galento galento skrev:
Ja det var ovanligt , BMW ?
Ducati.
Innan kamrem hade de kamskaft likt gamla Rolls Royce;
Kreativ, mekanisk robotkonstruktion, bestående av kugghjul och motorliknande delar, på en svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Å så desmodroniskt styrda ventiler med.


Men nuförtiden har de tråkat till sig och kör med vanlig kamkedja ;)
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag har något så ovanligt som kamrem på min MC. Två stycken till och med. Bytesintervallen på dem var 1998 2år eller 2000mil. Nu ryktas det att remmarna är mycket bättre så jag byter efter 3 år ;)
Jag har kamrem på min båtmotor, en 2-cyl 15hk Mercury från 2008. Har aldrig bytt remmen.
 
En fördel med kamrem brukar väl vara det är enklare att byta åtminstone? Har kamkedja på alla bilar, jag tror endast mazdan kanske man kan byta utan att det blir en större operation. På saaben måste motorn ut. Yarisen är bara allmänt trång och jobbig.

Den har nu haft samma kedja i 40,000 mil men jag vill inte byta, tänker far kedjan åker bilen till skroten, den har gjort sitt då.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
galento
S Styrman_jansson skrev:
Ducati.
Innan kamrem hade de kamskaft likt gamla Rolls Royce;
[bild]

Å så desmodroniskt styrda ventiler med.


Men nuförtiden har de tråkat till sig och kör med vanlig kamkedja ;)
Har alltid gillat ljudet från dessa hojarna 👍. Man behöver inte ha mer än 2 cylindrar 😉🙂
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
……men kamrem är inte vad det en gång varit. Jag frågade nyligen om remmen på en polo 2015 eftersom bilen börjar närma sig traditionell bytesålder för en rem, men på VW säger man att denna rem inte har något sådant intervall. Känner mig lite skeptisk inför detta men uppenbarligen håller remmarna längre än tidigare, om tillverkaren vill.
Remmen går ju runt några hjul och spännare, det är mer kvaliten på de som bestämmer än själva remmen och hur remmen är dragen.
Opels problem tex på Astra tex där den fick sänka intervallen flera gånger var nog dragningen. Efter den vänt runt på vevaxeln vek den av ut på ett hjul och tillbaka över vattenpumpen, man kan säja att remmen veks 90 grader åt ett håll och sen 90 grader åt andra hållet varje varv den snurrade.
En rem som bara går runt 2 hjul med en spännare på mitten kanske viks 45 grader åt ena hållet när den går runt hjulen och några grader åt andra vid spännaren.

Jag bytte rem på en Passat 1,8T vid 20" mil, hade bara köpt rem då bilen fått ny uppdaterad komplett sats på VW verkstad vid 12" mil och tänkte att hjul/spännare inte behövde bytas. Men jag hade anat fel, lagren i rullarna var slut och hydrauliska spännaren läckte olja.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vad kan det bero på då yarisen annars inte vill blåsa varmluft då man kör sakta som i stadsmiljö, på landsväg går det bra. Termostatkrångel, låg nivå på kylarvätska?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Vad kan det bero på då yarisen annars inte vill blåsa varmluft då man kör sakta som i stadsmiljö, på landsväg går det bra. Termostatkrångel, låg nivå på kylarvätska?
Låter som termostatproblem om kylvätskenivån inte är väldigt låg.
Ett alternativt är ju om det kommit luft i systemet som samlats i värmeelementet. Men har det börjat plötsligt utan att kylsystemet varit öppet så är det inte så troligt. Vattenpumpen kan ju ha blivit dålig.

Har du automatiskt ac så kan det vara någon givare som inte fungerar.

Om där är elektriskt manövrerade ventiler så kan dom ta fast om dom står i samma läge länge. Prova att byta från full värme till ingen värme några gånger.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Vad kan det bero på då yarisen annars inte vill blåsa varmluft då man kör sakta som i stadsmiljö, på landsväg går det bra. Termostatkrångel, låg nivå på kylarvätska?
Har den någon sensor för luftkvalitet som kanske krånglar?

