712 516 läst · 11 006 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Aldrig varit med om att den bromsat i onödan. Däremot att den bromsat när jag har kontroll på situationen, men det kan ju bilen inte veta. 🙂N Niq skrev:Ni som har lite nyare bilar med någon variant av City saftey som bromsar automatiskt om det kommer något ivägen för bilen. Har ni varit med om att systemet bromsar i onödan?
Min fru körde vår Volvo v60 på landsvägen i ca 80 km/tim hon var helt ensam på vägen när bilen bestämde sig för att aktivera city saftey och tvärbromsa fullt från ca 80 till ca 20 km/tim.
Hon hade förstås säkerhetsbälte på annars så skulle hon flugit i vindrutan nu fick hon ont i nacken istället.
Har hänt två gånger på 7år/12000mil och Volvo. Men inte "city safety" utan system för landsväg om t.ex. större vilt kommer upp på vägen.
Båda gångerna på samma plats och 70-väg med svag vänster och elstolpe med större buske som vajade i vinden i diket. Snabb inbromsning, bara någon sekund, med kraftigt åtstrammade bälten. Så den detekterade snabbt att det inte fanns något "riktigt".
Båda gångerna på samma plats och 70-väg med svag vänster och elstolpe med större buske som vajade i vinden i diket. Snabb inbromsning, bara någon sekund, med kraftigt åtstrammade bälten. Så den detekterade snabbt att det inte fanns något "riktigt".
1. När jag började köra min A6 MY 2016 så bromsade den då och då när jag passerade bilar som stannat för att tex svänga vänster och jag passerar till höger. Nu verkar jag omedvetet ha justerat mitt avstånd och jag och panikbromsen är mer överens - det sker iallafall iprincip aldrig idag.N Niq skrev:Ni som har lite nyare bilar med någon variant av City saftey som bromsar automatiskt om det kommer något ivägen för bilen. Har ni varit med om att systemet bromsar i onödan?
Min fru körde vår Volvo v60 på landsvägen i ca 80 km/tim hon var helt ensam på vägen när bilen bestämde sig för att aktivera city saftey och tvärbromsa fullt från ca 80 till ca 20 km/tim.
Hon hade förstås säkerhetsbälte på annars så skulle hon flugit i vindrutan nu fick hon ont i nacken istället.
2. På Polon (2015) har problemet varit annorlunda - den får panik när man kör över körplåtar (sådana man täcker pågående schaktarbeten med) och slår då på en tvärnit.
Men, generellt fungerar det bra och ett par gånger har systemen räddat mig från en tråkig situation.
Nu var jag inte med i bilen men frun sa att hon for framåt och var väldigt nära vindrutan.A AndersS skrev:
Den bromsade fullt till nästan stillastående och det stod i skärmen att det var city saftey som hade aktiverats.
Enligt Volvos handbok är det city saftey systemet som sköter om bromsning för stora djur också.
Det har annars fungerat bra och rent generellt är ju sådana här system bra. Men skulle det ha varit en bil bakom henne någorlunda nära när det här hände hade hon troligen blivit påkörd bakifrån.MathiasS skrev:1. När jag började köra min A6 MY 2016 så bromsade den då och då när jag passerade bilar som stannat för att tex svänga vänster och jag passerar till höger. Nu verkar jag omedvetet ha justerat mitt avstånd och jag och panikbromsen är mer överens - det sker iallafall iprincip aldrig idag.
2. På Polon (2015) har problemet varit annorlunda - den får panik när man kör över körplåtar (sådana man täcker pågående schaktarbeten med) och slår då på en tvärnit.
Men, generellt fungerar det bra och ett par gånger har systemen räddat mig från en tråkig situation.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 737 inlägg
Kanske får en att fundera över hur man sitter om man får problem vid en inbromsning under 1G?N Niq skrev:
Bältet borde dessutom dras åt?
Har lyckats trigga (antisladd gissar jag på att det var) på rak väg när jag körde alldeles för fort på tillräckligt dålig väg att bilen krängde åt alla håll, då vart det hård inbromsning i någon halv sekund,
Japp, en prerunner som vardagsbil hade varit nått 🥰
Japp, en prerunner som vardagsbil hade varit nått 🥰
Skillnad mellan olika generationer av system och bilmodeller kan nog förklara, vår en V90CC.N Niq skrev:
Uppdatering:M mlindsten skrev:
Det går bra att varva upp i N/P (tills h-reg börjar bryta tändningen), så den är sannolikt i "limp mode".
Jag har kopplat in en lånad ODB2-läsare för att se vad den säger. Den visar både varning och fel, men jag begriper inte så mycket av informationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har bläddrat bland alla menyer och det enda jag hittar som "ser ut som ett fel" är följande (samma visas även för "Pending DTC"):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara orsaken till "limp mode"?
Det är dock mycket möjligt att jag missar nåt uppenbart. Ni som har koll på sånt här får ni gärna slänga ett öga på bifogade bilder. 🙂
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
IAT borde betyda intake air temperature, och 42 grader låter väl lite osannolikt på vintern?
Edit: å andra sidan verkar den ju säga 18 grader i ett annat fönster? Det kan ju vara rimlig garagetemperatur...
Edit: å andra sidan verkar den ju säga 18 grader i ett annat fönster? Det kan ju vara rimlig garagetemperatur...
Om du googlar felkoden så hittar du troligen mer info om den. Felkoden du visar är P0057M mlindsten skrev:Uppdatering:
Det går bra att varva upp i N/P (tills h-reg börjar bryta tändningen), så den är sannolikt i "limp mode".
Jag har kopplat in en lånad ODB2-läsare för att se vad den säger. Den visar både varning och fel, men jag begriper inte så mycket av informationen.
[bild]
Jag har bläddrat bland alla menyer och det enda jag hittar som "ser ut som ett fel" är följande (samma visas även för "Pending DTC"):
[bild]
Kan det vara orsaken till "limp mode"?
Det är dock mycket möjligt att jag missar nåt uppenbart. Ni som har koll på sånt här får ni gärna slänga ett öga på bifogade bilder. 🙂
Hm .. 🤔 Bilen står ute så även 18 grader känns lite mycket.Dan_Johansson skrev:
Japp, det fanns en del info. Problemet är att jag inte blir så mycket klokare. 🙂N Niq skrev:
"The code means that there is a problem with the heater element circuit of the heated oxygen sensor."
(från https://www.engine-codes.com/p0057_hyundai.html)
Jag har väldigt lite erfarenhet av att meka med motorer så jag borde nog lämna in den på en verkstad. Det är dock lättare sagt än gjort när den inte går att köra fortare än drygt 10 km/h. ☹️ ... men jag får väl ringa till en verkstad och höra vad de säger.