Jag har en Vivaro själv. Den är kortare än de flesta vanliga större kombi-bilar och jag tycker den är lättare att manövrera och fickparkera eftersom den är väldigt fyrkantig och slutar i princip exakt vid fönstren plus att man sitter högt och har bra överblick.
Skulle nog ha svårt att vänja mig vid en "vanlig" bil som man halvligger i när man kör...
 
Eftersom ni kommer från Mercedes så är nog E-klass det "rätta" steget för att ni inte ska dö på insidan, minibuss finns inte i min värld.

Här är nått jag hade kikat på.
Tahoe varianten
https://www.blocket.se/annons/stock..._2_v8_4wd_sw_platinum_7_sits_426hk/1000445073
Suburban varianten
https://www.blocket.se/annons/stock..._2_v8_4wd_7_sits_platinum_bose_hud/1000255514

Nypriset på dessa har ju seglat iväg nått helt sjukt...
https://www.blocket.se/annons/kronoberg/cadillac_escalade_esv_premium_luxury_platinum/106862754
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Eftersom ni kommer från Mercedes så är nog E-klass det "rätta" steget för att ni inte ska dö på insidan, minibuss finns inte i min värld.

Här är nått jag hade kikat på.
Tahoe varianten
[länk]
Suburban varianten
[länk]

Nypriset på dessa har ju seglat iväg nått helt sjukt...
[länk]
De där har ju både högre skatt och dubbelt så hög bränsleförbrukning som min dieselbil med större utrymmen... Men vi har ju alla olika prioriteringar.
 
useless useless skrev:
De där har ju både högre skatt och dubbelt så hög bränsleförbrukning som min dieselbil med större utrymmen... Men vi har ju alla olika prioriteringar.
Jag köper sällan bil med hjärnan, det blir så förbannat tråkiga bilar då ;)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jag köper sällan bil med hjärnan, det blir så förbannat tråkiga bilar då ;)
Jag brukar börja med att titta i plånboken 🙃
 
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag brukar börja med att titta i plånboken 🙃
Så klart, men det hade vi ju redan gjort i detta fallet och det låg 500.000kr och skräpade där ;)

Varför jag kolla in Cadillac på de årsmodellerna framför Chevrolet är för att Cheva på 10-talet halkade efter i inredningsupplevelsen. Därför bytte jag från 15år med Chevrolet till RAM vid förra bilköpet
 
Tokslut Tokslut skrev:
Så klart, men det hade vi ju redan gjort i detta fallet och det låg 500.000kr och skräpade där ;)

Varför jag kolla in Cadillac på de årsmodellerna framför Chevrolet är för att Cheva på 10-talet halkade efter i inredningsupplevelsen. Därför bytte jag från 15år med Chevrolet till RAM vid förra bilköpet
Kollade för skojs skull vad däck kostade till dom där Escalden . Sommardäck gick att hitta för ca 8000 kr vinterdäck ca 16000kr.

Mb vito sommardäck ca 4000kr vinterdäck ungefär samma.

Vet inte hur övriga servicekostnader är på någon av dom
 
useless useless skrev:
De där har ju både högre skatt och dubbelt så hög bränsleförbrukning som min dieselbil med större utrymmen... Men vi har ju alla olika prioriteringar.
Det borde vara ett rätt enkelt val. Om man kan tänka sig att åka en Vivaro för detta syfte så är ju rimligen inte en Suburban ens något att överväga. Det är ju totalt skilda väsen som inte har några likheter alls. Det ena är en skåpbil med stolar i, det andra är en limousin med gigantiska yttermått för någon som inte bryr sig om driftskostnader.
 
  • Gilla
husägaren TS
  • Laddar…
N Niq skrev:
Kollade för skojs skull vad däck kostade till dom där Escalden . Sommardäck gick att hitta för ca 8000 kr vinterdäck ca 16000kr.

Mb vito sommardäck ca 4000kr vinterdäck ungefär samma.

Vet inte hur övriga servicekostnader är på någon av dom
väldigt lätt service på de där, inga problem att göra själv. Kamkedja så den biten slipper du. 6-7liter olja och en filter. Jag bytte olja och filter i lådan ofta, men det är nog ovanligt att folk gör. sen är det axlarna och fördelningslådan ibland.

Nolla serviceindikatorn som räknar ut när det är dags för service efter din körstil, antal kallstarter mm. gör man genom att med tändning på gasa 3ggr och hålla kvar gaspedalen på fullt den tredje gången några sekunder, klart!
 
Tokslut Tokslut skrev:
Jag bytte olja och filter i lådan ofta, men det är nog ovanligt att folk gör. sen är det axlarna och fördelningslådan ibland.
När jag körde Jeep så var det ett jäkla fipplande med olja överallt. Fram och bakaxel, fördelningslåda, växellåda, motor. Men, som du säger, gör man det själv blir det ändå inte dyrt. Fördel också att man inte behöver hissa upp bilen, det är bara att gå in under och göra jobbet.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Mycket skoj för pengarna?
Kanske, kanske inte.
Vi får se vad auktionen slutar på. Då kronan varit svag ett tag nu så har många köpare i andra länder intresserat sig för svenska marknaden och en hel del fina bilar går iväg på export.

Ser väldigt välbyggd ut!
 
galento
Tokslut Tokslut skrev:
väldigt lätt service på de där, inga problem att göra själv. Kamkedja så den biten slipper du. 6-7liter olja och en filter. Jag bytte olja och filter i lådan ofta, men det är nog ovanligt att folk gör. sen är det axlarna och fördelningslådan ibland.

Nolla serviceindikatorn som räknar ut när det är dags för service efter din körstil, antal kallstarter mm. gör man genom att med tändning på gasa 3ggr och hålla kvar gaspedalen på fullt den tredje gången några sekunder, klart!
Skulle nog vara sugen på en sådan här om det blir tillfälle :

https://www.blocket.se/annons/skara...500_6_5_td_1995_avbetalning_inbyte/1000930915

Var nöjd med den man hade tidigare som daily driver i ett decennium.
 
RoTe
galento galento skrev:
Skulle nog vara sugen på en sådan här om det blir tillfälle :

[länk]

Var nöjd med den man hade tidigare som daily driver i ett decennium.
Idiotpengar på sånt där numera tyvärr...
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
galento
Ja fasen vad priserna har ökat för dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.