MathiasS MathiasS skrev:
Det står BUFO 10.9 på skallen.....så någon superduper specialskruv är det ju inte.
Nä. Roligt att dom ändå är stämplade. Sett många orginalskruv som saknar märkning så man inte ska kunna köpa något annat än orginal.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ok jag var intresserad av hur vanligt det är och det verkar ju varit flera som råkat ut för det här.

Även om jag håller med om att systemen är bra så blir man ju lite nervös för att köra snabbt på en vältrafikerad väg efter att man varit med om tvärbroms från ca 80.

Visserligen ska man ju alltid hålla avstånd så man hinner stanna men långt ifrån alla gör det.
Sen får man ju inte tvärbromsa utan anledning heller.

En annan fundering är vad säger försäkringsbolagen om bilen bromsar av sig självt utan anledning och man blir påkörd?
Jag har åkt mycket med Volvos autobroms och den har aldrig självbromsat fel. Bara när man själv varit lite "agressiv" men ändå koll på situationer när man kör fram till automatiska bommar t.ex. och precis börjar bromsa
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har åkt mycket med Volvos autobroms och den har aldrig självbromsat fel. Bara när man själv varit lite "agressiv" men ändå koll på situationer när man kör fram till automatiska bommar t.ex. och precis börjar bromsa
Det låter bra. Jag hoppas det bara var en engångshändelse.
 
På passaten skulle man byta bultar till motorfästet efter man lossat dom, använde dom gamla och det har hållt
 
galento
MathiasS MathiasS skrev:
Tillåts ett GAAH här?

Hade preppat för att byta skivor och belägg på A6an i helgen. Tar en sista googling efter åtdragningsmoment etc precis innan jag börjar och inser då att skruvarna till bromsokets bygel (den som är bultad i navet) ska dras med 196Nm och dessutom bytas efter demontering - antar att bultarna sträcks vid montage.

....vilken korkad konstruktion. Har bytt skivor på varenda bil jag haft men aldrig stött på detta tidigare. Antar att det inte är så ovanligt som min statistik gör gällande men ändå - uppenbarligen är det inga problem att tillhandahålla skruv som tål att återanvändas.

300 spänn kostar en sats med nya skruv....
Wow , 196 Nm låter väldigt mycket. Vilken bultstorlek är detta ?
 
galento galento skrev:
Wow , 196 Nm låter väldigt mycket. Vilken bultstorlek är detta ?
Japp det är mycket. 14mm är det, så aningens mer än vad standardtabellerna tycker man drar en 10.9 bult.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Jo, men de är röda på båda sidor... och glöm inte vad? Glöm inte att kontrollera att de sitter där? Glöm inte att ta bort dem? Finns ingen text där vad jag kan se.

Bara för att förtydliga så sitter batteriet redan i bilen sedan några timmar.

Jag läste också Plupp när jag var liten. Eski teski osv eller vad det nu var.
Jag kopplade en liten slang till ena plupphålet. Tog bort den andra. Så glömde jag ingen....
 
@MathiasS Det är ju nån form av fingänga, så det låter inte osannolikt högt för en M14 ...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
@MathiasS Det är ju nån form av fingänga, så det låter inte osannolikt högt för en M14 ...
...bara att dra tills det knakar! Det är ju bra att stora momentskaftet kommer till användning ibland.
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Då var bromsarna bytta även fram. 195Nm kändes inte så tokigt när man drog åt, däremot hade det inte varit roligt att få bort bultarna som satt där utan mina kompisar Ingersol och Rand. Då gick det plätt lätt. Bosch slagdragaren som jag använder till hjulen (370Nm lossningsmoment, eller vad var det nu?) hade absolut noll att hämta här.

Fordonsunderhåll: Luftverktyg på golvet, bromskomponenter och däckbytning förbereds eller pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Mapgasbrännare kan jag rekommendera för oss hemmapulare utan gassvets. Bara att värma på skruvarna i några minuter så lossnar de alldeles ypperligt.
 
hsd
Funkar lika bra med gasolbrännare
 
MathiasS MathiasS skrev:
Då var bromsarna bytta även fram. 195Nm kändes inte så tokigt när man drog åt, däremot hade det inte varit roligt att få bort bultarna som satt där utan mina kompisar Ingersol och Rand. Då gick det plätt lätt. Bosch slagdragaren som jag använder till hjulen (370Nm lossningsmoment, eller vad var det nu?) hade absolut noll att hämta här.

[bild]
Bra jobbat men bättre kan du 😉
Före(fick bli skärmdumpar då jag är på jobbet nu)
Rostigt hjul och fjädring på en förfallen, övergiven gräsklippare eller maskin utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter
Nermontert forhjulsupphengning, bromsskiva och delar av drivaxeln på en bil. Verkstadsgolv med verktyg och skräp syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Offren...eller i detta fallet var det Saaben.
Blå äldre bil i garage med verktyg och belysning, troligen underhåll eller renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd Saab 900 Turbo i en verkstad, öppna dörrar, verktyg och utrustning runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Svetsade ett rosthål igår i mazdan. Det var en balk på undersidan bakom framhjulet. Då jag skar bort rosten och öppnade upp ett hål fick jag ut otroliga mängder skräp, jord och grus och rost. Orsaken verkar vara att lite längre fram och högre upp finns ett hål till, från fabrik inte rosthål. Jag förstår inte, varför lade dom ett hål där just så skit från hjulen ska kunna åka in i balken och inte slippa ut?

När jag lade dit ny plåt gjorde jag ett hål i botten som jag formade i hydraulpressen så det ska bli starkare och luta nedåt för bättre avrinning, sen fyllde jag insidan med rostskydd. På den andra sidan där det inte rostat igenom fyllde jag med rostskydd och stora mängder olja i hopp om att oljeimpregnera skräpet som säkerligen finns där inne.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Bra jobbat men bättre kan du 😉
Före(fick bli skärmdumpar då jag är på jobbet nu)
[bild]
Efter
[bild]
Offren...eller i detta fallet var det Saaben.
[bild]
[bild]
Haha ja men jag har ju inget mer att byta just nu…..hoppas att detta är det sista jag gör på denna bil innan den hittar en ny ägare om något år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.