MathiasS MathiasS skrev:
Du uppfyller ju alla kriterier för att få köpa en Tahoe eller Suburban. Go for it. Sista chansen nu!
Det hade varit kul! Men kanske inte det mest logiska valet?! I den enda Tahoe på Blocket i detta segment så sväljer tredje raden hela bagageutrymmet, trodde de skulle vara lite rymligare. En Suburban är nog vettigare, men verkar dyr. En Dodge Durango däremot verkar gå att få tag på till lite vettigare priser.
F fsn skrev:
Kodiak finns med en fullt fungerande tredje rad för två barn upp till 12-13 års storlek skulle jag säga. Det gör vardagskörning med tre ungar rätt harmonisk. Vid resa kan man fälla det ena bakre och få ett acceptabelt bagage eller knö in knoddarna på mellanraden och få ett fantastiskt bagage.

Anledningen att jag föreslog en halvtrist Skoda är att det är en jäkla prisskillnad mot en XC90 som naturligtvis är ett bättre val men det skenar rimligen iväg på mil med dina utrustningskrav och runt 400-450000kr. Vaskar du lite utrustning och går på tex en D4 2018 eller nåt sånt så går det kanske att hitta en 8-10k mil antar jag?
Tack för input. Vi får bearbeta Kodiak lite till då. Har du en själv? Brukar man använda tredje raden till vardags när man har tre barn?

De XC90 vi sneglat på ligger kring 450 och har T5:an, så det blir lite högre förbrukning mot lite tystare motor och lägre skatt. Har dock själv för lite samvete för att väga in miljöaspekten i detta bilval.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vilken årsmodell har du på Volvon? Jag körde en. 2005a xc70 innan audin (2016) och det är ju bilar som spelar i totalt skilda divisioner. Kör du en generation senare är förstås Volvon lite uppgraderad men magkänslan säger att Volvon ändå är långt efter på iprincip alla punkter (möjligen utom markfrigång då!).
Min XC70 är en 2014 D4, så 2,4l 5:a med dubbelturbo. Motormässigt är den skön med bra bottenvrid och så, borde väl chippas egentligen för att lyfta toppeffekten. Grym komfort men tycker den kränger för mycket i kurvorna.
En Tiguan Allspace t.ex. är bättre avstämd tycker jag, men inte samma markfrigång. Kanske en X3 är bättre alternativ
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
Du uppfyller ju alla kriterier för att få köpa en Tahoe eller Suburban. Go for it. Sista chansen nu!
Glöm inte att alla V8or med teknik för att stänga av hälften av cylindrarna orsakar väldigt många motorhaverier och det går inte att bara "koda" bort heller eftersom det är lyftarna som fallerar mekaniskt och sedan äter upp kamaxeln och sedan har du spånor i hela motorn och ja, tom plånbok. Lite olika beroende på vilken tillverkare vi pratar om men... Jag älskar jänk och V8 men kommer _aldrig_ köpa sån dynga igen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Kanske som att svära i kyrkan men har du kollat Kia Sorrento? Nyare Kia har väldigt få problem och 7 års nybils garanti - för 450tkr kan du få en -21a med de flesta kraven uppfyllda och 4 års nybilsgaranti kvar...
Det var en ny insikt! Har helt kollrat bort den eftersom jag tänkt att den nya (snygga) karossen blir för dyr. Våra vänner har en som dom är nöjda med. Får provköra en och se hur den är.
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Ehi Ehi skrev:
Det var en ny insikt! Har helt kollrat bort den eftersom jag tänkt att den nya (snygga) karossen blir för dyr. Våra vänner har en som dom är nöjda med. Får provköra en och se hur den är.
Bor du i Skellefteå så finns den här att provköra https://www.kia.com/se/kopa/begagnade-bilar/#/bilar/692228
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om inte du gjort det så kolla in 2024 årsmodell av Ford Tourney Custom. Lite som en Multivan fast bättre, speciellt nu med ny generation

[länk]
Kollat snabbt på prislistan och det drar iväg även på dessa, eller har du sett någon kampanj? Har provsuttit i en 2020, eller 2021, som ligger inom budget. Men då den gått lika långt som resterande opponenter har den valts bort. Verkar som en bra bil, den vi tittade på hade 8 stolar, och vi tänker oss max 7. Om vi ska ha minibuss vill jag ha kaptenstolar bakåtvänd på rad 2. Då kan den andra vuxna lätt hoppa bak vid behov. Hört att Ford transportbilar är pålitliga.
 
