S
VW: avtagbar dragkrok- vad är det som utlöser fjädern så att kulorna poppar ut och låser.

Tänker förvara kroken separat och vill släppa på förspänningen på fjädern
 
Varför?
 
Isakare Isakare skrev:
Förr kunde man göra det med rätt kontakter.......allt var bättre förr 🙃
Med rätt kontakter fungerar lamporna iaf..
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
Kuslake Kuslake skrev:
Varför?
Det känns helt fel att fjädern ligger i spänn i ett helt år. Dock så säger manualen tvärt om.
Undrar lite om konstruktionen. vad är det som utlöser att kulorna går in och spärrar. (överkurs kanske)
 
C cpalm skrev:
Inte så lätt att planera när det ser ut så här 10 dagar innan dubbdäcksförbudet inträder
Fast ska vi vara helt ärliga är det ju inte förbjudet om det råder eller befaras bli vinterväglag. Eller hur det nu är formulerat. 😀
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Fast ska vi vara helt ärliga är det ju inte förbjudet om det råder eller befaras bli vinterväglag. Eller hur det nu är formulerat. 😀
Vem avgör om det råder eller befaras bli vinterväglag🤔
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Fast ska vi vara helt ärliga är det ju inte förbjudet om det råder eller befaras bli vinterväglag. Eller hur det nu är formulerat. 😀
Jo, fast det blir ju än mindre planerat...
 
C cpalm skrev:
Jo, fast det blir ju än mindre planerat...
Jag har aldrig fattat varför ”bytesperioden” är två veckor på våren men två månader på hösten för visst är det så?
 
S styren skrev:
Det känns helt fel att fjädern ligger i spänn i ett helt år. Dock så säger manualen tvärt om.
Undrar lite om konstruktionen. vad är det som utlöser att kulorna går in och spärrar. (överkurs kanske)
Är det inte några mindre kulor också? Prova tryck in dom. Annars lägg upp en bild på din krok.
 
R Rejäl skrev:
Vem avgör om det råder eller befaras bli vinterväglag🤔
På plats avgör polisen om de ska bötfälla dig eller inte. Vill du dra det längre än så blir det ju att ta det till domstol som då får fälla avgörandet.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
tveksamt tveksamt skrev:
På plats avgör polisen om de ska bötfälla dig eller inte. Vill du dra det längre än så blir det ju att ta det till domstol som då får fälla avgörandet.
Tror att domstolen förlitar sig på blårockarnas bedömmning på plats..
 
R Rejäl skrev:
Tror att domstolen förlitar sig på blårockarnas bedömmning på plats..
Skulle tro det ja, men det kan ju vara en fråga om annat som polisen tar för dålig ursäkt.
Jag kör gladeligen omkring i min bil på vårkanten i Skåne, nästa vecka ska jag upp till fjällen och har därför dubbdäcken kvar. Klart att polisen kan se det som en risig försök till undanflykt och bötfälla mig på plats ändå. Kan jag sedan bevisa i rätten att jag faktiskt var i fjällen så…
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig fattat varför ”bytesperioden” är två veckor på våren men två månader på hösten för visst är det så?
Så är det. Innan 2009 var det åtminstone 1 månad på våren (1 maj), min uppfattning är att det ändrades som en del av den allmänna dubbdäcksfientligheten hos våra myndigheter. Men nu utreds tydligen en eventuell återgång till de gamla reglerna.

15/4 är ändå okej där jag bor, men alla kan ju inte boka tid för byte sista dagen. Jag funderar ofta på att det måste varit ett slag mot däckfirmorna att behöva pressa in alla däckskiften på en så kort period.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så är det. Innan 2009 var det åtminstone 1 månad på våren (1 maj), min uppfattning är att det ändrades som en del av den allmänna dubbdäcksfientligheten hos våra myndigheter. Men nu utreds tydligen en eventuell återgång till de gamla reglerna.

15/4 är ändå okej där jag bor, men alla kan ju inte boka tid för byte sista dagen. Jag funderar ofta på att det måste varit ett slag mot däckfirmorna att behöva pressa in alla däckskiften på en så kort period.
Nu ska vi alla köra all-season däck ju!
 
  • Ledsen
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Ett steg fram, och 7 tillbaka.
Skruvat med dotterns BMW 120 -05 till o frånen längre tid.
När hon köpte bilen för nått år sen fick jag byta Valvetronincmotor ganska omgående, det gick på 8.500:- i delar.
Inför besiktningen bytte jag bromsar runt om med skivor och stötdämpare/fjäderbenslagringar och full service för drygt 9000:-
De köpte nya vinterdäck, vet inte vad de kostade.
Lagt några tusenlappar på småprylar som packningar, lambda sond mm sista tiden, den fick 2a på hög Co 2.500 vid besiktningen.
Dottern köpte nya sommardäck för 6.200:-
Förutom sonden har jag lagat ett insugsläckage och ett avgasläckage, i hopp om att det löst problemet for jag ned till bilprovningen för att göra ett avgastest, ville göra det innan jag fixade några andra fel för att sen besikta.
Testen går bra, fina avgasvärden, sätter mig glad i bilen och ska åka hem, då tänds motorlampan och motorn tappar kraft.
Stannar för att koppla in instrumentet som jag har med, under den minut jag står på tomgång dör motorn. Får igång den med problem, måste hålla gas för att den ska gå, men kommer hem.
Väl hemma går den men är trött, kväver sig själv runt 3000 varv. Kör livedata, Vanosen på insugskammen funkar inte. Kör in i garaget och öppnar huven med motorn igång, hör ett svagt knackande i framkant, troligtvis har nån glidskena till kamkedjan gått av, vanligt problem på denna motor.
Just kollat på Youtube hur man byter kedja och skenor....det är inte kul, delar o verktyg för minst 10" och många många kvällar i garaget, jag är 61 och orkar inte sånt längre.
Så vad gör man nu ?? Bilen är jättefin helt utan rost, bra utrustad, mycket nytt som nämts. Fungerande med 20" mil ligger fortfarande runt 50-60" på Blocket.
Kollade Bildelsbasen, 27" för en beg motor !!! och då har man inte en aning om samma fel uppstår nästa vecka.
Ska nog sätta ut annons "Bytes mot fungerande Corolla" så jag slipper meka.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Kurtivan och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.