilens motorrum med nyinstallerat relä till spolarpumpen och öppnat batterifack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Patrik440
MathiasS MathiasS skrev:
"Förr" börjar bli rätt jädra länge sedan....:)
Det var inte bättre förr men det är sämre nu..
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag är ganska säker jag kunde göra som om jag verkligen ville vid min lokala besiktningsstation. De brukar vara flexibla.
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Det var inte bättre förr men det är sämre nu..
Det var bättre förr men det var inte bra då heller.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sälj den billigt på export till Syd/Östeuropa. Jag har en vän som köper bilar med liknande defekter, lagar upp och säljer dom när dom har en dipp i inbokade jobb.
Byta motor gör dom väl på en förmiddag

Samma sak för mig, sålde nyss min trogna Lexus när jag kände att det började krypa på lite småskav, orkar inte hålla på att fixa med småtjafs längre. Fast vissa bilar är lättmekade med billiga reservdelar
Har en Jeep compas som också skulle varit iväg, nåt motorfel, jag tror det är kamkedjan som vikt sig
 
RoTe RoTe skrev:
Men nu var det tal om en BMW med allvarliga motorproblem så vem pratar du med??
Det var en kort kommentar om att viköperdinbil ger en väldigt låg värdering. Men visst köper de skrotbilar så lär det väl max bli nån hundralapp...
 
På tal om BMW så verkar dom ha onormalt många kalkonmotorer i sitt sortiment. Eller så är det bara marknadsavdelningen som har ställt till det genom att sätta intervallet för oljebyten till 3000 mil?

Igår när jag var ute och handlade så hamnade jag bakom en snygg BMW 650i vid stopp för lämna företräde. När BMWn drog iväg så lämnade den mycket blåsvart rök efter sig. Jag memorerade registreringsnumret och såg sedan att den var 2012 års modell och hade bara gått strax över 10 000 mil.

https://duckduckgo.com/?q=bmw+n63+engine+problems&ia=web listan över dyra fel är lång och BMW tar som vanligt inget ansvar efter den korta garantitiden.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Nej, sälja privat på blocket... en besiktigad bil som rullar utan större fel bör betinga högre värde än 4k.
En bil med bra kaross och godkända däck men rasad motor är 6000 kr. Inte en krona lägre =)

Har fått i uppdrag av folk som inte pallar att sälja bilarna då de rasat. Inte en krona lägre än 6000 är mitt motto och det har fungerat superbra.

En besiktad och vägduglig bil är ofta värd lite mer.
 
R Rkarlsson skrev:
En bil med bra kaross och godkända däck men rasad motor är 6000 kr. Inte en krona lägre =)

Har fått i uppdrag av folk som inte pallar att sälja bilarna då de rasat. Inte en krona lägre än 6000 är mitt motto och det har fungerat superbra.

En besiktad och vägduglig bil är ofta värd lite mer.
Låter rimligt! O då ska en v70 med välfungerande motor, lite läckande styrväxel men som går genom bes. vara värd mer än 4k.
 
S swirve skrev:
Låter rimligt! O då ska en v70 med välfungerande motor, lite läckande styrväxel men som går genom bes. vara värd mer än 4k.
v70 är ganska dyra i sig. Så är det bara lite läckage på styrväxeln så iallafall 10-20 vill jag säga. En styrväxel är väl lite jobb med men inte hutlösa pengar att fixa.

Jag ha en s70 -00 i garaget, ligger ute för 5500. Och får bud på 2-3 tusen :p Skroten ger 4000 kr. Jag har lite att skruva, typ 1500-2000 kr så går den genom. Men det är just det att få tummarna ur :D
 
R Rkarlsson skrev:
v70 är ganska dyra i sig. Så är det bara lite läckage på styrväxeln så iallafall 10-20 vill jag säga. En styrväxel är väl lite jobb med men inte hutlösa pengar att fixa.