RoTe RoTe skrev:
Glöm inte att alla V8or med teknik för att stänga av hälften av cylindrarna orsakar väldigt många motorhaverier och det går inte att bara "koda" bort heller eftersom det är lyftarna som fallerar mekaniskt och sedan äter upp kamaxeln och sedan har du spånor i hela motorn och ja, tom plånbok. Lite olika beroende på vilken tillverkare vi pratar om men... Jag älskar jänk och V8 men kommer _aldrig_ köpa sån dynga igen.
Har en Ford IDI som tur nog saknar denna feature 😅
 
RoTe RoTe skrev:
Glöm inte att alla V8or med teknik för att stänga av hälften av cylindrarna orsakar väldigt många motorhaverier och det går inte att bara "koda" bort heller eftersom det är lyftarna som fallerar mekaniskt och sedan äter upp kamaxeln och sedan har du spånor i hela motorn och ja, tom plånbok. Lite olika beroende på vilken tillverkare vi pratar om men... Jag älskar jänk och V8 men kommer _aldrig_ köpa sån dynga igen.
Vad är det som fallerar?
Att Dodge/Chrysler/Ram hemi motorerna är helt kass konstruerad smörjning av ventilsystemet är ju känt.
Är det samma på Ford och GM?
 
RoTe
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad är det som fallerar?
Att Dodge/Chrysler/Ram hemi motorerna är helt kass konstruerad smörjning av ventilsystemet är ju känt.
Är det samma på Ford och GM?
Du får googla lite själv... GM har sinnessjuka problem med sina LS motorer som har detta system ja. Men även Dodge är duktiga på att rasa. Ford har vad jag vet inte detta, men dom har istället andra helt sanslösa och svindyra problem med många av sina motorer.
 
Ehi Ehi skrev:
Kollat snabbt på prislistan och det drar iväg även på dessa, eller har du sett någon kampanj? Har provsuttit i en 2020, eller 2021, som ligger inom budget. Men då den gått lika långt som resterande opponenter har den valts bort. Verkar som en bra bil, den vi tittade på hade 8 stolar, och vi tänker oss max 7. Om vi ska ha minibuss vill jag ha kaptenstolar bakåtvänd på rad 2. Då kan den andra vuxna lätt hoppa bak vid behov. Hört att Ford transportbilar är pålitliga.
Den är väl inte riktigt igång i Sverige än, så inte sett nån kampanj. frugans kusin har beställt en och ska få den i vår nån gång.
 
  • Gilla
joakim_j
  • Laddar…
Ehi Ehi skrev:
Kanske passar att dela lite bilproblem vi har här. Om dryga två månader blir familjen större och det blir tre barn i åldrarna 0, 5, 8. Till sommaren tillkommer även en hund. Vi har idag en Mercedes C-klass som har gått rätt problemfritt i 19000 mil. Vi kommer inte att få plats i den och det är ändå läge att uppdatera. Vi är dock rätt osäkra på vilken bil det borde bli. Budgeten är inte definitiv, helst kring 350-400tkr, men vi kan lägga 500tkr för den "rätta" bilen. Vi tittar bara begagnat. Vi har med åren upparbetat någon form av minimistandard på utrustning, typ minst 180hk, helst skinnklädsel, bra ljudsystem, bränslevärmare. Den problemfria mercan ger ett bias åt samma märke. Elbaklucka vore trevligt. Gärna nyare än 2017 och helst < ~7000 mil.

I dagsläget har vi provat ut följande:

Sharan/Alhambra - rymlig och vi skulle få plats. Upplevs dock som tråkig och "dyr" i förhållande till vad man får för bil. Även sneglat på S-max och Touran men de upplevdes lite mindre.

XC90 - ungefär lika rymlig som Sharan men mycket roligare/finare bil (möjligtvis subjektivt).

Multivan - såklart rymlig men lite "kort" m.t.p. hundburen. Den vi testade hade gått knappt 10000 mil och upplevdes rätt sliten, dålig kvalitet eller dåligt skött men vi fick ett dåligt intryck av modellen, knakade i framvagnen t.ex (4-motion). Har också hört/läst en del om kvalitetsproblemen med DSG och bi-turbo 2.0 (som väl Sharanen också har).