/Höghus
 
DennisCA DennisCA skrev:
Vad kan det bero på då yarisen annars inte vill blåsa varmluft då man kör sakta som i stadsmiljö, på landsväg går det bra. Termostatkrångel, låg nivå på kylarvätska?
Har den en extra pump för cirkulation till värmepaketet? Flertalet bmw jag haft har det och just detta problem blir det då den slutar fungera. På låga varv räcker inte ordinarie vattenpumpen till för att få bra cirkulation genom värmepaketet.
 
Isakare Isakare skrev:
Remmen går ju runt några hjul och spännare, det är mer kvaliten på de som bestämmer än själva remmen och hur remmen är dragen.
Opels problem tex på Astra tex där den fick sänka intervallen flera gånger var nog dragningen. Efter den vänt runt på vevaxeln vek den av ut på ett hjul och tillbaka över vattenpumpen, man kan säja att remmen veks 90 grader åt ett håll och sen 90 grader åt andra hållet varje varv den snurrade.
En rem som bara går runt 2 hjul med en spännare på mitten kanske viks 45 grader åt ena hållet när den går runt hjulen och några grader åt andra vid spännaren.

Jag bytte rem på en Passat 1,8T vid 20" mil, hade bara köpt rem då bilen fått ny uppdaterad komplett sats på VW verkstad vid 12" mil och tänkte att hjul/spännare inte behövde bytas. Men jag hade anat fel, lagren i rullarna var slut och hydrauliska spännaren läckte olja.
Ja det är sant - men man får ju anta att man tar hänsyn till detta när man anger intervaller för kontroller osv. Och man får vara uppmärksam på oljud.....
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vad kan det bero på då yarisen annars inte vill blåsa varmluft då man kör sakta som i stadsmiljö, på landsväg går det bra. Termostatkrångel, låg nivå på kylarvätska?
Många bilar idag har vattenpumpsimpeller i plast, de kan gå av så det blir dålig cirkulation vid lågt varv.
 
RoTe
Mats-S Mats-S skrev:
Finns ett fåtal tillverkare som kan göra hållbara bilar med kamkedja, och när man kan det så är kamkedjan totalt överlägsen lösningen med rem. Mercedes har kört med kamkedja sedan urminnes tider, och dom vet hur man får den att hålla bilens livslängd, typ 100.000 mil
lol M271 håller på sin höjd 10-15k mil innan kamkedjeras...
 
Ni som har lite nyare bilar med någon variant av City saftey som bromsar automatiskt om det kommer något ivägen för bilen. Har ni varit med om att systemet bromsar i onödan?

Min fru körde vår Volvo v60 på landsvägen i ca 80 km/tim hon var helt ensam på vägen när bilen bestämde sig för att aktivera city saftey och tvärbromsa fullt från ca 80 till ca 20 km/tim.
Hon hade förstås säkerhetsbälte på annars så skulle hon flugit i vindrutan nu fick hon ont i nacken istället.
 
N Niq skrev:
Ni som har lite nyare bilar med någon variant av City saftey som bromsar automatiskt om det kommer något ivägen för bilen. Har ni varit med om att systemet bromsar i onödan?

Min fru körde vår Volvo v60 på landsvägen i ca 80 km/tim hon var helt ensam på vägen när bilen bestämde sig för att aktivera city saftey och tvärbromsa fullt från ca 80 till ca 20 km/tim.
Hon hade förstås säkerhetsbälte på annars så skulle hon flugit i vindrutan nu fick hon ont i nacken istället.
Volvo har ju haft problem med det. Har inte hört att andra skall ha haft liknande incidenter.
https://www.gp.se/ekonomi/larmet-problem-med-volvos-bromsar.47ea50dd-a5ce-4c57-95c0-c4874f861679
 
RoTe
N Niq skrev:
Ni som har lite nyare bilar med någon variant av City saftey som bromsar automatiskt om det kommer något ivägen för bilen. Har ni varit med om att systemet bromsar i onödan?
Har bara råkat ut för det som passagerare och det är en av anledningarna till att jag aldrig kommer köpa en dataspelsbil.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.