Jag ha en s70 -00 i garaget, ligger ute för 5500. Och får bud på 2-3 tusen :p Skroten ger 4000 kr. Jag har lite att skruva, typ 1500-2000 kr så går den genom. Men det är just det att få tummarna ur :D
Jo, pallar bara inte byta den själv o firma skulle ha ungefär lika mycket som bilen är värd... Så varje år den går igenom besiktningen är värd att fira! 😁 Det är en 06a så en av de bästa årgångarna! Motorn är ju odödlig, manuell låda och rostfri förutom en framskärm...
 
T TommyC skrev:
På tal om BMW så verkar dom ha onormalt många kalkonmotorer i sitt sortiment. Eller så är det bara marknadsavdelningen som har ställt till det genom att sätta intervallet för oljebyten till 3000 mil?

Igår när jag var ute och handlade så hamnade jag bakom en snygg BMW 650i vid stopp för lämna företräde. När BMWn drog iväg så lämnade den mycket blåsvart rök efter sig. Jag memorerade registreringsnumret och såg sedan att den var 2012 års modell och hade bara gått strax över 10 000 mil.

[länk] listan över dyra fel är lång och BMW tar som vanligt inget ansvar efter den korta garantitiden.
Både och.
Motorerna har även en massa prylar i plast som ger upp med tiden.
BMWn jag skrev om är servad med oljebyte varje år, alltså långt mer än vad BMW rekommenderar, det var därför hon köpte just den bilen.
Röken från V8an är ventiltätningarna, d.v.s plast som gett upp p.g.a dålig kvalitet.
Men river man motorn hittar man fler saker som behöver åtgärdas.
Andra dottern köpte en 750 för 100" och "skulle bara" byta tätningarna, meken hittade bara mer o mer fel och det blev nästan 100" till innan bilen hade en bra fungerande motor.
Å andra sidan, en liknande ny bil kostar 1,2 milj eller mer, så 200" för en sån kärra är nästan kaffepengar.
Men som sagt, BMW tillverkade sin sista bra 6 cylindriga motor M50 1995, sen har det bara gått utför, nån bra 4a har de aldrig tillverkat, varken bensin eller diesel.
Missfostet de tillverkade av en gammal Peugeot motor är väl den sämsta.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
S swirve skrev:
Jo, pallar bara inte byta den själv o firma skulle ha ungefär lika mycket som bilen är värd... Så varje år den går igenom besiktningen är värd att fira! 😁 Det är en 06a så en av de bästa årgångarna! Motorn är ju odödlig, manuell låda och rostfri förutom en framskärm...
En ny växel går på typ 4000. Men begagnade går ju att hitta billigare, men som sagt det är en del jobb på den.
Vill man nörda ner sig så kan man renovera den :p

Hade en D5 automat till färdtjänst/taxi. Den var faktiskt bra men den hade gått långt så den hade hunnit med att byta växellåda och spjäll minst en gång. Dock helt rostfri när den slog över till drygt 75000 mil. Dock var den ca 5,5 år då.

Sen fick vi passater med gas, extremt nerköp.
 
Förstår inte att BMW har ett bra rykte och kan ta sådana pengar för sina bilar om det är så dåligt ställt. Verkar ju vara ett dåligt köp hur man än vrider och vänder det. Men det är väl så det mänskliga psyket funkar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Förstår inte att BMW har ett bra rykte och kan ta sådana pengar för sina bilar om det är så dåligt ställt. Verkar ju vara ett dåligt köp hur man än vrider och vänder det. Men det är väl så det mänskliga psyket funkar.
De har en massa andra kvalitéer som många gillar, jag tex.
De vinner inga tester på ekonomi eller hur många läskbackar som går in i bagaget, utan på hur de är att köra.
Dotterns 120 är buskul att köra (när den funkar) en motsvarande Golf är mer praktisk, men så tråkig att klockorna stannar.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.