V-klass - fram tills nu vår favorit. Längre än Multivan, känns mer välbyggd, och i den utrustningsnivå vi kollar kostar den lika mycket som Multivan. Topputrustad måste vi sträcka oss till 500tkr och nöja oss med årsm. 2017, kan också gå ner i krav och få en för 400tkr.

Vårt huvudbry är, ska man ha en så stor bil som V-klass till vardags? Kostnaden är nog lika som en XC90 i vilket fall men den borde vara mer praktisk. Man åker som en kung i båda bilarna men hämta kids på dagis är väl ändå mer praktiskt i en minibuss? Det är skjutdörrar och riktiga steg in i bilen. Barnen slipper klättra på dörrkarmen och repa dessa och man slipper leriga skor i baksidan på framförvarande stol.

Samtidigt som vi har tankarna ovan, funderar iaf jag på om det inte skulle räcka med en E-klass till exempel. Till vardags räcker det, och på långfärd får man väl slänga på den största takboxen och en heckpack i värsta fall. Vi får en än nyare kombi med färre mil för mindre pengar än alla bilarna nämnda ovan. Men man kanske skulle svära varje gång man ska iväg på någon mellanlång resa och behöva hänga på takboxen bara för att barnens kallingar ska få följa med. Jag tycker å andra är nog så irriterande krångligt att bälta bara ett barn. I en rad av tre barnstolar kommer det inte att bli lättare.

Vi tar gärna emot alla möjliga tips och infallsvinklar. Gärna någon som går i god för att V-klass är rätt köp 😜
Efter mina erfarenheter med en nyare Volvo så skulle jag avråda från dom. Det är lagom roligt när man ska iväg en kall vintermorgon och bilen vägrar öppna dörrarna. Har div andra fel på vår också.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du får googla lite själv... GM har sinnessjuka problem med sina LS motorer som har detta system ja. Men även Dodge är duktiga på att rasa. Ford har vad jag vet inte detta, men dom har istället andra helt sanslösa och svindyra problem med många av sina motorer.
Blir ett litet research jobb och kolla hur dessa system ser ut jämfört med t.ex. Volvo och Honda :)
 
Ehi Ehi skrev:
Kollat snabbt på prislistan och det drar iväg även på dessa, eller har du sett någon kampanj? Har provsuttit i en 2020, eller 2021, som ligger inom budget. Men då den gått lika långt som resterande opponenter har den valts bort. Verkar som en bra bil, den vi tittade på hade 8 stolar, och vi tänker oss max 7. Om vi ska ha minibuss vill jag ha kaptenstolar bakåtvänd på rad 2. Då kan den andra vuxna lätt hoppa bak vid behov. Hört att Ford transportbilar är pålitliga.
Jag tycker att man inte ska stirra sig blind på miltalet. En välskött långmilare behöver inte alls vara ett dåligt köp
 
N Niq skrev:
Efter mina erfarenheter med en nyare Volvo så skulle jag avråda från dom. Det är lagom roligt när man ska iväg en kall vintermorgon och bilen vägrar öppna dörrarna. Har div andra fel på vår också.
Bra synpunkt, jag har läst lite liknande också, men läser man på jagrullar verkar alla helt frälsta.

Ingen som har åsikter om minibuss vs SUV rent generellt?
 
Ehi Ehi skrev:
Det hade varit kul! Men kanske inte det mest logiska valet?! I den enda Tahoe på Blocket i detta segment så sväljer tredje raden hela bagageutrymmet, trodde de skulle vara lite rymligare. En Suburban är nog vettigare, men verkar dyr. En Dodge Durango däremot verkar gå att få tag på till lite vettigare priser.
Logik och förnuft var väl det första som lämnade denna diskussion..... Har man behov av tredje raden så behöver man en Suburban. Då har man tre rader och en Nissan Micra i bagaget. Eller två mopeder och en hundbur. Lätt överdrivet, men du fattar....

Durangon är ju i storlek som ej Jeep Grand Cherokee. Inte större inuti än en vanlig stor personbil.
 
  • Haha
Ehi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.